Marktonderzoek: Probleemanalyse
Alvorens aan een marktonderzoek te beginnen, is het verstandig het probleem te analyseren. Dit wordt gedaan in de probleemanalyse aan de hand van een relevantie, doelstelling, probleemstelling en vraagstelling. De probleemanalyse is de eerste stap voor het opzetten van een marktonderzoek. Hierna volgt de onderzoeksopzet, waarin wordt bepaald hoe het onderzoek gehouden zal worden. Dit zal in een vervolg artikel worden behandeld.
Voorbeeld: de directeur van de school wil marktonderzoek laten doen naar de keuze van opleidingen van zijn examenkandidaten. Voordat hij daadwerkelijk aan het onderzoek zal kunnen beginnen, dient het probleem te worden geanalyseerd en een onderzoeksopzet te worden geformuleerd. Het probleem kan aan de hand van de volgende stappen worden geanalyseerd:
Relevantie
De relevantie is een korte beschrijving van het bedrijf (de geschiedenis, de opbouw, ed) waarin tevens wordt aangegeven wat de aanleiding van het onderzoek is(de verborgen agenda). Wat willen ze werkelijk weten?
Mogelijke verborgen agenda’s:
- Aantal aanmeldingen bij andere scholen
- Verdeling tussen verschillende opleidingen
- Afvallers gedurende de propedeuse
- Hogere winstgevendheid
- Betere bezetting van de formule
Doelstelling
Wat is de eindsituatie die je wilt bereiken? (PAS OP: Niet te algemeen)
Wat mag de opdrachtgever verwachten? Doelstelling van het onderzoek.
De doelstelling omvat in de meeste gevallen slechts enkele of een zin.
Probleemstelling
Welke informatie is nodig om de doelstelling te bereiken?
De probleemstelling begint in de meeste gevallen met 'Inzicht krijgen in ...'
In het kort wordt aangegeven waar het onderzoek over gaat. Voor wie doe je het onderzoek (opdrachtgever/belanghebbende), over welke doelgroep gaat het onderzoek en wat zijn de grenzen van het onderzoeksgebied.
Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen verschillende informatiedomeinen.
Informatiedomeinen = de informatie verdeeld in wat kleinere groepen.
Voorbeeld:
- Doelgroep: studentenpopulatie examenkandidaten
- Concurrenten: aanbod van opleidingen
- Te hoge kosten?
- Wensen detailhandel
- Wensen consument
Vraagstellingen
Een ander woord voor vraagstellingen is deelproblemen of onderzoeksvragen (structuur per domein).
Wat wil je weten van het informatiedomein? Als deze indeling niet lukt, kun je de problemen
voorleggen aan een focusgroep.
Voorbeeld: Studentenpopulatie examenkandidaten
- Aantal studenten
- Leeftijdsopbouw
- Huidige profiel (NT, NG, EM, CM)
- Vakantiebestedingen
Indicatoren zoeken die de vraagstellingen/deelproblemen in meetbare aspecten opdelen.
Na de probleemanalyse volgt de onderzoeksopzet.