Klim in de zoekresultaten van Google met SEO!
SEO, oftewel Search Engine Optimization, is de term gebruikt om uw ranking in Google te verbeteren. In een digitaal tijdperk is het belangrijk om u als bedrijf online te profileren. Maar daar blijft het niet bij. Ook enthousiaste, gepassioneerde mensen schrijven blogs over eten, reizen, make-up, fotografie, ... U kan het zo gek niet bedenken, of er bestaat een blog over. En daar ligt nu net het probleem, want een blog schrijven is één ding, maar u wil natuurlijk ook dat mensen uw blog lezen, delen, leuk vinden en misschien stiekem ook reclame maken!
Bron: 422737, Pixabay Wat is Google Search?
Vooraleer u aan optimalisatie kan doen van uw ranking op Google, moet u uiteraard eerst weten, hoe Google precies in elkaar zit. In de beginjaren van het internet, de jaren 90, bestonden er verscheidene zoekrobotten, zoals Altavista, Yahoo, Bing. Microsoft probeert ons in 2017 nog te pushen naar Bing, Yahoo wordt voornamelijk in Amerika gebruikt. Voor 98% van de mensen die in 2017 op het internet gaan, is Google hun gids.
Google indexeert alle pagina's die online verschijnen. Hij indexeert deze aan de hand van sleutelwoorden. In het begintijdperk van Google (jaren 90) moest men deze op de website zelf nog ingeven. Veel CMS (Content Management System) bieden nog de mogelijkheid om sleutelwoorden (keywords) in te geven, maar Google heeft reeds duidelijk gemaakt dat ze hier totaal geen rekening meer mee houden en via hun algoritme zelf op zoek gaan naar sleutelwoorden.
Maar hoe gaat Google eigenlijk te werk? Google heeft een algoritme ontwikkeld, genaamd Spiders, die springen van link op link. U heeft een pagina op een website waarbij er gelinkt wordt naar uw eigen pagina, waar opnieuw verschillende linken zijn, naar andere pagina's. Zo'n spider springt van de ene pagina op de andere, aan de hand van die linken.
Belangrijk dus om te weten: wanneer u een pagina creëert op uw blog, website, ... maar er is geen enkele pagina op uw website (of een andere website) die linkt naar de pagina die u gemaakt heeft, dan zal Google deze nooit kunnen terugvinden. Zorg er dus steeds voor dat er minimum 1 link is naar de pagina die u gemaakt heeft. Want: geen link = geen index.
Bron: Nikin, Pixabay Hoe ga ik nu hoger in de ranking (zoekresultaten)?
Hoger scoren in de ranking zelf, zal meer tijd in beslag nemen, dan het schrijven van het artikel zelf. Toch zijn er een aantal gouden regels die u in het achterhoofd moet houden: de titel, links, backlinks, en de inhoud.
Titel
Met uw titel wil u de mensen aantrekken, verleiden, inspireren. Maar dit staat loodrecht op wat Google verwacht. Een voorbeeld:
Breng uzelf naar de zevende hemel met dit niet zo alledaags gerecht uit oma's keuken!
Ook al spreekt deze titel tot de verbeelding, voor Google is het een wirwar van sleutelwoorden. Dit zorgt ervoor dat Google niet weet, waar de pagina eigenlijk over gaat. Is dit een artikel over de hemel? Over oma? Over een keuken?
Ontdek dit lekkere recept voor stoofvlees op grootmoeders wijze!
Ook al spreekt dit minder tot de verbeelding en steekt de titel minder boven de rest uit, toch is dit voor Google veel duidelijker. Google leest recept, stoofvlees, grootmoeders wijze en dat het lekker is.
Maar wat is nu het beste?
Dat ligt volledig bij u. Door de ontelbare regels van Google, wordt er in 2017 al wat lucratiever mee omgegaan, naargelang uw eigen gevoel. Maar als u de focus wil leggen op zoveel mogelijk bezoekers, gebruik dan best de juiste sleutelwoorden.
Links en backlinks
Heel vaak staan op een website linken naar andere pagina's die op een verkeerde manier worden aangepakt. Een voorbeeld:
Meer informatie over deze boeken vindt u hier.
De link wordt gelegd op het woord 'hier'. De spider van Google komt terecht op deze pagina en vindt die link. Die zegt in zichzelf: "ah, ik word hier doorverwezen naar een pagina die gaat over 'hier'".
Meer informatie over de boeken van Grimm kunt u altijd nalezen.
Bij dit voorbeeld, vindt de spider opnieuw de link, maar deze keer geeft die mee dat de pagina gaat over 'de boeken van Grimm'.
Hoe meer pagina's op die manier linken naar die ene pagina, met als beschrijving 'de boeken van Grimm', hoe duidelijker het wordt voor Google dat de doelpagina, blijkbaar een pagina is over de boeken van Grimm. Als iemand dan via Google zoekt naar 'de boeken van Grimm', dan zal uw pagina ook tot de zoekresultaten behoren.
Opgelet: Er bestaan veel websites waar men zijn link kan achterlaten, zonder een meerwaarde te zijn. Of vaak vind men op internet ook backlinks (=een website die niet van u is, maakt een link naar uw pagina) die verkocht worden. Ook al lijken de prijzen laag, bv. 20€ voor 500 backlinks, ga hier nooit op in! Waarom?
Black hat SEO
Google kent intussen óók deze pagina's. Mensen die gebruik maken van deze 'Black hat SEO', worden door Google afgestraft, aangezien dit een vorm van fraude is. Ook al zou u op het eerste gezicht 15 plaatsen stijgen, wees er vooral niet van verbaasd als uw website opeens 30-40 plaatsen zakt. Het algoritme dat hiervoor verantwoordelijk is bij Google heet Pinguin. Het is een zeer langdurige procedure om de straf te laten kwijtschelden. In 99% van de gevallen is het meest aangewezen zelfs de website op te doeken en opnieuw te beginnen.
Inhoud
Zorg ervoor dat uw inhoud relevant is. Unieke inhoud is voor Google ook belangrijk. Wanneer u een mooi artikel online vindt en het klakkeloos kopieert, komt Google er sowieso achter. In dat geval kijkt Google naar de meest betrouwbare website, naar de datum van publicatie en zal het in zijn zoekresultaten maar één pagina laten zien. Dus ook al heeft u een artikel op de website staan, dat enorm populair is op die andere website, niemand zal die pagina op uw website vinden.
Dwaal niet af
Zorg er vooral voor dat u ook rond uw sleutelwoorden informatie blijft geven. Algemeen geldt de regel: één topic per pagina. Dit om Google niet in de war te brengen met verschillende topics. Combineer dus niet uw recept van stoofvlees met hoe makkelijk vlekken uit een T-shirt te wassen.
Eerste indruk
Een eerste aanzet om uw SEO te verbeteren begint bij de titels en de inhoud. Hier blijft het jammer genoeg niet bij. Er zijn nog heel wat dingen om rekening mee te houden, zoals URL, meta descriptions, bounce rate, pagina snelheid, etc... Zoals eerder aangehaald, SEO is een werk van lange adem en moet ook constant geoptimaliseerd worden. Dit behoort tot het dagelijks pakket van een webmaster en neemt zo goed als een fulltime job in beslag. Veel succes!