InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Een enquête maken

Een enquête maken

Een enquête maken Door de juiste vragen te stellen verzamel je waardevolle informatie met enquêtes. Een vragenlijst wordt voorgelegd aan een aantal personen die deze meestal anoniem invullen. De antwoorden dienen vaak ter ondersteuning van andere gegevens. Een enquête maken met nuttige vragen is niet moeilijk na deze handige stappen.

Voorbereiding

Een enquête moet specifiek zijn omdat je met zo min mogelijk vragen achter de juiste informatie wilt komen. Daarom is het belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben wat voor resultaten je wilt hebben. Begin met het einde: over welke informatie wil je beschikken na het afnemen van de enquête? Brainstorm hier een tijdje over totdat je precies weet welke informatie waardevol is en welke informatie je niet nodig hebt.

Vragen

Vragen maken

Hou de volgende tips in gedachte bij het maken van vragen:
  • Formuleer vragen bij de antwoorden die je nodig hebt.
  • Zorg dat de schrijfstijl bij jouw doelgroep past; je/jij voor kinderen, medestudenten of collega's en u voor onbekenden of meerderen.
  • Vermijd open vragen. Geef een aantal opties waar respondenten uit moeten kiezen. Open vragen zijn niet uitnodigend om te beantwoorden.
  • Hou de focus op de informatie die je nodig hebt en zorg dat er geen overbodige informatie in je vragen staan.
  • Je vragen dienen onbevooroordeeld en niet leidend te zijn. Ze moeten specifiek zijn voor jouw onderwerp zonder dat de deelnemers weten wat je denkt of weten wat jij wilt wat ze denken. Ook moet het antwoord van een vraag het antwoord van de volgende vraag niet beïnvloeden.
  • De vragen moeten duidelijk geformuleerd zijn, zodat er geen verwarring kan ontstaan. Een vraag die op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden is geen goede vraag en moet opnieuw geformuleerd worden.
  • Gebruik simpel Nederlands en vermijd vakjargon. Ga er niet vanuit dat iedereen maar snapt waar je het over hebt. Woorden die voor jou alledaags zijn kunnen volstrekt onbekend zijn bij jouw respondenten.

Aantal vragen

Maak alle vragen die je nodig hebt om de informatie te krijgen die je nodig hebt. Wanneer je vragen uitkiest voor je enquête, denk er dan aan of jij zelf een berg met vragen door wilt worstelen voor andere enquêtes. Zorg dus dat je wel alle informatie krijgt maar redelijk bent over het aantal vragen.

Privacy en gevoelige kwesties

Wees altijd duidelijk over waar de informatie naartoe gaat en wat ermee gebeurd. Wie leest het en hoe wordt de informatie gepresenteerd? Wordt de informatie bewaard of vernietigd? Maak duidelijk dat het niet nodig is om alle vragen in te vullen, om te voorkomen dat respondenten helemaal niets invullen. Hou ook gevoelige kwesties in gedachte, zoals culturele, sekse en leeftijdsverschillen. Formuleer je vragen daarom zorgvuldig.

Enquête maken

Vormgeving

Denk na over de indeling van je enquête. Hou het gebruiksgemak in je achterhoofd en vermijd veel instructies. Zet de vragen in een logische volgorde. Heb je uitgebreide enquête dan verdeel je hem in secties. Een uitgebreide enquête maken voor de werkvloer doe je bijvoorbeeld door de secties werkvloer, leidinggevenden en productiviteit te maken. Hierdoor hou je de focus op het onderdeel.

Test

Test je enquête op een aantal personen. Vraag waar knelpunten zitten of eventuele onduidelijkheden. Zo haal je de laatste foutjes uit je enquête. Test je enquête na de eerste aanpassingen nogmaals om zeker te zijn dat alles klopt.

Verspreiding

Enquêtes worden meestal geprint of digitaal verspreid. Het ligt aan de doelgroep welke optie je kiest. Ken je de doelgroep persoonlijk en zie je ze regelmatig dan is het beter om de enquête op papier mee te geven. Wil je echter resultaten van een bepaalde regio of zelfs landelijk dan maak je een digitale versie.

Analyse

Het voordeel van een digitale enquête is dat de resultaten voor je in kaart worden gebracht. Bestudeer ze echter goed en zoek naar patronen en opvallende antwoorden.
© 2014 - 2019 Pangea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waar moet je aan denken bij het opstellen van een enquête?Waar moet je aan denken bij het opstellen van een enquête?Het komt vast wel eens voor dat je voor je opleiding een onderzoek moet uitvoeren. Een van de veelgebruikte opties is da…
Manieren van marktonderzoekManieren van marktonderzoekVoor een onderneming van start gaat, wordt vaak een marktonderzoek ingesteld. Onder marktonderzoek verstaan we het syste…
Het berekenen van de steekproefomvang voor enquetesHet berekenen van de steekproefomvang voor enquetesAls je tijdens een onderzoek een enquête wilt verspreiden, moet je enkele berekeningen uitvoeren. Je moet namelijk weten…
Enquêtes invullen via internetEnquêtes via internet, zou u er één willen invullen of twijfelt u? In dit artikel kunt u informatie vinden over de versc…
Eenvoudig Play Store-tegoed verdienen met Google Opinion appEenvoudig Play Store-tegoed verdienen met Google Opinion appIn november 2013 kwam de Google Opinion Rewards app uit voor de Androidtablets en -telefoons. Nog maar weinig mensen lij…

Reageer op het artikel "Een enquête maken"

Infoteur: Pangea
Gepubliceerd: 28-06-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!