Creativiteit binnen een bedrijf
Creativiteit, een bekend begrip. Iedereen kent het woord, maar weet iedereen ook wat het inhoudt? Dit artikel zal meer vertellen over creativiteit en de toepassing hiervan in het bedrijfsleven. Allereerst zal er een definitie worden gekoppeld aan het woord "Creativiteit". Daarna worden er interessante methoden beschreven die toegepast kunnen worden in het bedrijfsleven. Het artikel wordt afgesloten met informatie betreffende neurologie en een leuke anekdote.
Creativiteit
Allereerst de juiste definitie van het woord creativiteit:
cre·a·tief (veel) voortbrengend; scheppend: ~ bezig zijn. Aldus de Dikke van Dale. Een andere omschrijving van het woord creativiteit is als volgt:
Als je creatief bent, bedenk je originele ideeën, oplossingen en methoden voor je werksituatie. Ook ontwikkel je nieuwe werkwijzen waarmee bestaande werkwijzen verbeterd of vervangen kunnen worden. Natuurlijk heb je diverse competenties nodig om creatief bezig te kunnen zijn. Denk hierbij aan durf en initiatiefrijk. Om creatief bezig te kunnen zijn, moet je niet stil gaan zitten in een hoekje. Je moet het voortouw nemen om met nieuwe ideeën te komen. Echter kan niet iedereen dit voortouw nemen. Hier zijn zogenoemde basisvaardigheden voor nodig:
Basisvaardigheden creativiteit
Creativiteit kent vijf basisvaardigheden. Wanneer een persoon deze vaardigheden beheerst, zal hij of zij creativiteit goed in kunnen zetten.
- Creatief waarnemen: Bekijk het een en ander is met een andere "bril"
- Uitstel van oordeel: Niet direct je oordeel trekken over een bepaalde gedachten, laat het gaan en sta er open voor.
- Flexibel associëren: Bedenk de gekste dingen bij een bepaalde actie of woord. Niet de meest voor de hand liggende woorden bepalen de mate van creativiteit. (associeer drinken bijvoorbeeld niet direct met bier, maar met levensbehoefte)
- Divergeren: Zoek bij een startpunt meerdere oplossingen, neem niet genoegen met maar een oplossing
- Verbeeldingskracht ontwikkelen: Train jezelf tot verbeelden. Zorg dat je een beeld krijgt bij bepaalde woorden of acties. Dit kan ontwikkeld worden door het gewoon te doen!
Wanneer iemand deze basisvaardigheden bezit, zal hij of zij goed met creativiteit om kunnen gaan. Echter kan creativiteit op diverse manieren worden toegepast.
Methoden voor creativiteit
Er zijn diverse methoden voor creativiteit. Enkele voorbeelden van methoden staan hieronder opgesomd:
- Brainstorm: Begin met een bepaald woord en verzin hier allerlei woorden of begrippen bij die hiermee te maken hebben. Je zult merken dat er vanzelf creatieve ideeën naar boven komen. Aan het einde analyseer je je brainstorm en zul je zien dat er ideeën zijn ontstaan die je vooraf niet gelinkt had aan je "hoofdwoord"
- Mindmap: Lijkt erg op een brainstorm. Je begint met een hoofdonderwerpen en verzint hier diverse subonderwerpen bij. Op deze subonderwerpen ga je weer verder "mindmappen". Op deze manier komen er ook verschillende ideeën (en misschien wel oplossingen) naar boven.
- VOORT: VOORT is een ontdekkingsreis door vijf verschillende eilanden: Vertrekken, ontdekken, ontwikkelen, reflecteren en terugkoppelen. Dit traject wordt veelvuldig doorlopen door een bedrijf die met een bepaald probleem zitten. In dit traject zijn diverse sessies opgenomen waarbij creatief denken benodigd is.
- Edward de Bono: Tot slot zijn er nog de denkhoeden van Edward de Bono. Hier wordt dieper op ingegaan:
Hoeden van Edward de Bono
Volgens Edward de Bono zijn er zes verschillende denkhoeden. Elke hoed heeft een bepaalde kleur en staat voor een bepaalde emotie. Door deze hoeden in te zetten krijg je een verschillend "team". De hoeden zijn als volgt:
- Witte hoed: Objectief denken
- Rode hoed: Emotioneel denken
- Zwarte hoed: Negatief denken
- Gele hoed: Positief denken
- Groene hoed: Creatief denken
- Blauwe hoed: Beschouwend denken
Wanneer binnen een bedrijf de verschillende hoeden aanwezig zijn, kan dit een team goed aanvullen. Echter zullen bepaalde hoeden niet op elke afdeling passen. Aan het management de taak om de persoon met de juiste hoed op de juiste afdeling te plaatsen.
Waarom creativiteit?
Maar waarom zou een bedrijf nou creativiteit implementeren in hun organisatie? Albert Einstein citeerde: "Logica brengt je van A naar B, maar fantasie (creativiteit) brengt je overal". Dit citaat kan makkelijk worden teruggekoppeld naar het bedrijfsleven. Wanneer een bedrijf logica hanteert binnen het bedrijf, zal het gewoon verder gaan op de huidige voet (van A naar B). Wanneer het bedrijf kiest voor een creatieve methode, komt het mogelijk tot andere inzichten. Wellicht is deze oplossing een gat in de markt en haalt het bedrijf hierdoor meer omzet binnen.
Behalve bedrijven kunnen particulieren dit natuurlijk ook inzetten. Wanneer iemand zijn/haar leven leidt op basis van logisch nadenken zal alles overwogen worden, voordat er iets gedaan wordt. Als de persoon creatiever gaat nadenken, zullen er andere inzichten komen en ook andere beslissingen worden genomen. Dit kan iemands leven volledig veranderen.
Neurologie
Op neurologisch gebied is er ook iets te vertellen over creativiteit. De hersenen van de mens bestaat uit twee helften, links en rechts. De linkerhersenhelft staat voor het logisch nadenken, de rechterhersenhelft staat voor creatief nadenken. Er zijn diverse tests op het internet te vinden om te onderzoeken welke hersenhelft bij jou het meest ontwikkeld is. Volgens onderzoekers kunnen beide hersenhelften wel getraind worden. De enige manier om dit te trainen is door aan de slag te gaan. Diegene die creatiever wilt worden, moet gewoon bezig gaan met creativiteit. Een van de grootste misvattingen is dat creativiteit aangeboren is. Dit is dus niet het geval, je moet er alleen tijd in willen steken.
Afsluitende anekdote
Tot slot nog een leuke anekdote om dit artikel te sluiten: “Een meisje van zes zit in de klas en is een tekening aan het maken, de lerares komt langs en bekijkt de tekening. Ze vraagt aan het kind wat ze aan het tekenen is. Waarop het kind antwoord “ik maak een tekening van God”. De lerares reageert een beetje geschokt en zegt, maar niemand weet hoe God er uit ziet! Over 10 minuten wel zegt het kind!"(Ken Robinson, TED conference).