InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Rechterlijke dwalingen onder de loep genomen

Rechterlijke dwalingen onder de loep genomen

In het hierop volgende artikel zal een korte omschrijving van rechterlijke dwalingen te vinden zijn, tevens worden de oorzaken, gevolgen en oplossingen besproken. Dit artikel is bestemd voor mensen die graag kort willen weten wat een rechterlijke dwaling inhoudt.

Wat is een rechterlijke dwaling precies?

Wanneer een rechterlijke dwaling wordt begaan betekent dit dat een onschuldig persoon onterecht veroordeeld is voor iets wat hij niet heeft gedaan, of voor een misdaad dat helemaal nooit heeft plaatsgevonden. Hier zit echter een addertje onder het gras, dit is namelijk dat het vaak moeilijk is om vast te stellen of de verdachte onschuldig is. Er zijn wel gevallen waar het mogelijk is om dit vast te stellen, bijvoorbeeld als men er achter komt dat er geen sprake kan zijn geweest van opzet of als de rechter bewezen acht dat er een andere verdachte schuldig is aan het misdrijf.

Oorzaken rechterlijke dwalingen

De oorzaken van rechterlijke dwalingen berusten bijna altijd op fouten, zoals bijvoorbeeld het geval was bij de Puttense moordzaak en Schiedammer parkmoord. Hier was echter ook sprake van verwijtbaar gedrag, dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn, men kan namelijk ook door ongelukkige samenloop van omstandigheden een fout maken, waardoor er een onschuldige veroordeeld wordt. Vaak is een van de oorzaken voor een onterechte veroordeling ook een schuldbekentenis, deze zijn in het geval van rechterlijke dwalingen meestal onder enorme mentale druk verkregen. De verdachte voelt zich vaak genoodzaakt om te bekennen omdat hij niet weet hij er anders vanaf kan komen.

Gevolgen rechterlijke dwalingen

De gevolgen van rechterlijke dwalingen zijn vaak zeer verstrekkend, zoals voor de onschuldig veroordeeld bij de Puttense moordzaak, meestal krijgen de onschuldig veroordeelde wel een schade vergoeding, echter krijgt men het verloren deel van hun leven daar niet mee terug. Een ander gevolg is dat het vertrouwen van de burgers afneemt door dit soort blunders in grote strafrechtelijke processen die vaak veel publieke aandacht krijgen. Boodschap is dus dat rechterlijke dwalingen zo veel mogelijk beperkt dienen te worden tot een minimum.

Oplossingen voor rechterlijke dwalingen

De rechterlijke dwalingen ontstaan zoals eerder besproken dus vaak door fouten, daardoor is het beter controleren van justitie en politie een van de oplossingen die mogelijk zijn. Het komt vaak voor dat justitie of politie in een tunnelvisie terecht komen, daarom moet het controleren van deze delen van de rechtstaat gebeuren door een onafhankelijke organisatie. Het nadeel van deze oplossing is echter dat het weer extra geld kost. Een andere oplossing is om harder te straffen wanneer een gerechtelijke dwaling wordt begaan, vooral als hierbij sprake is van zeer verwijtbaar gedrag.
© 2012 - 2019 Noudl16, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rechterlijke dwalingen onder de loep genomen"

Reacties

A. E. W. Weller, 07-03-2017 08:08 #4
In een erfenisconflict is er een beslag op ons huis gelegd omdat familieleden menen dat ik een schuld aan de nalatenschap zou hebben. Het volgende is aan de hand, mijn man is geen erfgenaam, ergo mijn ouders hebben in het testament een uitsluitingsclousule voor de koude kant. Op het vermogen van mijn man is dus onterecht beslag gelegd. Ook in een eerdere rechtzaak is mijn man veroordeeld te betalen aan de nalatenschap hoewel hij geen partij is in dit conflict, wordt hij weer opnieuw gedagvaard iets dat volgens mij niet kan, want het gaat over erfrecht, en hij is geen legitimaris. Geldt deze handelwijze van de rechtbank ook als gerechterlijke dwaling? Welke stappen kan ik ondernemen? Mijn rechtsadviseur geeft hier geen uitsluitsel over lijkt of hij twee ogen dichtknijpt. Dank voor uw reactie

D. Kamminga, 19-07-2015 19:16 #3
Mijn ex heeft door een valse aangifte mij uit huis gekregen en zich alles toegeëigend. Geestelijke en lichamelijke mishandeling vonden regelmatig plaats maar ik wordt niet gehoord door justitie een immense gerechtelijke dwaling van een manipulerende ex. justitie wil niet vervolgen en zij kan alles traineren. Waar kan een man nog recht verkrijgen?

Janneke, 28-02-2014 10:36 #2
Gebeuren rechterlijke dwalingen alleen bij een strafzaak of ook bij een rechtszaak waarbij een bestuursrechter een uitspraak heeft gedaan die verwijtbaar is?

Bert Kielholtz, 06-06-2012 13:35 #1
Ik ben ook slachtoffer van een gerechtelijke dwaling.in eerste instantie in 2008 door de rechtbank lelystad veroordeelt waarbij, doordat ik een sluitend alibi had voor een verzonnen misdrijf, feiten en tijdstippen uit het dossier zijn verandert. daarna een vermindert vonnis in 2012 veroordeelt door het hof in arnhen zonder dat ik aanwezig kon zijn. nu in cassatie en afwachten.ik laat het er zowiezo NIET bij zitten. klacht ingediend bij de voor zitter van de rechtbank maar door hun onaantastbaar heid ongegrond verklaart. mijn raadsman is verbijsterd maar daar koop ik niks voor. wie kan mij helpen.

Infoteur: Noudl16
Gepubliceerd: 24-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 4
Schrijf mee!