InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Je kind onterven of een bewindvoerder inschakelen

Je kind onterven of een bewindvoerder inschakelen

Je kind onterven of een bewindvoerder inschakelen Je kind onterven is iets wat sommige ouders graag willen omdat ze denken dat hun kinderen dat geld gaan gebruiken voor verkeerde zaken. Of omdat ze niet langer iets met het kind te maken willen hebben als een van beide overlijdt. Maar onterven is zo gemakkelijk nog niet, want een kind heeft altijd recht op een deel van de erfenis. Wat wel kan is iemand onder de erfenis te verstrekken terwijl hij onder bewind staat.

Je kind onterven kan dat?

Je kind onterven kan door het testament te herzien, maar gemakkelijk gaat dat niet. Bovendien is het wel heel erg confronterend om je kind helemaal niets meer te gunnen. Kinderen kunnen wel onterfd worden, maar dan niet volledig. Kinderen hebben altijd recht op een bepaald deel van de erfenis van hun ouders. Of de relatie slecht is of goed, maakt daarvoor niets uit. Dit deel heet de legitieme portie waarop kinderen recht hebben. Zon legitieme portie bestaat trouwens alleen maar uit geld en niet uit andere bezittingen. Dit geld kan trouwens pas opgeëist worden als ook de langstlevende echtgenoot is overleden. Overigens kunnen ook kinderen er voor kiezen om niets meer van hun ouders te willen. Als zij in dat geval akkoord gaan met hun onterving, dan krijgen ze echt niets.

Testament waarin iemands erfdeel onder bewind komt van een stichting

kinderen die duidelijk in de problemen zitten of die zelf niet in staat zijn om geld te beheren is er ook nog een andere mogelijkheid en dat is om een testament te maken waarin iemands erfdeel na het overlijden onder bewind komt van een stichting.

Onafhankelijke bewindvoerder

Een testament maken waarbij iemands erfdeel na het overlijden onder bewind komt van een stichting kan het beste door een bewindvoerder aan te stellen. Zo iemand moet dan de financiële belangen behartigen van degene die de erfenis krijgt. Bovendien is zon persoon iemand op afstand die niet emotioneel betrokken is bij de persoon in kwestie en die alleen maar kijkt hoe het geld het beste gebruikt kan worden.

Wat doet een onafhankelijk bewindvoerder?

Een onafhankelijk bewindvoerder maakt eerst een inventarisatie van vermogen, inkomen en kosten voor levensonderhoud. Hij zorgt er voor dat vaste lasten worden betaald en bepaalt de hoogte van wat iemand per maand ontvangt aan geld uit de erfenis, zeg maar een soort zakgeld. De bewindvoerder kan verder ook zorgen dat iemand die dat nodig heeft bijzondere bijstand, zorgtoeslag en huurtoeslag krijgt. Ook kan geregeld worden dat de persoon in kwestie in aanmerking komt voor kwijtschelding van gemeentelijke lasten. Een bewindvoerder kan verder ook verzoeken indienen tot het verminderen van schuld. Dat gebeurt dan wel uit naam van degene die hij vertegenwoordigt. In het kort zorgt een bewindvoerder er voor dat iemand zijn financiën weer op de rails krijgt.

Soorten bewindvoering

Er zijn drie soorten bewindvoering. Dit zijn:
  1. Curator. Een curator behartigt zowel persoonlijke als financiële belangen. Een curator wordt ingeschakeld als mensen hun eigen belangen niet meer kunnen behartigen.
  2. Bewindvoerder. Een bewindvoerder behartigt uitsluitend de financiële belangen van iemand.
  3. Mentor. Een mentor behartigt alleen de immateriële belangen. De mentor neemt bijvoorbeeld uit naam van de klant beslissingen over de behandeling en verzorging van de persoon in kwestie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Echtgenoot onterven kan met testamentEchtgenoot onterven kan met testamentMet een testament kunt u iedereen onterven. Ook uw echtgenoot en een kind kunt u in 2019 onterven. U kunt geen erfenis n…
Een kind onterf je niet volledigEen kind onterf je niet volledigIn een testament kunt u aangeven wat uw wensen zijn met betrekking tot uw nalatenschap. Toch zijn er beperkingen gesteld…
Onterven van vader, moeder, broer, zus of beide oudersOnterven van vader, moeder, broer, zus of beide oudersHoe uw vader, moeder of beide ouders onterven? De onterving van een ouder speelt waarschijnlijk niet als u ook zelf een…
Kind onterven zonder testament, notaris, kan dat?Kind onterven zonder testament, notaris, kan dat?Een kind onterven of uw kinderen onterven, doet u dat met een testament of kan dit ook zonder een notaris? Via de onterv…
Erfenis: vragen en antwoordenNiet iedereen denkt erover na. Wat gebeurd er met mijn bezittingen, maar ook met mijn schulden na mijn overlijden. Als j…
Bronnen en referenties
  • Margriet
  • OVerheid

Reageer op het artikel "Je kind onterven of een bewindvoerder inschakelen"

Reactie

Frank, 15-08-2017 13:59 #1
Ik ben op zoek naar een antwoord op de volgende vraag: Is het mogelijk om iemand te onterven terwijl deze onder bewind staat (ouder - kind)?

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 24-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Erfenis
Reacties: 1
Schrijf mee!