InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Rechten en plichten bij een verkeersdelict

Rechten en plichten bij een verkeersdelict

Rechten en plichten bij een verkeersdelict Nagenoeg iedereen is wel eens betrokken geweest bij een verkeersdelict. Hierbij is het belangrijk om te weten wat uw rechten zijn. Een ander belangrijk component dat bij een verkeersongeval komt kijken is smartengeld. Hierover kunt u hier alles vinden.

Het verkeersdelict

Tienduizenden Nederlanders raken jaarlijks betrokken bij een verkeersongeval. De ene raakt betrokken bij een ernstiger ongeval dan de andere. Echter weten veel Nederlanders maar weinig over hun rechten bij een verkeersongeval en over het smartengeld dat ze eventueel kunnen eisen.

Om een helder beeld te krijgen van de term verkeersdelicten gaan we op zoek naar de verkeersnormen. Deze zijn te vinden in de Wegenverkeerswet (WVW), in het RVV (Het reglement verkeersregels en verkeerstekens) en in het WVR (Het wegenverkeersreglement).
De centrale bepaling van de nieuwe Wegenverkeerswet is art. 5, “het verbod gevaar op de weg te veroorzaken of het verkeer op de weg te hinderen”. Het artikel is niet beperkt tot gebruikers van de openbare weg, terwijl het voor strafbaarheid voldoende is dat gevaar kan worden veroorzaakt of het verkeer kan worden gehinderd. Een voorbeeld van deze strafbaarheid is bijvoorbeeld het stoken van rokend vuur naast een snelweg.

"Onder invloed" besturen van een voertuig

Art. 8 van de wegenverkeerswet daarentegen richt zich tot bestuurders van voertuigen (inclusief fietsers). Het eerste lid van dit artikel verbiedt het ‘klassieke’ dronken rijden, namelijk ‘het niet meer behoorlijk kunnen besturen vanwege de invloed van alcohol of drugs etc’. Het 2e lid van dit artikel verbiedt het overschrijden van een technische grenswaarde: 220 g. adem-alcoholgehalte of 0,5 per mg. bloed-alcoholgehalte.
De adem- en bloedproef zijn nauwkeurig geregeld. Wanneer er niet volgens alle voorwaarden is gehandeld door een ambtenaar dan volgt er vrijspraak. Medewerking aan adem- of bloedproeven is strafrechtelijk verplicht (Art. 163 Sr.).
Een verdachte fysiek dwingen om een bloedproef te ondergaan is in strijd met de wet. Echter is het afnemen van lichaamsmateriaal ten behoeve van DNA-onderzoek wel onder dwang toegestaan.

Overige verkeersdelicten

Artikel 7 van het wetboek van Strafrecht verbiedt het om na een ongeval – ongeacht wie schuldig is – de plaats van het ongeval te verlaten zonder gegevens achter te laten. Artikel 184 bevat een vervolgings-uitsluitingsgrond bij vrijwillige melding binnen 12 uur.

In artikel 178 van het wetboek van Strafrecht, wordt bepaald welke verkeersvergrijpen overtredingen zijn, en welke misdrijven. Dit is van belang voor de vraag welke rechter bevoegd is voor afhandeling van een vervolging van de verdachte.

Smartengeld

Tot slot is een zeer belangrijk onderdeel dat komt kijken bij een verkeersdelict het smartengeld. Het smartengeld is een soort van tegemoetkoming die de schuldige aan het slachtoffer moet betalen voor de immateriële schade die het slachtoffer geleden heeft. Volgens het Nederlandse recht moet het smartengeld aan enkele eisen voldoen. Deze eisen zijn opgenomen in Art. 6:106 van het Burgerlijk Wetboek.
Gerelateerde artikelen
De functie van smartengeldDe functie van smartengeldSmartengeld is een schadevergoeding die uitgekeerd wordt wanneer men schade geleden heeft. Over het algemeen wordt aange…
Smartengeld en schadevergoedingSmartengeld is een begrip in het Nederlandse rechtssysteem wat een vorm van schadevergoeding bij letselschade betreft. S…
De hoogte van smartengeldSmartengeld wordt uitgekeerd als soort van schadevergoeding voor de immateriële schade die iemand opgelopen heeft. Smart…
Smartengeld bij letselschadeSmartengeld bij letselschadeIn verschillende situaties kun je aanspraak maken op een financiële vergoeding nadat je letselschade hebt opgelopen. Ied…
Verkeer - Hulp verlenen bij aanrijding of verkeersongevalVerkeer - Hulp verlenen bij aanrijding of verkeersongevalEen aanrijding of verkeersongeval - Wat moet je doen? In het drukke en intensieve verkeer in Nederland is een aanrijding…
Bronnen en referenties
  • Strafrecht met mate, 11e druk

Reageer op het artikel "Rechten en plichten bij een verkeersdelict"

Infoteur: Randy1991
Gepubliceerd: 27-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!