InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Mag een kind op vakantie buiten de schoolvakanties om?

Mag een kind op vakantie buiten de schoolvakanties om?

Mag een kind op vakantie buiten de schoolvakanties om? Vroeger waren de regels omtrent vakanties niet zo streng. Iedereen die dat maar een beetje fatsoenlijk vroeg kon zijn kind ook buiten de schoolvakanties wel vrij laten hebben. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Kinderen mogen niet meer vrij nemen buiten de schoolvakanties om. Wie dat wel doet overtreedt de Leerplichtwet. En dat kan een fikse boete opleveren. Alleen ouders die echt niet in de schoolvakanties weg kunnen, mogen een verzoek tot vrijstelling indienen.

Boete van gemiddeld 60 euro per dag dat het kind afwezig is buiten de schoolvakanties

Een ouder die de Leerplichtwet overtreedt door zijn of haar kind mee te nemen op vakantie terwijl dat van de wet niet mag, riskeert een boete van zon 60 euro per dag. Het verzuim moet dan wel zijn gemeld door de school aan de leerplichtambtenaar die er een proces verbaal van heeft gemaakt en die moet het door hebben gespeeld aan het Openbaar Ministerie. Blijkt dat het kind inderdaad van school is gehaald voor de vakantie en dat de ouders in overtreding zijn dan staat er voor elke dag een boete van gemiddeld 60 euro. Wie het kind meerdere weken of zelfs maanden van school houdt kan dan rekenen op duizenden euros aan boete, waarvan ook vaak nog een voorwaardelijk deel.

Uitschrijven uit het GBA voor extra vakantiedagen van het kind

Sommige ouders die langer op vakantie willen dan een paar weken denken dat ze met een uitschrijving uit de Gemeentelijke Basis Administratie alle problemen omzeilen. Maar ook dat is een fabeltje. Als duidelijk is dat ouders wel degelijk weer terugkeren naar Nederland en dat ze voor de lange reis ook in Nederland verbleven dan gaat het OM er vaak van uit dat ouders en kind wel degelijk dat adres als basis hebben.

Dan maar een boete voor luxe verzuim

Sommige ouders vinden het niet erg om een boete te krijgen voor het feit dat ze hun kinderen meenemen buiten de vakanties om. Maar dat bedrag kan wel behoorlijk oplopen. Bovendien kan naast een financiële sanctie ook nog een andere straf worden gegeven voor de ouder, maar ook aan het kind dat ouder is dan 12 jaar. Zo kan ook een taakstraf worden uitgedeeld voor luxe verzuim zoals dat in vaktermen heet. Zon taakstraf wordt niet vaak gegeven, maar het behoort wel tot de mogelijkheden.

Kind ziek melden om het mee te nemen op vakantie

Andere ouders menen de wet te moeten omzeilen door het kind ziek te melden. Als een kind midden in de winter gebruind terugkomt op school nadat het ziek is gemeld, valt dat natuurlijk op. De school kan dat dan dus melden. Maar ook het risico dat de leerplichtambtenaar op de stoep staat is groot bij luxe verzuim. Die heeft namelijk de bevoegdheid om te controleren of een kind echt ziek is.

Toestemming om een kind buiten de schoolvakantie vrij te laten nemen

Toch zijn er mogelijkheden om een kind buiten de schoolvakanties mee te nemen op vakantie. Daarvoor is echter wel toestemming nodig van de school. Ook kan dat maar voor 10 dagen en voor één keer in het jaar en moeten de ouders dan echt niet op schoolvakanties op vakantie kunnen. De voorwaarden die gelden voor het verzoek tot verlof buiten de schoolvakanties zijn:
  • Het gezin gaat samen om vakantie
  • De gezinsleden kunnen niet tijdens de gewone schoolvakanties op vakantie door het beroep van de ouder of ouders. Er moet dus helemaal geen mogelijkheid zijn voor het gezin om samen op vakantie te gaan tijdens één van de schoolvakanties.
  • Kinderen mogen niet vrij zijn in de eerste 2 weken na de zomervakantie

Hoe moet een vakantie buiten de schoolvakanties worden aangevraagd?

Wie zijn of haar kind vrij wil laten hebben op andere dagen dan de schoolvakanties moet dat bij de schooldirecteur aanvragen. Dit moet minimaal 8 weken voor de uiteindelijke vakantie. Alle aanvragen worden door de directeur beoordeeld. Er kan van de ouder of ouders een verklaring worden gevraagd waarin verklaard wordt dat ze zelfstandig zijn. Soms wordt ook de leerplichtambtenaar in dit traject betrokken en moet die adviseren of de vakantie wel of niet door kan gaan.

Toestemming om het kind buiten de schoolvakantie vakantie te laten hebben

Als een school toestemming geeft voor een vakantie buiten de schoolvakanties om dan mag een kind maximaal 10 schooldagen vrij zijn. Bovendien mag maar één keer buiten de schoolvakanties vrij worden genomen en dus niet 3 keer 3 dagen.

Een ouder wil meer dan 10 schooldagen extra vrij voor het kind, kan dat ook?

Een ouder die langer dan 10 schooldagen met het kind buiten de schoolvakanties weg wil kan ook daarvoor een aanvraag indienen. Die wordt dan niet door de schooldirecteur beoordeeld, maar door de leerplichtambtenaar. Wel wordt vaak het advies van de school meegenomen in het advies van de leerplichtambtenaar. Als er in een gezin ernstige of belangrijke zaken spelen dan wordt vaak wel afgeweken van de 10-dagen regel. Dit kan zijn als er een begrafenis moet worden bezocht of een huwelijk van andere gezinsleden. Ook een verhuizing kan een reden zijn om buiten de vakantie om meer dan 10 dagen vrij te krijgen voor het kind.

Bezwaar maken tegen afwijzing extra vakantie voor de leerling

De school oordeelt ook wel dat een kind niet buiten de schoolvakanties om vrij mag hebben. Ouders kunnen daartegen bezwaar maken bij degene die het besluit heeft genomen. Dit kan dus de directeur van de school zijn of de leerplichtambtenaar.

Onderzoek naar verzuim als de ouders het kind toch buiten de schoolvakantie thuis hebben gehouden om op vakantie te gaan

Nemen ouders hun kind toch mee op vakantie buiten de schoolvakanties om en is daar geen toestemming voor gegeven, dan moet de leerplichtambtenaar volgens artikel 22 van de Leerplichtwet een onderzoek instellen. Is duidelijk dat de wet wordt overtreden dan kan er proces-verbaal worden opgemaakt. In dat proces-verbaal moet dan wel worden aangegeven dat de school geen toestemming heeft gegeven voor de extra vakantiedagen.
Gerelateerde artikelen
Schoolvakanties in BelgiëIn België vallen de schoolvakanties op andere data dan in Nederland. Er zijn een aantal vaste vakanties: de herfstvakant…
De leerplicht en LeerplichtwetIeder kind in Nederland moet van zijn 5e tot en met zijn 18e jaar naar school toe. Dit komt door de Leerplichtwet. In de…
Planning schoolvakanties: data 2019, 2020, 2021, 2022Planning schoolvakanties: data 2019, 2020, 2021, 2022Voor het plannen van een vakantie is het erg handig om vooruit te weten wanneer schoolgaande kinderen vakantie hebben. S…
Schoolvakanties schooljaar 2018 - 2019Schoolvakanties schooljaar 2018 - 2019Hoe zijn de schoolvakantie voor komend schooljaar? Een veel voorkomende vraag. De schoolvakanties in Nederland zijn verd…
Is spijbelen strafbaar?Ongeveer 50% van de leerlingen op het middelbare onderwijs heeft wel eens gespijbeld en hiervan doet meer dan de helft h…
Bronnen en referenties
  • BusinessCompleet.nl
  • Ingrado
  • www.overheid.nl

Reageer op het artikel "Mag een kind op vakantie buiten de schoolvakanties om?"

Reacties

Fk, 31-05-2015 18:57 #7
Door gezondheidsredenen voor mijzelf moet ik 2 dagen eerder weg met de zomervakantie voor onderzoeken naar het buitenland. Ik heb het per mail gestuurd naar de directeur van de school. Na paar dagen kreeg ik antwoord dat het niet kon. İk heb bewijs van mijn afspraak. Er is ook geen reden waarom het is afgewezen. Ik moet toch gaan want mijn gezondheid gaat voor alles. En ik kan mijn kind nergens achterlaten. Ik vraag het netjes aan maar toch gaat de directeur niet akkoord. Het is maar voor 2 dagen en ik kan het niet annuleren want daar zijn ook hoge kosten aan verbonden. De leerplichtambtenaar heeft tegen mij gezegd nogmaals te praten met school en onderling regelen. Wat kan ik het beste nog doen want stel als praten ook niet helpt? Reactie infoteur, 20-08-2016
Als de leerplichtambtenaar aangeeft dat u nog een keer met de school moet praten, is dat al een voordeel. Die bepaalt tenslotte of u bijvoorbeeld een boete krijgt of niet. Het is ook wel wat kort door de bocht van de schoolleraar lijkt me.

Cp, 29-05-2015 00:06 #6
We kunnen niet op vakantie omdat mijn man geen vakantie krijgt i.v.m. structureel personeelsgebrek. We hopen dat we in oktober kunnen. Wordt deze reden geaccepteerd voor verlof buiten de schoolvakanties? Of geldt dit alleen voor seizoenswerk? Reactie infoteur, 21-08-2016
Geen idee. Ik zou dit overleggen met de directeur van de school en de leerplichtambtenaar.

Jb, 24-01-2015 06:55 #5
Wat als je weet dat er een gezin ieder jaar buiten de schoolvakantie om op wintersport gaat met het excuus dat ze niet weten of ze in de schoolvakantie vrij kunnen hebben vanwege hun beroep. Terwijl ze gewoon ieder jaar ook in de zomervakantie ruim twee weken weg kunnen en in de kerstvakantie gewoon thuis zijn en vrij zijn.

Jannike, 24-10-2014 13:16 #4
Staat de boete bij ongeoorloofd verzuim vast of wordt dat tijdens de zitting bepaald? Ik zie nl allerlei verschillende bedragen op internet variërend tussen de 50 en de 100 euro per dag. En is dat dan per kind? Reactie infoteur, 02-11-2014
Dit bedrag wordt door de rechter bepaald.

Edwin, 06-10-2014 09:51 #3
Ik heb een reglement vanuit mijn werkgever dat we in de kerstvakantie géén verlof mogen opnemen. Daarnaast doet mijn werkgever moeilijk over een werkgeversverklaring hiervoor te tekenen. Is het reglement ook al voldoende bewijs? Reactie infoteur, 08-10-2014
Ik snap uw vraag niet. Als u toch al geen verlof mag opnemen, dan houdt het toch verder op?

J. Vreman, 14-10-2013 18:24 #2
Wij hebben een wintersportvakantie geboekt voor de voorjaarsvakantie 2014. Nu blijkt
(pas na de boeking) dat de school van mijn zoon (16 Jaar, MBO-leerling met diploma
VMBO-TL) in afwijking van het landelijk advies pas 2 weken later vakantie heeft. Dit i.v.m.
de Carnaval ter plaatse. Wij hebben de mentor om toestemming gevraagd, maar deze zegt dit niet te kunnen geven. Blijft er voor ons nog een andere optie over dan te annuleren? Kunt u ons adviseren, a.u.b? Reactie infoteur, 23-10-2013
U kunt het beste de directeur van de school benaderen. Die gaat daar over. En anders contact opnemen met de leerplichtambtenaar in uw gemeente. Ik hoef u waarschijnlijk niet te vertellen dat u het beter van tevoren had kunnen regelen, want u verkeerde natuurlijk in de veronderstelling dat uw zoon sowieso dan vakantie zou hebben.

Linda Dissel, 31-10-2012 16:27 #1
Binnen welk redelijk termijn moet de schooldirecteur antwoorden op een verzoek om extra schoolvakantie (minder dan 10 dagen).
BVD
L. Dissel

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 19-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 7
Schrijf mee!