De Wabo en de omgevingsvergunning

De Wabo en de omgevingsvergunning Vroeger moesten mensen voor het kappen van een boom en kapvergunning aanvragen. Voor een schuurtje of een garage moest een sloop- en of bouwvergunning komen. Tegenwoordig is dat er allemaal niet meer. De Wabo is daar voor in de plaats gekomen. Die wordt ook wel aangeduid met omgevingsvergunning, maar dat klopt niet helemaal. De omgevingsvergunning is wel een heel onderdeel van de Wabo. Maar wat is de Wabo?

Wet algemene Bepalingen Omgevingsrecht of te wel Wabo

Wabo staat voor Wet algemene Bepalingen Omgevingsrecht. De Wabo werd in het leven geroepen om er voor te zorgen dat het allemaal minder ingewikkeld werd, er minder administratieve lasten zijn voor burgers en voor bedrijven en kortere procedures. Deze Wabo ging in oktober 2010 van start. Het zou bovendien 105 miljoen euro moeten opleveren. Niet in de zin dat dit betaald moest worden, maar dit was het bedrag dat bedrijven en burgers minder kwijt zouden zijn aan vergunningen en andere administratieve rompslomp.

Wat regelt de Wabo?

De Wabo bestaat sinds 1 oktober 2010. Centraal erin staat de omgevingsvergunning. Deze vervangt 25 andere vergunningen op het gebied van:
  1. Bouwen
  2. Wonen
  3. Monumenten
  4. Ruimte
  5. Natuur
  6. Milieu

Hoe kun je een aanvraag doen in het kader van de Wabo?

Een aanvraag in het kader van de Wabo kan worden gedaan via het Omgevingsloket Online (OLO).

Wie is er verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wabo?

De Wabo is heel omvangrijk omdat er allerlei regelgeving op verschillend gebied in samenkomt. Toch is het de gemeente die de uitvoering van de Wabo voor haar rekening neemt.

Totale doorlooptijd neemt af door de Wabo

Doordat burgers en bedrijven niet meer aparte vergunningstrajecten hoeven te doorlopen waarbij de ene vergunning op de andere moet wachten, duurt het met de nieuwe wet minder lang om een proces op te starten.

Problemen door de Wabo

Toch is het voor bedrijven soms ook juist ingewikkeld dat de Wabo er is. Vroeger konden bedrijven eerst een milieuvergunning aanvragen en dan verder gaan met de bouwvergunning. Nu worden die beide tegelijkertijd aangevraagd en dat betekent dat bedrijven niet de zekerheid hebben dat ze door kunnen gaan omdat de milieuvergunning er al is en daaruit blijkt dat het qua milieuvoorschriften allemaal mogelijk is.

Vooroverleg met de gemeente helpt vaak wel

Omdat bedrijven dus nu bij een aanvraag niet weten of hun plan wel kans van slagen heeft, is het handig om vooraf een vooroverleg met de gemeente aan te vragen over de vergunningsaanvraag. De definitieve aanvraag moet worden aangevraagd via het Omgevingsloket Online, maar die komt dan daarna wel bij de gemeente terecht. Voor ingewikkelde aanvragen of voor plannen waarvan niet duidelijk is of die wel kunnen is het daarom belangrijk om zon vooroverleg aan te vragen. Bovendien is de ambtenaar die de zaken moet beoordelen dan ook op de hoogte en weet hij wat iemand precies van plan is met een aanvraag.

Gemeenten hebben soms geen zin in vooroverleg Wabo

Sommige gemeenten voeren overigens geen vooroverleg in het kader van de Wabo omdat ze daar geen geld mee kunnen verdienen in de vorm van leges, terwijl ze er wel tijd in moeten steken.

Wabo gaat nog verder veranderen door regionale uitvoeringsdiensten

Het is de bedoeling dat de Wabo nog meer verbeterd wordt. Er worden in 2011 30 regionale uitvoeringsdiensten opgericht die de taken moeten uitvoeren die nu nog bij de 430 gemeenten liggen.

Kleinere bedrijven hebben vaak niet zoveel aan de Wabo

Kleinere bedrijven vragen vaak enkelvoudige vergunningen aan. Zij hebben dus niet zoveel baat bij de Wabo. Het enige wat voor hen wel belangrijk is, is dat het proces gedigitaliseerd is.
Bij meervoudige vergunningsaanvragen is meer winst te behalen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Kamer van Koophandel
  • www.omgevingsloket.nl
  • wwwomgevingsvergunning.nl

Reageer op het artikel "De Wabo en de omgevingsvergunning"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: Oktober 2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!