InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Huurachterstand en ontbinden huurovereenkomst

Huurachterstand en ontbinden huurovereenkomst

Huurachterstand en ontbinden huurovereenkomst Als je een huurachterstand hebt, is het verstandig om onmiddellijk actie te ondernemen. Maatregelen die de huurder kan nemen bij een huurachterstand, zijn het schrijven van een herinnering en het inschakelen van een deurwaarder, die een aanmaning stuurt. In het uiterste geval is vindt na huurachterstand ontruiming plaats. De huurder kan ook naar de rechter gaan en verzoeken om de huurovereenkomst te ontbinden.

Huurachterstand: wat nu?

Je kunt de huur niet betalen, omdat je krap bij kas zit. Een huurachterstand is lastig in te halen, omdat andere vaste lasten gewoon doorlopen. De huurschuld kan dan behoorlijk oplopen. In de meeste gevallen ziet het traject er als volgt uit:
  • Je krijgt een schriftelijke herinnering van de verhuurder, een zogenaamde aanmaning
  • Als je niet betaalt binnen de gestelde termijn en/of contact opneemt met de verhuurder, dan riskeer je een aanmaning van een deurwaarder, verhoogd met administratiekosten

Als je de huur niet kunt betalen, is dat niet alleen vervelend, maar ook riskant. Een huurachterstand kan namelijk verregaande gevolgen hebben. Je kunt uit je woning worden gezet. Zie "huurachterstand: stappenplan".

Huurachterstand ontruiming

Ontruiming is een ingrijpende maatregel die alleen in het uiterste geval wordt getroffen. Als huurder ontvang je daarover een brief van de deurwaarder. Er is toestemming van de rechter vereist.

Huurcontract ontbinden bij huurachterstand

De huurder dient zijn huur op tijd te betalen, dat wil zeggen voor of op de eerste van de maand, tenzij beide partijen in het huurcontract andere afspraken hebben gemaakt. Als de huurder dit niet doet, pleegt hij contractbreuk. Als de huurder met enige regelmaat de huur niet of te laat betaalt, kan de verhuurder de huurovereenkomst ontbinden met een gang naar de rechter.

Twee maanden huurachterstand: huurcontract ontbinden

Als de huurder één keer te laat is met het betalen van de huur, is dit uiteraard onvoldoende reden om de huurovereenkomst te beëindigen. Twee of drie maanden huurachterstand of regelmatig te laat betalen is wel een gegronde reden.

Huurcontract ontbinden door de rechter

Het huurcontract moet worden ontbonden bij de rechter. De rechter zal beoordelen of de tekortkoming ernstig genoeg is om een ontbinding te rechtvaardigen. De rechter heeft de bevoegdheid om de huurder enige tijd de gelegenheid te geven om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. De tijd die daarvoor staat, is hoogstens een maand.

Huurachterstand: stappenplan

  • Neem zo snel mogelijk contact op met de verhuurder. Hoe sneller je in actie komt, des te groter de kans dat de verhuurder mee wil werken.
  • Sluit een betalingsregeling af. Vraag of je de huur later mag betalen en spreek een concrete datum af. Als de verhuurder niet instemt met een betalingsregeling, kun je overwegen om geld te lenen van de sociale kredietbank
Gerelateerde artikelen
Huurachterstand gevolgd door huisuitzettingU kunt het zich vast wel herinneren: Bejaarde Zaandammer sticht brand in woning en schiet medewerker van de woningbouwve…
Beëindiging van huur woonruimte tegen de wil van de huurderVee mensen huren een woning. Gelukkig worden huurders goed beschermd door de wet, maar de verhuurder heeft verschillende…
Huur van bedrijfsruimteAan de huur van een bedrijfsruimte zijn regels gebonden. Zo moet een bedrijfsruimte voor minimaal 5 jaar worden gehuurd…
Ontruiming wegens huurachterstand; hoe werkt het?In tijden van crisis neemt het aantal woningontruimingen toe. Mensen die de maandelijkse huur niet meer kunnen opbrengen…
Koopovereenkomst ontbindenKoopovereenkomst ontbindenStel: u heeft een televisie gekocht die binnen drie maanden kapot gaat. De verkoper wil het product niet laten repareren…
Bronnen en referenties
  • Basisboek Recht - L. Janssen
  • www.gmw.nl

Reageer op het artikel "Huurachterstand en ontbinden huurovereenkomst"

Reacties

Ben, 10-07-2018 23:50 #2
Ik ben eruit gezet maar heb voor het openstaande bedrag netjes een regeling getroffen met de incassobureau. Heb ik nu recht om bij een andere woningbouw te huren? Want duurt ongeveer een jaar voordat ik de regeling heb afgelost.

Graag hoor ik van u

Baas, 10-08-2016 12:56 #1
Ik heb een oude huurschuld van mijn oude woning doordat de verhuurder het sociaal plan niet naleefde en mij daardoor een geintje heeft geflikt en waardoor die oude huurschuld is ontstaan. Ik moest destijds verhuizen wegens sloop van de woning. Ik huur al 2 jr een andere woning bij dezelfde verhuurder en ik heb daar geen huurachterstanden. Mag de verhuurder mij op mijn huidige adres ontruimen wegens een oude huurschuld op een vorig adres?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 10-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 2
Schrijf mee!