InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Huur van bedrijfsruimte

Huur van bedrijfsruimte

Aan de huur van een bedrijfsruimte zijn regels gebonden. Zo moet een bedrijfsruimte voor minimaal 5 jaar worden gehuurd en geldt er een opzegtermijn van een maand.

Dwingend recht

De wettelijke regels over de huur en verhuur van bedrijfsruimte staan in Boek 7 van het BW, art. 290. De regels zijn van dwingend recht. Dit houdt in dat huurder en verhuurder geen andere afspraken mogen maken die in het nadeel zijn van de huurder.

Bedrijfsruimte

Bedrijfsruimte gaat om bepaalde sectoren, namelijk:
  • Horecabedrijven
  • Ambachtbedrijven
  • Afhaal en besteldiensten
  • Kleinhandelsbedrijf (bakker, kapsalon)

Eisen bedrijfsruimte

Het Burgelijk Wetboek stelt eisen aan bedrijfsruimte. Het bedrijf moet gevestigd zijn in een gebouwde, onroerende zaak. Een gehuurde oliebollenkraam is geen bedrijfsruimte. Verder moet de bedrijfsruimte (gedeeltelijk) toegankelijk zijn voor publiek en er moeten producten worden verkocht of diensten worden verleend.

Huurovereenkomst bedrijfsruimte

De huurovereenkomst van een bedrijfsruimte is gebonden aan andere regels dan de huur van woningruimte.

Duur huurovereenkomst bedrijfsruimte

De huur duurt minstens vijf jaar en moet tegen het einde van het vierde jaar worden opgezegd. De huur loopt niet van rechtswege af. Als de overeenkomst niet tijdig wordt opgezegd, loopt de huurovereenkomst opnieuw vijf jaar door. De volgende gelegenheid om de huurovereenkomst op te zeggen dient zich dan pas tegen het einde van het tiende jaar aan.

Na 10 jaar is er een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd. Die kan elk moment worden opgezegd, met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn.

Opzegtermijn huur bedrijfsruimte

De huurovereenkomst van bedrijfsruimte moet ruim van tevoren worden opgezegd. Huurder en verhuurder hebben een minimale opzegtermijn van een jaar. De overeenkomst moet dus aan het einde van het vierde jaar worden opgezegd.

Huurcontract voor twee jaar

Voor beginnende winkeliers is het een hele stap om voor vijf jaar lang een bedrijfsruimte te huren. Ze weten immers niet of hun winkel goed zou lopen. Er is ook een kortere huurperiode mogelijk. Huurder en verhuurder mogen een huur overeenkomst sluiten voor maximaal twee jaren. Dat contract loopt van rechtswege af. Er is geen opzegging nodig. Maar als beide partijen de huur laten doorlopen, duurt de huur tot vijf jaar.

Opzeggen huurovereenkomst bedrijfsruimte

Het opzeggen van de huurovereenkomst moet schriftelijk gebeuren in een aangetekende brief. De huurder moet een brief schrijven met de mededeling dat hij de de huur opzegt.

Opzeggen huurcontract verhuurder

De verhuurder moet ook een brief schrijven, maar hij moet daarin zijn motivatie aangeven. Verder moet hij de huurder vragen hem binnen zes weken te laten weten of hij instemt met de opzegging. Als de huurder niet akkoord gaat of niets van zich laat horen, moet de verhuurder naar de kantonrechter gaan om de huurovereenkomst te ontbinden.

Ontbinden huurovereenkomst bedrijfsruimte

De kantonrechter zal niet zomaar de huurovereenkomst ontbinden. Er moet sprake zijn van een van de twee opzeggronden als de verhuurder de overeenkomst opzegt tegen het vijfde jaar. Namelijk:
  • Slechte bedrijfsvoering
  • Dringend eigen gebruik van de bedrijfsruimte

Als de verhuurder de huurovereenkomst opzegt tegen het einde van het tiende jaar, moet er sprake zijn van een van de vier opzeggingsgronden. Naast de hierboven genoemde opzeggingsgronden zijn er nog twee:
  • Aanpassing aan het bestemmingsplan
  • Weigering van nieuw contract (huurcontract mag geen prijsverhoging bevatten)
Gerelateerde artikelen
Huurcontract bedrijfsruimte opzeggenAls je bedrijfsruimte huurt, gelden er een aantal afwijkende bepalingen. Hoe kun je de huur van bedrijfsruimte opzeggen?…
Bedrijfsruimte hurenBedrijfsruimte hurenAls u een onderneming wil beginnen, is het denkbaar dat u daarvoor een kantoor- of bedrijfsruimte nodig heeft. Kopen zit…
Waarom bedrijfspand huren en verhuren met btwWaarom bedrijfspand huren en verhuren met btwDe zakelijke verhuur van een bedrijfspand en bedrijfsruimte is, als u niets afspreekt, vaak in 2016 en 2017 vrijgesteld…
Winkelruimte of bedrijfsruimte huren volgens de wetWinkelruimte of bedrijfsruimte huren volgens de wetWanneer een ondernemer een pand of een gedeelte daarvan wil huren, is het van belang dat hij weet welke regels er gelden…
Huurrecht: het arrest Toko Mitra/PMTHuurrecht: het arrest Toko Mitra/PMTOp 25 april 2014 wees de Hoge Raad het arrest Aldi Vastgoed B.V. tegen verweerster (HR 25 april 2014, ECLI:NL:HR:2014:10…

Reageer op het artikel "Huur van bedrijfsruimte"

Reacties

E. Wijnhoven, 03-08-2016 17:28 #4
Beste, mijn huurcontract is stilzwijgend verlengd met 5 jaar. (Na 2 eerdere huurtermijnen van 5 jaar). Mag de verhuurder wel? Ik heb er 10 jaar geleden wel voor getekend.

M.vr.gr. E.Wijnhoven

Van Stenis, 26-03-2013 21:24 #3
Wat gebeurt er als je je bedrijf stopt voordat de huurtermijn om is?

Jm Metselwerken, 08-11-2012 12:19 #2
Ik huur een bedrijfsruimte en ik kom er achter dat ik de ruimte illegaal huur. Ik heb wel een huurovereenkomst getekend. De verhuurster heeft het niet aangevraagd bij de woningbouw waar ze de bedrijfsruimte huurt. Mijn vraag: mag mevrouw zomaar zelf een huurovereenkomst maken zonder de woningbouw in te lichten? Ik hoor graag uw reactie. Met vriendelijke groet, Sjaak

Luc Habets, 24-10-2012 17:24 #1
De waarderingsgronden voor de hoogte van de huur veranderen. Steeds meer komt de exploitatie van de huurder centraal te staan bij de onderhandelingen. Het opstellen van een aanhuurcontract door de huurder is een ander fenomeen dat wijst op de kanteling van een aanbodmarkt naar een vraagmarkt. Zeker nu de marktwerking in het commerciële vastgoed pas goed op gang komt, is het raadzaam rekening te houden met verdere afwaarderingen en dus meer huurverlagingen.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 27-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 4
Schrijf mee!