InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > De echtscheidingsprocedure, hoe gaat dat?

De echtscheidingsprocedure, hoe gaat dat?

De echtscheidingsprocedure, hoe gaat dat? Je wilt scheiden maar hoe gaat dat? De echtscheidingsprocedure begint met het opstellen van een verzoekschrift. Dit doe je samen met je advocaat. Hierin zet je ook zaken betreffende nevenvoorzieningen. Het verzoekschrift gaat naar de rechtbank. Vervolgens wordt er na een zitting een beslissing genomen door de rechter en is de echtscheiding een feit.

Hoe begint een echtscheidingsprocedure?

Als je van elkaar wilt scheiden dan schakel je hierbij een advocaat in. De advocaat begeleidt je door het hele proces heen. Een echtscheidingsprocedure begint met een verzoekschrift dat de advocaat verstuurd naar de rechtbank. In dat verzoekschrift staan de namen, voornamen en woonplaatsen van jou en je partner. Als je ook kinderen hebt dan staan dezelfde gegevens van alle kinderen ook in het verzoekschrift.

Een verzoekschrift kun je samen indienen, maar alleen kan ook. Als je eenzijdig een verzoekschrift tot echtscheiding indient dan zorgt de advocaat er voor dat er een kopie wordt verzorgd bij je partner. Dit gaat via een deurwaarder en vindt binnen veertien dagen plaats. Je hebt dan beide een advocaat nodig.

Waar stuurt de advocaat het verzoekschrift heen?

Normaal gesproken wordt het verzoekschrift voor een echtscheiding verstuurd naar de rechtbank in het arrondissement waarin je woonachtig bent. Het kan voor komen dat je niet in Nederland woont. Woont je partner wel in Nederland, dan stuurt de advocaat het verzoekschrift voor een echtscheiding naar de rechtbank van het arrondissement waarin je partner woonachtig is. In het geval dat beide partners niet in Nederland wonen, gaat het verzoekschrift naar de rechtbank in Den Haag.

Nevenvoorzieningen treffen

In het verzoekschrift voor een echtscheiding kun je nevenvoorzieningen opnemen. Dit kan echter ook apart in een verzoekschrift worden opgenomen. Je hoeft hier dus niet onmiddellijk aan te denken, dit kan ook later in het proces. Nevenvoorzieningen worden getroffen voor zaken als:
  • de boedelverdeling
  • het ouderlijke gezag over minderjarige kinderen
  • een omgangsregeling met de minderjarige kinderen
  • de huur van de woning

Scheiden en gezag kinderen

In het gezag over de minderjarige kinderen verandert niets door een echtscheiding. Beide ouders blijven hun verantwoordelijkheid houden ten aanzien van het gezag over hun kinderen. Wel is het mogelijk om bij de rechter een verzoek in te dienen voor een-oudergezag. Dit houdt in dat je verzoekt om het alleenrecht ten aanzien van het gezag van de minderjarige kinderen. Je wilt dat de andere ouder geen zeggenschap meer heeft. Dit soort verzoeken worden vaak afgewezen door de rechter.

Het echtscheidingsproces bij de rechtbank

Na het indienen van alle stukken die nodig zijn voor een echtscheiding wordt er een zitting belegd. De datum hiervoor wordt vastgesteld. Beide echtgenoten krijgen een oproep om op de zitting te verschijnen. Dit is niet verplicht, maar wel verstandig om heen te gaan. Tijdens de zitting kunnen bepaalde zaken worden toegelicht voordat de rechter een beslissing neemt.

Soms vindt er geen zitting plaats. Dit is wanneer:
  • het ingediende verzoek eenzijdig is
  • het verweer niet is binnengekomen
  • er geen kinderen zijn tussen 12 en 18 jaar die een mening moeten geven

Beslissing van de rechter

Als de zitting is geweest dan neemt de rechter een beslissing. De rechter weegt hierbij alle stukken af, waarin ook de zitting wordt meegenomen. De beslissing wordt in een beschikking vastgelegd. De beschikking wordt naar de advocaat, of advocaten, verstuurd die deze vervolgens doorstuurt naar de echtgenoten. Daarmee is de echtscheiding rond. Het is uiteraard mogelijk om in beroep te gaan tegen de beslissing van de rechter als je het niet eens bent met de beslissing.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De echtscheidingsprocedure, hoe gaat dat?"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!