InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Verloop van civiele procedure

Verloop van civiele procedure

Verloop van civiele procedure Een civiele procedure speelt zich af in het burgerlijk recht, tussen burgers onderling en zonder tussenkomst van de overheid. Hoe verloopt een civiele procedure?

Wat is een civiele procedure?

Een civiele procedure is een rechtszaak in het burgerlijk recht. Er zijn twee partijen: de eiser en de gedaagde. Dat kunnen natuurlijke personen zijn, maar ook rechtspersonen. Voorbeelden van een civiele procedure zijn:
  • Echtscheidingsprocedure
  • Burenruzie
  • Arbeidsconflict

Eiser & gedaagde

De partij die de rechtszaak begint, wordt “eiser” genoemd. De partij die zich tegen de eiser moet verweren, wordt “gedaagde” genoemd.

Dagvaarding

Een rechtszaak in het burgerlijk recht begint met het uitbrengen van een dagvaarding. Dat is een stuk dat wordt opgesteld door de advocaat van de eiser waarin staat wat de eiser wil van de gedaagde en welk bewijs hij heeft om zijn stelling te onderbouwen. De dagvaarding wordt door een deurwaarder “betekend”. De deurwaarder levert de dagvaarding persoonlijk af bij de gedaagde thuis.

Verzoekschrift

Niet alle civiele procedures beginnen met een dagvaarding. Bij een echtscheidingsprocedure is er sprake van een verzoekschrift. Dat is een schriftelijk verzoek aan de rechter om een bepaalde beslissing te nemen. Na een verzoekschriftenprocedure heet de uitspraak van de rechter geen vonnis, maar een beschikking.

Conclusie van antwoord

Als de gedaagde op de dagvaarding wil reageren, kan hij een advocaat inschakelen. De advocaat stelt een stuk op waarin hij reageert op de inhoud van de dagvaarding. Dit wordt “conclusie van antwoord” genoemd. Het is overigens niet verplicht om een advocaat in te huren.

Comparitie na antwoord: voor de rechtbank verschijnen

Als de conclusie van antwoord is ingediend, volgt er in veel gevallen een “comparitie na antwoord”. De zaak wordt dan tijdens een zitting beantwoord. De partijen worden opgeroepen om voor de rechtbank te verschijnen. Zij kunnen mondeling aan de rechter uitleggen wat er aan de hand is. Beide partijen hebben ook de mogelijkheid om hun standpunten op papier te zetten en zich te laten vertegenwoordigen door een advocaat.

Een rechter kan ook getuigen oproepen om ter terechtzitting te verschijnen. De getuigen zijn dan verplicht te verschijnen.

Verstek

Als de gedaagde niet reageert op de dagvaarding, laat hij verstek gaan. In een verstekzaak wijst de rechter de vordering van de eiser toe. De gedaagde heeft dan de zaak verloren.

Vonnis

Enkele weken na de comparitie volgt de uitspraak van de rechter: het vonnis.

Duur van een rechtszaak

Een eenvoudige rechtszaak duurt vier maanden tot een half jaar. In sommige gevallen kunnen partijen niet zo lang wachten. Voor spoedeisende zaken is er het “kort geding”. Dit is een snelle, mondelinge procedure waarbij de partijen binnen twee weken weten waar ze aan toe zijn.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel kost een advocaat?Dat het niet goedkoop is om een advocaat in te schakelen, is algemeen bekend. Vaak lijkt dit onbetaalbaar waardoor mense…
Hoe gaat een rechtszaakHet kan gebeuren, onverwachts of niet, dat je terecht komt in een rechtszaak. Dit kan een civiele of een strafrechtelijk…
Rechtsbijstand in een rechtszaakRechtsbijstand in een rechtszaakEen rechtsbijstandsverzekering is tegenwoordig geen overbodige luxe. Er is sprake van steeds complexere regelgeving die…
Wanneer stap je naar de rechter?Als je het niet eens bent met een beslissing van bijvoorbeeld de gemeente of je wordt verdacht van een strafbaar feit, d…
Help! Ik heb een dagvaarding ontvangenHet zal je maar gebeuren, opeens staat er een deurwaarder voor je deur met een dagvaarding. Oftewel je moet voor een rec…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Succo, Pixabay
  • Rijksoverheid
  • Basisboek Recht - L. Janssen

Reageer op het artikel "Verloop van civiele procedure"

Reactie

Cees, 22-01-2014 18:51 #1
Goedenavond,

Ik heb een vraag over zogenaamde nakosten: Ik heb als eiser in hoger beroep een rechtszaak verloren. In het arrest ben ik veroordeeld tot het betalen van de kosten in zowel de eerste zaak als het hoger beroep, na 14 dagen te vermeerderen met de wettelijke rente. Ik heb mijn advocaat meteen laten weten niet in cassatie te gaan, maar hoorde vervolgens niets meer, noch van hem noch van de tegenpartij. Nu komt de advocaat van de tegenpartij pas met de nota over de brug en vermeldt daar (uiteraard) op de volgens de veroordeling te betalen kosten, maar komt ook nog met een bedrag van nakosten van € 131,00.

Nou daar begrijp ik niets van en mijn advocaat doet daar wat nonchalant over hij zegt het betreft een standaardbedrag voor de na de uitspraak gevoerde correspondentie. Mijn opmerkingen, er is nooit gesproken over nakosten ook niet om gevraagd bij de rechtszaken. Er is niets gecorrespondeerd, de advocaat van de tegenpartij heeft alleen een verzoek tot betaling per mail aan mijn advocaat gedaan. Mijn vragen: klopt het daarom dat die andere advocaat dit bedrag standaard mag opvoeren, worden die kosten altijd gerekend en waar staat dit dan (graag verwijzing naar wetteksten of artikelen e.d.).

Als die advocaat die kosten dus maar probeert te claimen, hoef ik ze dan dus niet te betalen, maar kan hij dan toch vervelend gaan doen, of met een deurwaarder op de proppen komen of dergelijke.

Bij voorbaat bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Cees

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 25-03-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 1
Schrijf mee!