InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Schulden en eigendommen op andermans naam

Schulden en eigendommen op andermans naam

Schulden en eigendommen op andermans naam Schulden of eigendommen op andermans naam zetten: Schulden maken kan iedereen overkomen, al dan niet bewust. Wanneer schulden niet worden afbetaald, kan men beslag komen leggen op eigendommen. Hoe zit het met eigendommen die op andermans naam staan?

Schulden en beslag leggen

Schulden komen steeds vaker voor. De meeste mensen hebben wel ergens een grote of een kleine schuld. Ook huurachterstand of het niet betalen van een telefoonrekening is al een schuld. Wanneer schulden niet tijdig betaald worden, zal er een eerste aanmaning komen. Daarna volgt vaak een tweede met een boeten. Soms ook een derde met een nog hogere boete. Wie nog steeds niet betaald, krijgt in de meeste gevallen een deurwaarder aan de deur. Deze probeert alsnog een betaling te regelen. Wel zitten bier nog meer kosten aan verbonden. Zo kunnen de schulden aardig oplopen.

Soms lukt het niet om de schulden af te betalen of is er onwil om de schulden af te betalen, bijvoorbeeld omdat men het onterecht vindt. Wanneer betaling steeds weer wordt uitgesteld, kan er beslag op eigendommen worden gelegd. Deze kan de deurwaarder komen opeisen. De deurwaarder kan op bijna alles beslag leggen, uitgezonderd op persoonlijke spullen zoals de kleding die je aan hebt of gereedschap die men nodig heeft voor je werk. Ook eten en drinken mag niet in beslag worden genomen.

Maar let op, voordat er beslag kan worden gelegd op goederen of eigendommen, zal er eerst geprobeerd worden om beslag te leggen op loon of uitkering. Dit kan zonder jouw toestemming en gaat via de werkgever of uitkeringsinstantie. Deze zijn vaak verplicht om hieraan mee te werken. Wanneer men geen beslag kan leggen op loon of uitkering, bijvoorbeeld omdat dit te laag is, dan zal men overgaan tot beslaglegging van eigendommen.

Eigendommen op andermans naam

Wie een deurwaarder verwacht en ook weet dat de schulden niet betaald gaan worden, kiest er soms voor om de eigendommen op andermans naam te zetten. Dit kan een familielid of een vriend zijn. Bijvoorbeeld met de auto: men kan deze makkelijk overschrijven op een ander zijn naam. De deurwaarder kan hierdoor geen beslag leggen op de auto. Vooral met auto's wordt dit nogal eens gedaan, maar ook met caravans, aanhangers, fietsen, motoren, brommers etc.

Ook dieren zoals een paard of papegaai, dat vaak ook waarde heeft, kan men op andermans naam laten zetten. Hierdoor kan de deurwaarder geen beslag erop leggen. Het gaat soms zelfs zo ver, dat er ook beslag wordt gelegd op oude honden en katten die werkelijk niks waard zijn. Deurwaarders hopen hiermee de schuldenaar psychisch te kunnen pakken zodat deze alsnog gaat betalen.

Voor huishoudelijke voorwerpen zoals een koelkast, televisie, dvd-speler etc wordt het vaak moeilijker: het staat in jouw woning dus is het ook van jou. Zet men het op andermans naam, dan zullen de spullen vaak wel moeten verhuizen. Of men stelt een contract op waaruit blijkt dat het geen eigendom is maar een geleend voorwerp. Maar dan nog komt dit vaak ongeloofwaardig over. Simpel gezegd is het wel: wat er niet is, kan niet worden ingenomen. Een kaal huis kan men dus niet leeghalen. Alles wat niet op jouw naam staat, is niet jouw eigendom en dus ook niet op te eisen. Sommige schuldenaren kiezen liever hier voor dan alles af te geven.

Voor deurwaarders is het vaak een hele lastige kwestie: ze handelen in opdracht van de schuldeiser. Hun taak is om ervoor te zorgen dat de schuldeiser zijn geld krijgt. De deurwaarder maakt hier ook kosten voor die hij graag terug wil zien. Deze kosten worden verhaald op degene met de schuld. Maar wanneer er niks te halen valt, is ook de deurwaarder hiermee gedupeerd. Het kan soms jaren duren voordat er een betalingsregeling van de grond komt. Maar sommigen mensen met schulden zijn erg volhardend en laten helemaal niks los. En dat is jammer, want er is vaak wel hulp te krijgen bij schuld. Het is vaak wel even zoeken waar men die hulp kan krijgen.
Gerelateerde artikelen
Maatregelen bij schulden: van brief tot ontruimingMaatregelen bij schulden: van brief tot ontruimingAls een schuld niet op het afgesproken tijdstip wordt terugbetaald, zal de schuldeiser maatregelen treffen om het geldbe…
Incassobureaus en deurwaardersIncassobureaus en deurwaarders. We hopen allemaal dat we er nooit mee te maken krijgen, maar steeds meer mensen komen in…
Beslag op salaris of uitkering; de regels op een rijtjeAls iemand schulden heeft en deze niet vrijwillig voldoet, kan een schuldeiser er toe besluiten om beslag te leggen op h…
Beslag op mijn woning, wat houdt dit in?Een veel gebruike (executie)methode is het leggen van executoriaal beslag op een woning. Hoe gaat een dergelijk beslag i…
Wat is een loonbeslag?Bij financiële problemen bestaat er een mogelijkheid om loonbeslag te leggen bij de werkgever van de schuldenaar. Hierdo…

Reageer op het artikel "Schulden en eigendommen op andermans naam"

Reacties

Marie-José, 23-08-2017 20:42 #5
De vriendin van mijn zoon heeft momenteel problemen met deurwaarders door schulden die haar moeder maakte op haar naam. Eerst bij orange en daarna bij telenet heeft zij een contract aangegaan op naam van haar dochter en betaalde die na een tijdje niet meer. Ook moest de dochter, toen ze 17 jaar was, opgenomen worden in het ziekenhuis. Ook die factuur werd nooit betaald. Nu is haar dochter, vriendin van mijn zoon, 21 jaar maar heeft geen werk en geen inkomen. Toch beweren de deurwaarders dat zij hier voor moet opdraaien. Kan dit zo maar? Is er een oplossing voor die dochter?

Anja, 27-12-2016 13:12 #4
Wij zijn Nederlanders die in België wonen, we hebben daar een huis gekocht met een hypotheek uit België. Nu hadden we voor de verbouwing een krediet uit Nederland aangevraagd en gekregen. Dat krediet afbetalen was moeilijk het verslofte een beetje en er kwamen geen aanmaningen niks. 10 jaar verder werden we gebeld of we de som konden afbetalen in een bedrag beduidend minder dan de schuld. We konden dat niet op dat moment en weer hoorden 10 jaar niks meer. Tot een paar weken geleden van een incassoburo nu willen ze het hele bedrag ineens 20 duizend euro. We kunnen dat niet betalen ook niet met een afbetalingsregeling er is geen ruimte voor in het budget wegens ziekte. Ons huis is ondertussen bijna afbetaald kunnen ze daar beslag opleggen? En zo ja wat kunnen we dan doen?

Renate, 06-11-2016 09:09 #3
Ik heb geen inkomen meer en de deurwaarder dwingt mij een groot bedrag te betalen per maand en hij weet dat ik dat niet kan en daardoor maakt hij misbruik van zijn machtspositie. Deze schuld dateert van later dan ik de onderhandse akte heb laten opstellen 5 jr geleden heb ik een onderhandse akte laten opstellen voor mijn inboedel bij de belastingdienst. Echter nu wil een deurwaarder voor de 3e x beslag leggen op roerende zaken en inboedel.2x is hij niet verschenen. Ik heb hem de onderhandse akte gestuurd. Maar hij blijft erbij dat ik niet heb bewezen dat de inboedel niet van mij is, terwijl heel uitdrukkelijk staat beschreven van wie de inboedel wel is. De onderhandse akte is wettelijk geldig. Hij legt deze volledig naast zich neer en valt erover dat mijn vorige adres erin staat en dat maakt volgens de fiscus niets uit de boedel staat toch beschreven. Een klein deel wat in de onderhandse akte staat heb ik nog ik heb kunnen bewijzen dat deze deel oude inboedel die er nog is niet van mij zijn en mijn inziens moet de deurwaarder toch zelf gaan bewijzen dat het niet zo is.Ik heb een nieuwe partner sinds een aantal jaar en wij hebben een samenlevingscontract waarin de nieuwe inboedel weer beschreven staat echter zijn er een paar dingen die van ons beiden zijn hij zit in een faillissement dan mogen deze goederen mijn inziens niet in beslag worden genomen. Ik neem aan dat de spullen die op mijn naam staan in het samenlevingscontract wel in beslag genomen mogen worden. Wat kan ik tegen deze deurwaarder doen?

Wj Bakker, 02-06-2016 22:04 #2
Ik probeer door allerlei regels te lezen om erachter te komen hoe of wat en belangrijkste welke is relevant. Het volgende is het geval:

Ik ben de eigenaar van een ontroerend goed en ter gelijke tijd hoofd bewoner van het onroerend goed. Ik ben alleen staande en er staan nog 2 personen met mijn goed keuring bij mij ingeschreven. Deze personen zijn mijn neefje en een ex van een van mijn zussen. Nu heeft een persoon schulden, ja kan de beste overkomen. Nu heeft deze persoon een betaling regeling, hoe die verder verloopt of wat de verdere gemaakte afspraken zijn dat is niet aan mij. Het hoe of wat zijn zijn prive aangelegenheden en daar blijf ik zelf buiten.

Echter gebeurt het volgende er valt vervolgens een brief van een gerechtelijke deurwaarderskantoor -te Rotterdam voor het gemak - in de bus. Je zou zeggen ja je hebt schulden, grote kans dat die wel eens binnen kan vallen. Het geval is nu dat men heeft geprobeerd om door middel van het aanbellen toegang tot de woning te verschaffen om beslag te leggen op het onroerend goed. Nu is het dus het geval dat ik de rechtmatige eigenaar en ten gelijke tijd hoofd bewoner ben. Ik ben ook de rechtmatige eigenaar van het geheel huisraad.

Kan een deurwaarder wegens een schuld van een inwonende dat zomaar opeisen? Ik sta zowel bij de gemeente als bij het kadaster en hypotheekverstrekker te boek als de rechtmatige eigenaar en hoofd bewoner van het onroerend goed in kwestie.

W. van de Meeberg, 05-04-2016 07:29 #1
Wij zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. Kan een notaris een akte opstellen dat alle roerende zaken in en om het huis van een van de beide echtgenoten staan?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 23-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 5
Schrijf mee!