InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Persoonsgegevens: Je rechten bij veranderen en afschermen

Persoonsgegevens: Je rechten bij veranderen en afschermen

Persoonsgegevens: Je rechten bij veranderen en afschermen De Wet bescherming persoonsgegevens is ingevoerd om de privacy van mensen te beschermen. In mei 2018 werden die wetten enorm aangescherpt en werd de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) WBP vervangen door AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. En dat had flink wat consequenties, want allerlei zaken die voorheen heel normaal waren, mochten vanaf mei 2018 opeens niet meer. Vooral bedrijven hebben er een dikke kluif aan om het allemaal goed te regelen. Maar wat zijn je rechten bij het veranderen en afschermen van je persoonsgegevens?

Wat zijn persoonsgegevens?

Persoonsgegevens zijn alle gegevens die informatie geven over een bepaalde persoon. Daarbij gaat het om wat feitelijke gegevens worden genoemd en om waarderende gegevens. Feitelijke gegevens bestaan uit zaken die vast staan. Dit zijn onder andere:
  • Naam
  • Adres
  • Geboortedatum
  • Burgerlijke staat

Waarderende gegevens bij persoonsgegevens

Waarderende gegevens zijn gegevens waarbij is geoordeeld over de persoon in kwestie. Een instantie heeft daarin uitspraken gedaan over hoe het met de persoon in kwestie gesteld is. Dit kunnen onder andere zijn:
  • Intelligentie
  • De opvattingen die iemand er op na houdt

Bijzondere gegevens van persoonsgegevens

Persoonsgegevens bevatten verder nog bijzondere gegevens. Dit zijn onder andere:
  • ras,
  • politieke gezindheid,
  • godsdienst

Heb je recht op inzage in je eigen persoonsgegevens?

Soms willen mensen wel graag weten wat er eigenlijk over hen geschreven staat in verschillende persoonsdossiers. Zij hebben in dat geval recht op:
  • Recht op inzage in de eigen gegevens.
  • De doelen waarmee de gegevens zijn verwerkt.
  • Waar de gegevens naartoe gaan en waar de gegevens vandaan komen
  • Recht op correctie. Dit betekent dat de gegevens zoals die bekend staan veranderd kunnen worden, verbeterd, verwijderd of afgeschermd.

Hoe laat je je persoonsgegevens veranderen, verwijderen of afschermen?

Als iemand dat wil, kan iemand die vindt dat de gegevens die als persoonsgegevens staan genoteerd bij instanties worden veranderd of verwijderd. Dit kan echter alleen maar als:
  • de gegevens feitelijk onjuist zijn
  • De gegevens onvolledig of niet terzake doende zijn voor het doel waarvoor de gegevens gebruikt worden

Om dat te wijzingen moet een verzoek worden ingediend bij de organisatie. Die moet er dan vervolgens binnen 4 weken op reageren.

Persoonsgegevens niet vrij willen laten geven: recht op verzet

  • Iemand die wil dat bepaalde persoonlijke gegevens niet worden vrijgegeven in verband met zijn of haar bijzondere persoonlijke omstandigheden kan dat doen door recht van verzet aan te tekenen.
  • Ook kan recht van verzet worden aangetekend voor het gebruik van iemands gegevens voor direct-marketingdoeleinden. De organisatie moet dat gebruik dan altijd per direct staken. Een organisatie die persoonsgegevens gebruikt voor direct-marketingdoeleinden moet de persoon in kwestie altijd informeren over het recht van verzet.

Organisatie vragen of die persoonsgegevens gebruikt

Iemand kan een organisatie altijd vragen of die de persoonsgegevens van een bepaald iemand gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Privacy: bescherming persoonsgegevens in Nederland en BelgiëPrivacy: bescherming persoonsgegevens in Nederland en BelgiëEen omschrijving van de term privacy is: de mogelijkheid om in eigen omgeving helemaal zichzelf te zijn. Mensen moeten z…
AVG: Wat zijn de categorieën van persoonsgegevens?AVG: Wat zijn de categorieën van persoonsgegevens?De invoering van dezelfde Europese privacywetgeving op 25 mei 2018 in de landen van de EU heeft geleid tot de implementa…
Persoonsgegevens en internet, privacybescherming op het webPersoonsgegevens en internet, privacybescherming op het webPersoonlijke gegevens en persoonsgegevens op het internet kunnen mensen jarenlang achtervolgen. Sterker nog, die gegeven…
AVG: Privacywetgeving EUAVG: Privacywetgeving EUOp 25 mei 2018 is de privacywetgeving in de hele Europese Unie (EU) ingevoerd. In Nederland wordt deze wet de Algemene v…
Datalek; wat is het en wanneer moet je het melden?Datalek; wat is het en wanneer moet je het melden?Sinds 1 januari 2016 bestaat de verplichting om een datalek te melden. De melding moet onverwijld worden gedaan zodra ee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Persoonsgegevens: Je rechten bij veranderen en afschermen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 12-09-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!