InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Wat is een tweetrapstestament?

Wat is een tweetrapstestament?

Eén van redenen om een testament te maken is om de te betalen erfbelasting na overlijden te verlagen. Een oplossing kan worden geboden door het tweetrapstestament of het turbo-tweetrapstestament. De erfbelasting is een onredelijke belasting. Gedurende het leven moet u over het verdiende inkomen meerdere keren belasting betalen. Zelfs na het overlijden moet er nog een belasting worden betaald over het geld dat naar de nabestaanden gaat. Indien u kunt besparen op erfbelasting, moet u dat zeker doen. De truc is om een constructie te maken waardoor de te betalen erfbelasting naar beneden gaat.

Hoe kan ik de erfbelasting verlagen?

U kunt de te betalen erfbelasting ook verlagen zonder ingewikkelde constructies van een notaris. Namelijk door gedurende het leven al schenkingen te verrichten binnen de schenkingsvrijstelling. Deze schenkingen zijn vrij van een belastingheffing en zorgen voor vermogensoverdracht naar de kinderen, zonder dat er een heffing over moet worden voldaan. Het geeft als ouder ook nog plezier om gedurende het leven te schenken aan de kinderen.

Waarom een testament maken?

In een testament kan notarieel bepaalde zaken worden vastgelegd, om duidelijk te maken wat er moet gebeuren na overlijden. In bepaalde gevallen moet er een testament worden opgesteld om fiscale gevolgen te voorkomen of om te voorkomen dat uw nalatenschap bij de verkeerde persoon terecht komt. Samen met een notaris kunt u een testament opmaken die het beste bij uw situatie past.

Wat is een tweetrapstestament?

In een dergelijk testament wordt de positie van de langstlevende verbeterd ten opzichte van de Fiscus. Normaal gesproken moet na het overlijden van één van een echtpaar de nalatenschap verdeeld worden over de achtergebleven partner en de kinderen. De nalatenschap blijft bij de langstlevende partner, maar de kinderen krijgen wel al een erfdeel toebedeeld. Over dit bedrag moet wel al worden afgerekend met de Belastingdienst, ook al krijgen de kinderen nog niets uitgekeerd.

Door een tweetrapstestament hoeft er geen erfbelasting betaald te worden over het erfdeel van de kinderen. De heffing wordt doorgeschoven naar de toekomst. De erfbelasting zou uiteindelijk betaald moeten worden door de kinderen na het overlijden van de tweede ouder. Dit klinkt als doorschuiven van het probleem, maar de ouders kunnen het bedrag dat zij normaal gesproken aan de Belastingdienst hadden betaald nu verrekenen met de kinderen (hoeft uiteraard niet).

Nadelen van een tweetrapstestament?

Na het overlijden van de eerste ouder, krijgen de kinderen een vordering op de langstlevende ouder ter grootte van het erfdeel. Dit bedrag kunnen ze niet opeisen tot overlijden van de overgebleven ouder, maar ze kunnen er wel een rentevergoeding over verrekenen.

Stel de kinderen hebben een erfdeel van 50.000. De langstlevende overlijdt tien jaar later. De kinderen kunnen over het erfdeel dat betrekking heeft op de eerst overleden ouder, een rentevergoeding verrekenen. Hierdoor zal de erfbelasting lager uitvallen na het overlijden van de tweede ouder. Bij een tweetrapstestament vervalt deze rentevergoeding (=oprenting).

Wat is een Turbo-tweetrapstestament?

Dit is een verdere verfijning van het tweetrapstestament. Deze constructie biedt de voordelen van het tweetrapstestament, maar het nadeel van het mislopen van de renteverrekening treedt niet op. Ook deze variant heeft echter een nadeel. In het geval het enig kind komt te overlijden voor de overgebleven ouder, vervalt het voordeel.

Het is belangrijk om goed advies in te winnen bij een notaris. Het zijn ingewikkelde constructies die goed doordacht moeten worden.
Gerelateerde artikelen
Tweetrapstestament uitgewerkt in een voorbeeldTweetrapstestament uitgewerkt in een voorbeeldMet de tweetrapstestament kunt u na overlijden van uw partner geld besparen aan erfbelasting, maar het testament heeft o…
Het tweetrapstestamentHet tweetrapstestamentEen jaar geleden stonden er rijen voor de notariskantoren met mensen die graag een tweetrapstestament wilden laten maken…
Tweetrapsmaking en tweetrapstestament voordeligerTweetrapsmaking en tweetrapstestament voordeligerWat is een tweetrapstestament? Een tweetrapstestament 2016 en 2017 of de turbo versie van een testament is vaak voordeli…
Checklist testament en nalatenschapChecklist testament en nalatenschapU kunt een testament maken voor uw nalatenschap, een bestaand testament herroepen of een testament vernieuwen. Wat moet…
Verdeling erfenis en nalatenschap, met of zonder testamentVerdeling erfenis en nalatenschap, met of zonder testamentDe verdeling van een erfenis is fors anders met of zonder testament in 2016 en 2017. De verdeling van erfenis en nalaten…

Reageer op het artikel "Wat is een tweetrapstestament?"

Reactie

Rene, 05-06-2011 13:47 #1
Een testament met een tweetrapsbepaling is een aardig middel, maar er moet wel eerst goed gerekend moeten worden. De tweetrapsbepaling is namelijk een stuk duurder dan een normaal testament of zelfs geen testament (wettelijke verdeling)

De turbotweetrap is zelfs nog onvoordeliger Sinds 1-1-2010 is het rentebestand bij een turbotweetrap bij overlijden langstlevende belast

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 30-05-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 1
Schrijf mee!