InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Hoe wordt de taxatiewaarde WOZ van een woning bepaald?

Hoe wordt de taxatiewaarde WOZ van een woning bepaald?

Ieder jaar ontvangen mensen die eigenaar of huurder zijn van een woning een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Daarop staat onder andere de vastgestelde taxatiewaarde van de woning volgens de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ). Hoe wordt die taxatiewaarde van een woning eigenlijk bepaald en kan er ook bezwaar tegen worden gemaakt?

De taxatiewaarde voor de WOZ

De waarde die een gemeente bepaald bij de taxatie voor de WOZ is een indicatie van wat de woning bij een eventuele verkoop op zou brengen. Het is dus geen exacte prijs en kan duizenden euro’s verschillen met wat er echt voor betaald zou kunnen worden. Soms is dat positief en hoeft iemand minder Onroerende Zaakbelasting te betalen, soms ook is dat negatief omdat de taxatie hoog uitvalt.

Waardoor wordt de taxatiewaarde voor de WOZ bepaald?

De waarde die een gemeente bepaalt voor de WOZ is afhankelijk van de onroerendgoed markt. Die kan heel erg op en neer gaan, zeker in een tijd waarin de economie instabiel is. De prijzen die worden vastgelegd zijn dus afhankelijk van die tijd.
De taxatiewaarde van een woning wordt bepaald door een vergelijking te maken met verkoopcijfers. Rekening gehouden wordt wel met verschillen in huizen, maar de taxatiewaarde is nooit zo zuiver dat hij de juiste waarde aangeeft.

Wanneer kun je bezwaar maken tegen de taxatiewaarde van een woning in het kader van de WOZ?

Dat de taxatiewaarde vaak afwijkt van de juiste waarde bij het bepalen van de WOZ vinden veel gemeenten onvermijdelijk. Het is volgens hen dan ook alleen maar zinvol om bezwaar te maken als er echt hele grote verschillen liggen tussen die taxatiewaarde en de werkelijke waarde van een woning.

Wanneer is bezwaar maken tegen de taxatiewaarde van een woning in het kader van de WOZ niet zinvol?

Om bezwaar te maken tegen de taxatiewaarde van een woning in het kader van de WOZ is het niet genoeg om aan te geven dat u het er niet mee eens bent en vindt dat u te veel betaalt. Ook niet voldoende zijn:
Bezwaarschrift op grond van een vergelijking met landelijke (index) cijfers van de Vereniging Eigen Huis, het Kadaster of andere adviesorganen. In de meeste gevallen blijft de waarde dan namelijk heel gewoon toch nog overeind.

Kijken op het Kadaster om te weten hoe de waardeontwikkeling is geweest

De algemene waardeontwikkeling van woningen in de buurt is wel te volgen via het Kadaster voor de provincie waarin iemand woont.

Een bezwaarschrift indienen tegen de taxatiewaarde van een woning in het kader van de WOZ

Het indienen van een bezwaarschrift moet gebeuren bij de gemeenten die de aanslag heeft opgelegd. En moet een goede onderbouwing als grondslag hebben om werkelijk kans te maken op het verlagen van het bedrag.
  • Om de meeste kans te maken is het goed om het taxatieverslag goed door te lezen. Daarin staat namelijk de meest relevante kenmerken waarop de taxatie is gebaseerd. Staan daarin zaken die niet kloppen (de oppervlakte, bijgebouwen, de staat van de woning enzovoorts) dan kan dat de taxatie foutief hebben beïnvloed. Het is dat soort gevallen dan zeker goed om een bezwaar in te dienen.
  • Daarnaast worden de taxaties bepaald door de verkoopcijfers van soortgelijke woningen in de buurt die rond de peildatum zijn verkocht. Die huizen hoeven niet hetzelfde te zijn, maar geven wel een indicatie en inzicht in de marktwaarde van de woningen in zijn algemeen. De taxatiewaarde van een vrijstaande woning moet wel altijd onderbouwd zijn met verkoopcijfers van andere vrijstaande huizen. Is een vergelijking gemaakt met een 2-onder-1-kap dan klopt dat niet (maar is het niet verstandig om bezwaar aan te tekenen, omdat de WOZ-waarde dan wel omhoog gaat). Zijn er dus fouten gemaakt in de onderbouwing die leiden tot de WOZ waarde en maakt iemand daartegen bezwaar dan kan leiden tot een aanpassing van de taxatiewaarde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overwaarde woning berekenenOverwaarde woning berekenenDe overwaarde van de woning kan op diverse manieren worden bepaald, bijvoorbeeld door een taxatierapport op te laten ste…
Taxatie: je huis laten taxeren door een taxateur of schatterTaxatie: je huis laten taxeren door een taxateur of schatterAls je je huis wilt verkopen, dan is het handig om de waarde ervan te kennen. Als leek is het niet altijd makkelijk om d…
Redenen om uw huis te laten taxerenEen taxatie is een waarde-inschatting van bijvoorbeeld een huis. Toch zijn er veel verschillende uitkomsten mogelijk. Er…
Een hogere WOZ geeft ook voordeelEen hogere WOZ geeft ook voordeelOok een hogere waarde onroerend goed in 2018 en 2019, WOZ-waarde, heeft voordelen. Namelijk als u wilt lenen of minder h…
Taxatie van het huisTaxatie van het huisEr kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand zijn huis laat taxeren. Vaak is het omdat iemand een huis wil kopen o…
Bronnen en referenties
  • Jouster Courant Gemeente Skarsterlân

Reageer op het artikel "Hoe wordt de taxatiewaarde WOZ van een woning bepaald?"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 04-03-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Belastingen
Schrijf mee!