Koopovereenkomst ontbinden

Koopovereenkomst ontbinden Stel: u heeft een televisie gekocht die binnen drie maanden kapot gaat. De verkoper wil het product niet laten repareren. In dat geval kunt u de koopovereenkomst ontbinden.

Koopovereenkomst

Een koopovereenkomst schept rechten en plichten tussen koper en verkoper. De verkoper heeft de plicht tot eigendomsoverdracht, aflevering van het product en hij de plicht om ervoor te zorgen dat de zaak (het product) aan de overeenkomst beantwoordt (art.7:17 BW). Dit houdt in dat de gekochte zaak voldoet aan de eisen die de koper daaraan mag stellen.

Ondeugdelijk product

Als een stofzuiger na drie maanden al kapot gaat, voldoet hij niet aan de overeenkomst. Er is dan sprake van een ondeugdelijk product. De koper heeft dan recht op:
  • Reparatie
  • Levering van een bepaald onderdeel
  • Vervanging

Wanneer koopovereenkomst ontbinden?
Wanneer kunt u een koopovereenkomst ontbinden?
  • Als u de verkoper de tijd hebt gegeven om een product te vervangen of te repareren, maar de verkoper komt zijn verplichting niet na.
  • Als de verkoper een product niet kan of niet wil repareren
  • Als de verkoper een product niet kan of niet wil vervangen
  • Als het product nog steeds niet goed functioneert na reparatie
  • As het product een (fabricage)fout bevat en de verkoper weigert het probleem op te lossen

Koopovereenkomst ontbinden

U kunt de koopovereenkomst ontbinden door een brief te schrijven waarin u aangeeft dat u de koopovereenkomst wilt ontbinden. U kunt daarin vaststellen wat de reden is. Ook kunt u de verkoper vragen om de betaling terug te storten. De koopovereenkomst wordt dan vernietigd.

Rechten bij ontbinden koopovereenkomst

Als u de koopovereenkomst ontbindt, moet u het product teruggeven. U krijgt uw geld terug, maar als u het product langere tijd heeft gebruikt, is het ook mogelijk dat u slechts een deel van het aankoopbedrag terugkrijgt. Sommige verkopers geven een tegoedbon in plaats van geld, maar de consument heeft in principe recht op geld. Als u het niet eens kunt worden met de verkoper, kunt u contact opnemen met de Geschillencommissie.

Garantie

Veel producten, zoals een radio, camera of computer hebben "garantie". De koper krijgt bij aankoop een garantiebewijs van de verkoper. De verkoper is echter wettelijk verplicht om een product te leveren dat aan de overeenkomst beantwoordt. Hij moet een goed product verkopen. Anders heeft de koper een aantal rechten, waaronder het recht om de koopovereenkomst te ontbinden. Of hij nu een garantiebewijs heeft of niet: de koper heeft altijd deze rechten, omdat ze zijn vastgelegd in de wet.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Basisboek Recht - L. Janssen

Reageer op het artikel "Koopovereenkomst ontbinden"

Reactie

Ulpia, 24-06-2012 13:22 #1
Ik heb zaterdagmiddag om vijf uur een één jaar oude auto bij een garage gekocht voor tienduizend euro, maar nu ik er goed over nagedacht heb, is de koop heel onverstandig. Ik heb niets aanbetaald. De auto moet nog klaargemaakt worden en is over een week klaar. Ik heb het contract getekend. Wat zijn de mogelijkheden om tot ontbinding van het contract te komen?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: Januari 2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 1
Schrijf mee!