InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Grensoverschrijdend betalingsgeschil

Grensoverschrijdend betalingsgeschil

Er worden steeds meer internationale overeenkomsten gesloten. Partij A uit Nederland koopt een partij voetballen van partij B uit Duitsland. Partij B levert zoals afgesproken de partij voetballen. Partij A weigert echter, zonder opgave van reden, te betalen. Wat nu? Partij B kan niet zo maar naar een Duitse of Nederlandse deurwaarder. Er zijn een aantal oplossingen bedacht voor deze grensoverschrijdende betalingsgeschillen.

Grensoverschrijdend betalingsgeschil

Als de wederpartij niet betaald en een incassovordering wenst uit handen te geven aan een rechtshulpverlener uit het betreffende land, moet men zich eerst afvragen bij welke rechter men dit aanhangig moet maken. Dit is in eerste instantie de rechter welke is gekozen in de overeenkomst. Zo niet, dan vloeit dit voor uit de wet/verdragen. Vervolgens bepaald de rechter welk nationaal recht van toepassing is.

Als de rechter vervolgens een uitspraak heeft gedaan (bv nl rechter m.b.t. wederpartij uit polen) dan moet het vonnis eerst nog in het betreffende land geëxecuteerd worden. Binnen de EU wordt dit geregeld in de EEX-verordening. Buiten de EU, moet men kijken of er een verdrag met dat land is gesloten waar dit dan vervolgens in staat. Is dit niet het geval, dan moet een zelfde procedure opnieuw gestart worden in het betreffende land.

Mogelijkheden indien de persoon niet betaald:

  • Aanmanen tot betaling
  • Wederverkoop
  • Terug halen van de goederen (wel of niet op basis van eigendomsvoorbehoud).
  • Betalingstermijn: indien vastgelegd: 30 dagen na ontvangst van de factuur, indien niet vastgelegd: 30 dagen na levering goederen.

Wettelijke rente bij overschrijding van geldende betalingstermijn (geen ingebrekestelling nodig) is de referentie-interestvoet van de Europese Centrale Bank + 7%.

De meeste EU lidstaten hebben een “betalingsbevel” welke verzonden kan worden naar de wanbetaler. De wanbetaler kan vervolgens drie dingen doen:
  1. Betalen
  2. Bezwaar maken: betwisten van de vordering
  3. Niets: betaling wordt uitvoerbaar bij voorraad

Europees betalingsbevel

In de Verordening (EG) nr. 1896/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 is tot het Europees Betalingsbevelprocedure overeengekomen. De Europese betalingsbevelprocedure is van toepassing in burgerlijke en handelszaken, in grensoverschrijdende geschillen, ongeacht het karakter van de jurisdictie. Het doel van de EBB-Verordening is om grensoverschrijdende niet-betwistbare schuldvorderingen vereenvoudigen. Niet-betwist = wanneer de schuldenaar de vordering erkend, of niet in de procedure verschijnt.

Europese Executoriale Titel

Tijdens een procedure in Nederland vanwege een wanbetaler in het buitenland kan met gelijk een EET-keurmerk aanvragen (EET=Europese Executoriale Titel), waardoor de vonnis niet nog in het betreffende land een executoriale titel moet verkrijgen. Deze manier is velen malen goedkoper. Bovenstaande methode is ook aan te raden wanneer men een nationale overeenkomst sluit, maar reeds een vermoeden heeft dat de wederpartij naar het buitenland zal verhuizen.
© 2011 - 2019 Kim89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Grensoverschrijdend betalingsgeschil"

Infoteur: Kim89
Gepubliceerd: 19-02-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!