InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > 10 tips die je helpen bij het geven van een presentatie!

10 tips die je helpen bij het geven van een presentatie!

10 tips die je helpen bij het geven van een presentatie! Iedereen geeft in zijn leven wel eens één of meerdere presentaties, jij dus ook! Maar presenteren is niet altijd even makkelijk, zeker niet wanneer het gaat om een volle zaal of een moeilijk onderwerp. Kun jij je over die angst heen zetten? We geven je 10 tips om jou te helpen om over je presentatieangst heen te komen! Heb je geen angst om te presenteren? Dan kunnen deze 10 tips helpen om je presentaties te optimaliseren!

1. Zorg dat je je goed voorbereidt

Vaak ben je zenuwachtig omdat je bang bent om de draad te verliezen of een black-out te krijgen. Wanneer je je goed voorbereid op hetgeen je wilt presenteren, heb je voor jezelf een zekerder gevoel. Wanneer je zelfverzekerder bent, kom je ook beter over op je publiek.

2. Weet waarover je praat

Neem niet klakkeloos stukken van internet over, maar ga de bronnen na. Op die manier kan het publiek nooit vragen stellen waarop jij geen antwoord kunt geven. Hierdoor sta jij sterker in je schoenen.

3. Zorg ervoor dat het materiaal werkt

Ga van te voren na of de beamer aangesloten is en haal desnoods de desbetreffende kabels daarvoor. Ga ook of het geluid goed is, de stoelen in het publiek goed staan etc. Kortom, zorg ervoor dat de omgeving en het materiaal aanwezig is en naar behoren werkt.

4. Breng je presentatie met enthousiasme

Niets is vervelender dan een publiek dat onderuit gezakt zit of geluid maakt tijdens de presentatie. Jijzelf hebt dat in handen door het publiek op de juist manier aan te spreken. Kun jij je verhaal boeiend overbrengen? Dan zal iedereen geïnteresseerd en aandachtig luisteren. Zelf voel je je daardoor ook meer op je gemak.

5. Lees niet van het papier op

Als publiek zijnde is het niet leuk om naar iemand te luisteren die alles van het papier leest. Zorg er dus voor dat je het verhaal goed in je hoofd hebt en dat je met een aantal steekwoorden het verhaal kunt vertellen. Die steekwoorden kun je het beste op een klein kartonnetje schrijven in plaats van velletjes papier. Het is te verleidelijk om daarmee tijdens de presentatie te prutsen en dus geluid te maken.

6. Let op je lichaamshouding en beweging

Ga niet lopen ijsberen of juist te stijf stil staan. Probeer de juiste houding te vinden die zeker overkomt en voor jou comfortabel aanvoelt. Om je eigen lichaamshouding en beweging te testen kun je eerst een proefpresentatie houden, waarop je jezelf met de camera opneemt. Ga daarna na wat je kunt verbeteren, bijvoorbeeld je handen uit je zakken halen of niet de hele tijd met je handen door je haren te strijken.

7. Zorg voor oogcontact met het publiek

Het is voor het publiek fijn wanneer je hen tijdens je presentatie aankijkt. Zij zijn tenslotte degene die naar jouw verhaal luisteren. Door oogcontact met je publiek te maken, geef je het publiek het gevoel betrokken te zijn. Daarbij is het dus ook belangrijk om niet de hele tijd naar je eigen powerpoint-presentatie te staren. Het is het niet handig om je rug naar het publiek te keren.

8. Let op je spreekvaardigheid

Probeer het verhaal rustig over te brengen. Wissel daarbij af in de volumes en toonhoogtes om het verhaal boeiender over te laten komen. Neem ook voldoende pauzes en rust tussen de zinnen.

9. Vertel geen overbodige informatie

Vertel het publiek niet minder maar ook zeker niet meer dan hetgeen wat je wilt vertellen. Af en toe kun je het antwoord op een vraagstuk uitstellen, maar wees ook to the point wanneer dat nodig is. Hierdoor behoud je de aandacht van het publiek.

10. Oefenen, oefenen, oefenen!

Laat jezelf niet voor verrassingen staan en neem de presentatie zo vaak mogelijk door. Gebruik hierbij ook een echt publiek, bijvoorbeeld vrienden of je ouders. Zij kunnen je wijzen op verbeterpunten.

Succes!
© 2012 - 2019 W-mdr90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De opbouw van een presentatieDe opbouw van een presentatiePresenteren, een steeds belangrijker element van het studie- of werkveld. Iedereen vind het spannend om een presentatie…
Hoe geef je een goede Powerpoint presentatieHoe geef je een goede Powerpoint presentatieZakelijke presentaties worden steeds vaker gegeven met behulp van een Powerpoint presentatie. Met Powerpoint maak je op…
Presentaties geven met behulp van PowerPointPresentaties geven met behulp van PowerPointMet behulp van PowerPoint is het overbrengen van een boodschap in je presentatie veel eenvoudiger geworden. Vroeger was…
Leren presenteren met PowerPointLeren presenteren met PowerPointBij het presenteren wordt er vaak gebruik gemaakt van het computerprogramma Microsoft PowerPoint. Met PowerPoint kun je…
Presenteren, hoe houd je de aandacht van het publiek vast?Presenteren, hoe houd je de aandacht van het publiek vast?Aandacht van het publiek krijgen, aandacht vasthouden en een goede presentatie neerzetten. Eén van de factoren van een g…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "10 tips die je helpen bij het geven van een presentatie!"

Infoteur: W-mdr90
Laatste update: 02-07-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!