InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Bedrijfsfitness: regels voor werkgevers en werknemers

Bedrijfsfitness: regels voor werkgevers en werknemers

Bedrijfsfitness: regels voor werkgevers en werknemers Bedrijfsfitness is conditie-of krachttraining onder deskundig toezicht van werknemers die wordt georganiseerd door de werkgever. Het voordeel voor werkgevers is dat werknemers door bedrijfsfitness meer bewegen waardoor (mogelijk) een lager ziekteverzuim kan worden gerealiseerd. Dit wordt gestaafd door onderzoek verricht door TNO. Het voordeel voor werknemers is de mogelijkheid om voordeliger te kunnen fitnessen middels een fiscaal voordeel.

Inhoud

Fiscaal voordeel bedrijfsfitness voor werknemer

De kosten van het bedrijfsfitness worden verrekend met het brutoloon. Doordat de kosten van het brutosalaris worden afgetrokken, zijn de kosten netto lager. Dit is afhankelijk van in welke belastingschijf de werknemer valt. Het financiële voordeel bedraagt dus minimaal 33% en maximaal 52%.

In onderstaand rekenvoorbeeld is aangegeven wat de korting is voor werknemers afhankelijk van in welke belastingschijf ze vallen. In het voorbeeld is uitgegaan van een normaal fitnessabonnement dat € 40,- per maand kost.

Kosten normaal fitness abonnement p/m in €Belastingschaal (%)Fiscale voordeel in €Kosten via bedrijfsfitness p/m in €
403313,2026,80
4041,9516,7823,22
404216,8023,20
405220,8019,20

Voordelen bedrijfsfitness voor werkgever

Zoals eerder aangegeven heeft de werkgever baat bij fittere werknemers. Een fitte werknemer heeft normaal gesproken een lager ziekteverzuim. Bedrijfsfitness kan daarnaast ook een uitwerking hebben op het bedrijfsimago, het personeelsverloop en de arbeidsproductiviteit.

Als een werkgever bedrijfsfitness betaalt voor de werknemers, kan dat een aftrekbare last voor de werkgever vormen. Niet alle vormen van bedrijfsfitness zijn onbelast. De verstrekking of vergoeding van de verschillende vormen van bedrijfsfitness is afhankelijk van of de werkgever gebruik maakt van de oude regeling van vrije vergoedingen en verstrekkingen of van de werkkostenregeling.

Voorwaarden vrije vergoedingen en verstrekkingen

De verstrekking of vergoeding van bedrijfsfitness is onbelast als wordt voldaan aan enkele voorwaarden:
  • de deelname staat open voor 90% of meer van alle werknemers of voor 90% of meer van alle werknemers met dezelfde arbeidsplaats. Deze arbeidsplaats mag niet zijn gelegen in de woning van 1 van deze werknemers;
  • bedrijfsfitness moet plaatsvinden op 1 van de volgende 3 plaatsen:
    1. in een vestiging van het bedrijf of instelling.
    2. in een fitnesscentrum dat voor al de werknemers is aanwezen. Het is voldoende als er een fitnesslocatie wordt aangewezen, de werkgever mag in dit geval namelijk een tussenpersoon inschakelen.
    3. in vestigingen van 1 fitnessbedrijf waarmee een overeenkomst is gesloten. In dit geval is een contract met een tussenpersoon niet voldoende. De werkgever moet een overeenkomst sluiten met een fitnessbedrijf dat de fitness verzorgt.

Als de werkgever meer dan 1 vestiging heeft, gelden de 2 laatstgenoemde mogelijkheden per vestiging. Per vestiging kan dus een fitnesscentrum worden aangewezen. Een andere optie voor werkgevers met meer dan 1 vestiging is een overeenkomst te sluiten met 1 fitnessbedrijf op grond waarvan uw werknemers kunnen fitnessen in elke vestiging van dat fitnessbedrijf.
Wanneer een fitnessvergoeding niet voldoet aan bovenstaande voorwaarden, moet deze worden behandeld volgens de algemene regels voor loon in geld. Dit betekent dat het moet worden behandeld als loon in natura.

Voorwaarden werkkostenregeling

Onder de werkkostenregeling is alleen bedrijfsfitness op de werkplek onbelast. Hiervoor hoeft niet bij het loon van de werkgever te worden gerekend. Wanneer fitness buiten de werkplek plaatsvindt wordt dit gezien als loon van de werknemer. Dit loon kan overigens ook als eindheffingsloon worden ondergebracht in de vrije ruimte. Onderstaand een toelichting over de werkkostenregeling.

Sinds 1 januari 2011 geldt een nieuwe regeling: de werkkostenregeling (WKR). Door de WKR kan er maximaal 1,4% van het totale fiscale loon worden besteed aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor de werknemers. De 1,4% van het totale fiscale loon is “de vrije ruimte”. Bepaalde zaken kunnen onbelast worden blijven vergoed of verstrekt door gerichte vrijstellingen toe te passen. Over het bedrag boven de vrije ruimte moet loonbelasting worden betaald in de vorm van een eindheffing van 80%. De werkkostenregeling komt in de plaats van de huidige regels voor vrije vergoedingen en verstrekkingen. Het is nog niet verplicht gebruik te maken van de werkkostenregeling. Tot en met 2013 mag er ieder jaar worden gekozen voor de werkkostenregeling of voor de oude regels voor vrije vergoedingen en verstrekkingen. Na 2013 geldt de werkkostenregeling voor alle werkgevers en kan er dus niet meer worden gekozen. Meer informatie: www.belastingdienst.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Onbelaste vergoedingen voor werknemers binnen de WKROnbelaste vergoedingen voor werknemers binnen de WKRVerdwijnt het kerstpakket? Valt de fiets, telefoon of laptop van de zaak nog onder de vergoedingen die een werkgever met…
De werkkostenregeling (WKR)De werkkostenregeling (WKR)De werkkostenregeling is een manier van belasten van vergoedingen en verstrekkingen die de werkgever aan zijn werkgever…
Belastingvoordeel reiskosten woon-werkverkeerBelastingvoordeel reiskosten woon-werkverkeerAls je veel kilometers moet maken om naar je werk te gaan, en je werkgever vergoedt de reiskosten slechts op basis van h…
Personeelslening eigen woning belastingvrijPersoneelslening eigen woning belastingvrijEen werkgever mag een werknemer in 2015 en 2016 een personeelslening geven. De personeelslening voor een eigen woning is…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Bedrijfsfitness: regels voor werkgevers en werknemers"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 06-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Sport
Schrijf mee!