InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Overstapcoach, klantvriendelijkheid of vrijwilligerswerk

Overstapcoach, klantvriendelijkheid of vrijwilligerswerk

Overstapcoach, klantvriendelijkheid of vrijwilligerswerk Een overstapcoach is een deskundige adviseur die bestudeerd of polissen, financiële zaken of andere producten gunstiger geregeld kunnen worden door op een andere aanbieder of maatschappij over te stappen. Dikwijls kan bespaard worden op de kosten van een hypotheek of verzekering door over te stappen naar een andere maatschappij. Het bestuderen daarvan is niet zo eenvoudig en zal niet altijd tot goed resultaat leiden bij gebrek aan kennis. Een overstapcoach is echter deskundig op die gebieden waardoor het inschakelen veel voordeel kan opleveren.

Versnipperd of in één hand

Het komt regelmatig voor dat mensen allerlei zaken al via één persoon of instelling hebben ondergebracht omdat dit een prettige manier is om alles bij te houden. Maar ook is het dikwijls het geval dat elke polis of financiële regeling bij een andere maatschappij is ondergebracht. Al die zaken zijn dan lang niet altijd op de beste en voordeligste manier geregeld.

Service van een overstapcoach

Instanties die soms werken met een overstapcoach zijn banken. De coach van zon bank bekijkt alle polissen en andere financiële producten en beoordeelt of de klant beter kan overstappen naar vergelijkbare producten van andere maatschappijen. Hun service gaat daarbij soms zelfs zo ver dat ze bereid zijn om de papieren thuis op te komen halen.

Vragen die aan bod komen bij de beoordeling of overstappen gunstig is:

  • Passen de spaarregelingen nog wel bij de spaardoelen?
  • Is de hypotheek en de hypotheek vorm nog wel de beste?
  • Is er sprake van een oververzekering?
  • Is er sprake van een onderverzekering?
  • Is er een pensioengat opgelopen?
  • Zijn alle producten wel op elkaar afgestemd?
  • Zijn er dubbele verzekeringen afgesloten?

Ingeval van overstap naar een andere bank moet de cliënt zelf de instanties en bedrijven inlichten waar soms handige meldkaarten voor beschikbaar zijn. Eventuele automatische betalingen kunnen zo worden overgenomen.

Uitgaan van persoonlijke situatie

Maar niet alleen banken kennen overstapcoaches. Er zijn ook aanbieders van elektriciteit die werken met een soort systeem van overstapcoach waarbij gestreefd wordt om de vraag van de klant in principe door één persoon af te handelen. In zon geval wordt het overstappen van het ene naar het andere bedrijf geregeld inclusief het opzeggen van het oude contract. Voor vragen of problemen tijdens de overstap kan ook naar de coach worden gebeld en lost deze die op. Mocht er toch ontevredenheid bestaan dan kan de overstap kosteloos worden afgebroken. Ook zorgverzekeraars kennen een soort systeem van overstapcoach. De coach helpt en adviseert en gaat daarbij uit van de persoonlijke situatie en wensen van de klant.

Van kastje naar de muur

Toch kan daarbij worden afgevraagd of de term overstapcoach eigenlijk niet gewoon een duur woord is voor een klantvriendelijke medewerker. Maar het is sowieso beter dan van het kastje naar de muur gestuurd te worden of voor elk onderwerp iemand anders te spreken te krijgen. Wellicht zou overstapcoach een nieuwe functie kunnen zijn voor iemand die er zelfstandig een beroep van wil maken om mensen tegen een zekere betaling te helpen bij alle papieren rompslomp.

Overstapcoach gat in de markt

Is het idee van overstapcoach een gat in de markt? Misschien wel omdat met name ouderen steeds meer problemen hebben om allerlei zaken te regelen. Zeker nu alles meer en meer per computer moet gebeuren waar veel ouderen niet meer aan willen beginnen. Een idee voor iemand die tijd over heeft? Of hoort dit soort zaken toch beter thuis in de sfeer van vrijwilligerswerk?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld besparen door geen hypotheekadviseur in te schakelenGeld besparen door geen hypotheekadviseur in te schakelenEen hypotheekadviseur inschakelen kost geld. Door af te zien van advies kunt u veel geld besparen. Is het mogelijk om ee…
Waar moet een goed hypotheekadvies aan voldoen?Waar moet een goed hypotheekadvies aan voldoen?Voor het afsluiten van een hypotheek kunt u uw eigen bank inschakelen, maar u kunt ook bij meerdere banken en adviseurs…
Hypotheek afsluiten, maar niet bij de bankHypotheek afsluiten, maar niet bij de bankSinds 1 januari 2013 is het niet meer toegestaan om provisie te verrekenen in het product. De advies- en bemiddelingskos…
Rentevaste periode loopt af: verlengen of oversluiten?Rentevaste periode loopt af: verlengen of oversluiten?De rentevaste periode van je hypotheek loopt binnenkort af. Wat moet je doen, verlengen of oversluiten? Afhankelijk van…
Particulier heeft geen verzekeringsadviseur nodigParticulier heeft geen verzekeringsadviseur nodigVoor de meeste verzekeringszaken heeft de particulier geen verzekeringsadviseur nodig. Het is vanaf 2013 voor bepaalde v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • https://www.consuwijzer.nl/thema/overstapcoach-energie
  • http://overstapcoach.nu/
  • https://www.overstappen.nl/begrippen/hulp-van-een-overstapcoach/

Reageer op het artikel "Overstapcoach, klantvriendelijkheid of vrijwilligerswerk"

Reacties

Eva |. Klantvriendelijk, 28-10-2011 17:56 #2
Klantvriendelijk is het natuurlijk wel op voorwaarde dat men klantgericht werkt en niet "bankgericht". "Men spreekt het woord van diegene die geeft het brood". Vrijwilligers zijn natuurlijk minder gebonden en geven per definitie een eerlijker oordeel. Alleeen is deze klantvriendelijkheid zo complex dat dit bijna een vaste baan wordt en dat kan moeilijk op vrijwilligersbasis.

Marloes, 19-09-2011 00:43 #1
Klantvriendelijkheid of vrijwilligerswerk? Klantvriendelijkheid lijkt me! De markt is zo ondoorzichtig dat deze klantvriendelijkheids service vanzelfsprekend is. Al vind ik klantgerichtheid hier een passender term.

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 11-03-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Coachen
Reacties: 2
Schrijf mee!