InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Maatschappelijk verantwoord organiseren

Maatschappelijk verantwoord organiseren

Maatschappelijk verantwoord organiseren Het organiseren van een evenement veroorzaakt veel CO2 uitstoot, energieverbruik en papier verbruik. Met de verergende klimaatsverandering vindt men dit bezwarend. Tijd dus om maatschappelijk verantwoord te gaan organiseren!

Duurzaamheid

Een evenement wordt gezien als een verlengstuk van een organisatie en haar normen en warden. Daarom zie je dat duurzaam en milieuvriendelijk ondernemen ook inhoudt dat je duurzaam en milieuvriendelijk moet gaan organiseren. Ook de overheid houdt zich steeds meer bezig met duurzaamheid en stelt hierbij maatregelen en vereisten vast waar bedrijven zich in bepaalde omstandigheden zich aan moeten houden.

Klimaatneutraal

Om een evenement geheel “klimaatneutraal” te organiseren moet je behalve duurzame activiteiten organiseren ook iets regelen waarbij je eventuele onvermijdelijke CO2 uitstoot “neutraliseert” , oftewel investeren in duurzame energie- en bos projecten die de uitstoot van broeikasgassen helpen voorkomen. Denk hierbij aan het planten van bossen, bouwen van windmolenparken, etc.

Reduceren van CO2 uitstoot

Allereerst breng je in kaart hoeveel CO2 uitstoot er bij een evenement zou zijn. Kijk hierbij naar reizen, vervoer, catering, techniek, papier-en energieverbruik in zijn totaliteit, dus zowel jezelf, als medewerkers als de bezoekers, standhouders, etc.
Daarna ga je de diverse componenten of productgroepen waaruit een evenement bestaat op een rijtje zetten. Per component/productgroep ga je vervolgens kijken waar je de CO2 uitstoot zou kunnen reduceren.

Voorbeelden/suggesties

Voorbeelden en/of suggesties van enkele productgroepen op een rijtje:

Communicatie

  • Maak zoveel mogelijk gebruik van digitale communicatie-middelen om papiergebruik te verminderen. Maak je toch gebruik van papier, gebruik dan papier met het FSC keurmerk.
  • Neem gebruikte badges na afloop van het event weer in zodat ze hergebruikt kunnen worden voor een volgend event.

Vervoer en transport

  • Kies een locatie die voor de doelgroep central ligt en die met het openbaar vervoer makkelijk bereikbaar is. Stimuleer je bezoekers om met het openbaar vervoer te reizen, door bijvoorbeeld inzet van pendelbusjes tussen station en evenementslocatie.
  • Gebruik lokale en regionale leveranciers zodat er minder (lang) transport van materialen nodig is.

Catering

  • Werk met Fairtrade producten, zoals koffie, thee, etc.
  • Kies voor een cateraar die biologische producten levert. Houdt hierbij wel rekening dat niet alles wat de cateraar levert biologische producten zijn, maar hoe meer biologische producten, hoe beter.

Techniek

  • Gebruik zo min mogelijk energie en maak gebruik van duurzame energie.
  • Gebruik LED verlichting en aggregaten die werken op waterstof

Inrichting en decoratie

  • Maak geen of weinig gebruik van “disposables” (wegwerp producten) en gebruik liever biologisch afbreekbare kunstof.
  • Gebruik zo veel mogelijk milieuvriendelijke decoraties/inrichtingen die kan worden hergebruikt.

Als laatste kun je tijdens het event ook geld inzamelen voor een gekozen goed doel, met name dan een duurzaam project.

Duurzame links

www.ecogoodies.nl
www.greengifts.nl
www.promothing.nl
www.kmvk.nl
Gerelateerde artikelen
Maatschappelijk verantwoord ondernemenIn de horeca is het een komen en gaan van trends en ontwikkelingen, sommigen blijven hangen, anderen zijn na een jaar al…
Duurzame ontwikkeling van vastgoedDuurzame ontwikkeling van vastgoedWanneer een bedrijf zich interesseert voor verduurzaming van de huisvesting, wil zij natuurlijk direct weten welke ingre…
Maatschappelijk verantwoord ondernemen: voor - en nadelenMaatschappelijk verantwoord ondernemen is tegenwoordig een populair onderwerp. Het wordt ook wel duurzame ontwikkeling g…
Duurzaam ondernemen als verdienmodelDuurzaam ondernemen als verdienmodelTen onrechte denken veel ondernemers dat duurzaam ondernemen per definitie gepaard gaat met hogere kosten en lasten. Vre…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cdu445, Pixabay
  • www.ecogoodies.nl
  • www.kmvk.nl

Reageer op het artikel "Maatschappelijk verantwoord organiseren"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!