Bedrijven en goede doelen: waarom, wat en hoe?
Bedrijven die goede doelen steunen. Het zijn er steeds meer. Waarom eigenlijk? Is het goed voor je imago? Helpt het klanten werven? Of personeel behouden? Hoe zit het met belastingvoordelen? Stratus Marktonderzoek ondervroeg bedrijven via het zogenaamde '5-minuten-panel' over het wat, waarom en hoe.
Een 'beetje' bedrijf is verbonden aan een zogenaamd 'goed doel'. Tien jaar geleden nog ondenkbaar, zo'n stelling. Nu realiteit. Uit onderzoek van Stratus 'vijfminuten-panel' blijkt, dat 59% van de Nederlandse bedrijven in de afgelopen drie jaar geld gaf aan een of meer goede doelen. Waarom zou je dat doen als bedrijf? Helpt het bijvoorbeeld bij imagoverbetering? En hoe kies je een goed doel? Dankzij Stratus' onderzoek kun je als bedrijf afkijken bij je collega's, en zien welk antwoord zij op deze vragen hebben gegeven.
Vooral bedrijven met meer dan tien werknemers
Zzp'ers (zelfstandigen zonder personeel) geven niet zo vaak aan goede doelen als bedrijven met personeel. Vooral grotere bedrijven zijn actief bezig met goede doelen. 75% van de bedrijven met meer dan tien personeelsleden, gaf in de afgelopen drie jaar geld aan goede doelen. Toch blijven Zzp'ers niet zo heel ver achter, in aanmerking genomen dat de dikke beurs nog altijd bij de grootverdieners zit. Van de zzp'ers geeft ruim de helft, ofwel 54%, aan goede doelen.
Wij hebben gewoon een goed hart...
Mogelijk onderwerp van een opgetrokken wenkbrauw, is de motivatie die bedrijven zelf geven voor het schenken aan goede doelen. Het feit dat het hot en hip is om je met goede doelen bezig te houden, staat 'officieel' niet voorop. Het feit dat mensen zich steeds meer bekommeren om de vraag hoe het wereldwijd met anderen gaat, staat 'officieel' niet voorop. 84% van de bedrijven zegt dat 'het goede doel zelf' de voornaamste reden is om te geven. Op flinke afstand volgt met 14% het betere bedrijfsimago dat goede doelen je opleveren als bedrijf. 'Meer naamsbekendheid' volgt met 9%, 'omdat medewerkers het willen' met 8%, en zelfs niet één bedrijf zegt 'ik doe het omdat mijn concurrent het ook doet.'
Maar zullie daarentegen...
Heel anders zit het als je bedrijven die (nog) niets geven vraagt, waarom zij denken dat ándere bedrijven geven aan goede doelen. Volgens maar 46% van de bedrijven geven die anderen 'vanwege het goede doel zelf'. Nee, eerder is de reden bij de anderen 'om een beter bedrijfsimago', en wel met 47%. Bijna een op de vijf andere bedrijven, denkt men, geeft 'om een betere naamsbekendheid te realiseren': 18%. Ook hier krijgen de argumenten 'omdat de concurrent het ook doet' en 'om gemakkelijker nieuwe mensen aan te trekken' geen stemmen, ofwel 0%.
Wie krijgt ons geld?
Interessant voor bedrijven die overwegen zich aan een of meer goede doelen te verbinden, is de vraag: waarom steunen bedrijven juist dat ene doel? Hoe komt een bedrijf tot een keuze? Bedrijven die al aan goede doelen geven, laten weten dat goede doelen zelf bij het bedrijf kwamen aankloppen. Dus, staat u voor een organisatie die een goed doel aan de vrouw of man wil brengen, weet dan: aankloppen helpt! Maar bij ruim een derde van de gevende bedrijven, ofwel 37%, was het de directie die met een voorstel voor een goed doel kwam. Een op de vijf - 21% - van de bedrijven koos een goed doel bewust bij het imago van het eigen bedrijf. Maar opvallend is dat een bijna net zo groot percentage, 20%, staat voor: 'medewerkers kwamen met de suggestie.' Het antwoord 'omdat klanten dit goede doel belangrijk vinden' krijgt maar 6% van de stemmen. En dat is wat merkwaardig in een tijd waarin vooral grotere bedrijven beseffen dat klanten meer stem moeten krijgen. Dit is even veel als de 6% die geoogst wordt bij de motivatie 'vanwege strategische motieven.' Wel heel apart is dat een plek op de zogenaamde ANBI-lijst, de lijst met officieel erkende en dus belastingaftrekbare doelen, voor maar 4% van de bedrijven de doorslag zou hebben gegeven.
Belastingvoordeel helpt
Toch blijken bedrijven wel degelijk goed op de hoogte van belastingvoordelen die voortkomen uit geven aan goede doelen. Want bedrijven kunnen hun giften net als privépersonen gewoon aftrekken, als het erkende goede doelen zijn. BV's en NV's trekken af via de vennootschapsbelasting. Maar er is slechts aftrek mogelijk tot 10% van de winst. Uit de enquete van Stratus blijkt dat 52% van de donerende bedrijven (redelijk) goed op de hoogte is van de belastingvoordelen. Voor de niet-schenkende bedrijven is dat maar 29%. Zou het helpen als de belastingaftrek die nu geldt ,werd verruimd? Van de schenkende bedrijven zegt een kwart (24%) dan vermoedelijk of zeker meer te zullen gaan schenken. Opvallend is dat van de (nog) niet gevende bedrijven, 43% aangeeft vermoedelijk of zeker meer te gaan schenken als belastingvoordelen vergroot worden.
Schreeuwen we het van de daken?
Van de bedrijven die schenken aan goede doelen, zorgt liefst 68% dat de werknemers dat weten. Maar er ontstaat een schril contrast als je kijkt hoe veel klanten ervan weten. Slechts 27%, ofwel iets meer dan een kwart, zorgt daarvoor. Opvallend is dat geldt: hoe groter het bedrijf, des te meer communicatie over goede doelen richting klant. Slechts een enkele zzp'er stelt volgens de enqueteresultaten de klant op de hoogte (17%). Dan loopt de informatieneiging richting klant snel op, met sprongen per aantal werknemers. Heeft een bedrijf twee tot tien werknemers, dan stelt 21% de klant op de hoogte, bij 10 tot 100 werknemers is dat al 27%, en flinke bedrijven met honderd of meer werknemers staan voor 39%. Ofwel: hoe groter het bedrijf, des te groter wel degelijk het belang dat wordt gehecht aan goodwill bij de klant.
Aan wie geven bedrijven?
Welke doelen zijn favoriet bij de bedrijven? Goede doelen op het gebied van gezondheidszorg (51%), én lokale doelen (41%). Dit geldt zowel voor bedrijven die al schenken, als voor bedrijven die nog niet schenken. Sport volgt met 35% al snel, en gehandicaptenzorg krijgt ook een ruimhartige 30%. Stratus keek ook nog even naar het verloop aangaande specifieke goede doelen. KWF Kankerbestrijding bleek in de lift te zitten qua populariteit, maar Cordaid en de Dierenbescherming juist niet. Daarbij geldt wel dat evenementen zoals Alpe d'HuZes en de Roparun het KWF meer wind mee gaven. Opvallend is verder, dat cultuur, momenteel onder vuur door bezuinigingen, bij liefst 28% van de bedrijven favoriet is. Ook goede doelen rondom derde wereld (27%) en natuur (14%) zouden er volgens Stratus wel eens goed aan kunnen doen om bij bedrijven aan te kloppen; zij scoren helemaal niet gek.
Stratus' 5-minutenpanel
Het 5-minutenpanel is een initiatief van Stratus Marktonderzoek. Er zijn rond de 1.000 bedrijven betrokken, en dat cijfer zit in de lift. Het panel beantwoordt regelmatig vragen bij korte onderzoeken van ongeveer vijf minuten.