InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Molen van Royen

Molen van Royen

In je studie of als opdracht voor je werk wordt je gevraagd een communicatieplan te schrijven. Om hier structuur aan te geven kun je kiezen om de molen van Royen toe te passen. In dit artikel staat beschreven hoe de molen van Royen werkt.

Wat is de molen van Royen

De molen van Royen is een middel waarmee je, je communicatieplan kunt schrijven. Als je deze stappen aanhoudt heb je een goede structuur in je verslag, waardoor je alle belangrijke punten uitwerkt en niet dubbel beschrijft.

Hoe werkt de molen van Royen

De molen van Royen bestaat uit vijf delen namelijk:
  • Doel
  • Doelgroep
  • Inhoud/boodschap
  • Methode
  • Organisatie

Deze onderdelen moeten in verbinding met elkaar staan, waardoor dus het 'molen' principe ontstaat. Deze onderwerpen ga je uitwerken en aan de hand daarvan ontstaat een communicatieplan.

Doel

In het kopje doel werk je je doel of doelstelling uit. Doelen zijn erg belangrijk in je communicatieplan. Doelen moeten concreet zijn, vaak bevatten ze een bepaald tijdstip waarop je een bepaald streven behaald wil hebben. Een voorbeeld is: Binnen 1 jaar heeft 5% van Nederland dit artikel gelezen.

Doelgroep

Het is belangrijk een goede doelgroep voor ogen te hebben, je kunt je immers niet op heel Nederland richten, dit moet je ook niet willen. Je kunt met je communicatieplan namelijk niet alle communicatiemiddelen toepassen, je moet keuzes maken die bij de gekozen doelgroep passen.

Inhoud/boodschap

In de inhoud / boodschap vertel je wat je bedrijf wil gaan doen en wat je 'merkverhaal' is. Dit merkverhaal is het verkooppraatje dat je houdt om je bedrijf aan te prijzen aan potentiële klanten.

Methode

In de methode zet je de identiteit van je bedrijf en het imago. Wat wil het bedrijf uitstralen en wat straalt het bedrijf uit bij de doelgroep?

Organisatie

In de organisatie staat welke communicatiemiddelen je wilt gebruiken voor het werven van klanten op je bedrijf. Hierin moeten keuzes worden gemaakt aangezien niet alle communicatiemiddelen geschikt zijn voor elk bedrijf. Ook staat er een tijdsbepaling en een budget in de organisatie beschreven.

Dit artikel bevat de hoofdzaken van wat er beschreven wordt in de molen van Royen, er kan nog veel meer in deze molen worden beschreven, dit is per project anders.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Molen van Royen"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 23-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!