InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Hoe krijgt mijn bedrijf een groen imago?

Hoe krijgt mijn bedrijf een groen imago?

Hoe krijgt mijn bedrijf een groen imago? Houdt uw bedrijf rekening met het klimaat? Klanten doen graag zaken met milieubewuste bedrijven. In dit artikel geef ik enkele tips en aandachtspunten om uw bedrijf een groen imago te geven.

Binnen uw bedrijf

Om een groen imago te krijgen dient uw bedrijf de energieconsumptie, ofwel indirecte CO2 productie, te beperken tot een minimum. Hele kleine veranderingen binnen uw bedrijf kunnen al resultaat opleveren. Vaak bespaart u niet alleen op de kosten doordat uw bedrijf minder verbruikt, maar neemt ook de omzet toe doordat klanten uw bedrijfsvisie respecteren. En nee, het hoeft allemaal niet duur te zijn! Veel investeringen betalen zichzelf terug en duurzame ondernemingen zijn soms aftrekbaar.

Stroomgebruik

In ieder bedrijf wordt stroom gebruikt. Er zijn echter veel processen die efficiënter kunnen. Zetten uw medewerkers bijvoorbeeld het licht uit als zij een vertrek verlaten? Zijn er geen ruimtes permanent verlicht zonder dat dit nodig is? Draaien er machines die niet hoeven te draaien? Allerlei kleine dingen die het stroomverbruik doen verminderen en dus beter zijn voor het milieu.
De belangrijkste stap die u kunt maken is de overstap naar zogeheten groene energie. Dit is energie die met behulp van wind, water of de zon is opgewekt. U kunt natuurlijk overstappen op groene stroom door contact op te nemen met een elektriciteitaanbieder, maar u kunt ook zelf groene stroom generen! Bedrijfspanden zijn vaak redelijk hoog en daarom ideale windvangers. U verdient deze investering uiteraard terug, de stroomrekening zal immers lager uitvallen. Ook hebben veel bedrijven platte daken en zijn zodoende ideaal voor zonnepanelen. Ook deze zullen zich na verloop van tijd terug verdienen. Mochten de zonnepanelen zichtbaar zijn vanaf de openbare weg dan hoeft dit niet perse afbraak te doen aan het uiterlijk van uw gebouw. Het zal eerder zo zijn dat het een “groen” visitekaartje is!

Klimaatbeheersingsystemen

Gebouwen zijn voor 40% verantwoordelijk voor het energieverbruik van onze wereld. Tegenwoordig zijn veel gebouwen, vooral bedrijfspanden, uitgerust met airconditioning. Helaas staat deze in 70% van de gevallen niet goed afgesteld. Als uw airconditioning optimaal werkt dan kan dit al snel zorgen voor een besparing van 30%!

Computers uit!

Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 44% van de computers in bedrijven ’s nachts aan blijft staan. Als men in het achterhoofd houdt dat pc’s en monitoren voor 39% van de emissies in de IT en telecom industrie zorgen, en dat de uitstoot van deze branche, per jaar, gelijk is aan die van 43,9 miljoen auto’s, dan is het zeer verstandig om efficiënt om te gaan met computers en monitoren. Zorg dat uw personeel de pc’s en monitoren afsluiten als zij deze niet meer gebruiken. Gemiddeld kost een pc die ’s nachts aan blijft staan bijna 80 Euro per jaar!

Overige maatregelen

Ook zaken die niet direct op de werkvloer plaats vinden kunnen onder de loep worden genomen om zodoende bij te dragen aan uw groenheid.

Klimaatcompensatie

Uw bedrijf maakt indirect en waarschijnlijk ook direct gebruik van transport. Het is natuurlijk het beste om dit te beperken tot een optimum en alleen gebruik te maken van brandstof wanneer dit echt nodig is. Mocht u toch nog CO2 uitstoten dan is er de mogelijkheid om dit te compenseren. U kunt er voor zorgen dat de geproduceerde CO2 uit de lucht wordt weggehaald. Hoe? Door te investeren in de aanplanting van bomen. Bomen kunnen namelijk via fotosynthese CO2 fixeren en dit vastleggen in hun biomassa. Wilt u het helemaal goed doen, sluit dan een verzekering af op de boom. Als deze dan gekapt wordt, dan wordt het vrijgekomen geld bijvoorbeeld gebruikt op de emissiebeurs.

Duurzame materialen

Heeft u ooit nagedacht over de materialen die uw bedrijf gebruikt? Bevat het papier een keurmerk? Koopt u zelf uw benodigdheden in bij bedrijven met een groen label? Deze dingen kunnen u nog verder op weg helpen naar het groene imago. Houd er ook rekening mee of uw benodigdheden lang mee gaan, alles wat weggegooid wordt is immers vervuiling. De nieuwe aankopen, zij het monitoren, pennen of cartridges, allen zijn geproduceerd en hebben bijgedragen aan het milieuprobleem.

Communicatie

Wellicht de belangrijkste stap die u moet ondernemen is communiceren naar de klanten toe. U bent dan misschien een groen bedrijf, maar dit is nog niet hetzelfde als het hebben van een groen imago!

Groene keurmerken

Laat de klant duidelijk zien welke keurmerken uw bedrijf allemaal bevat! Hierbij kan men denken aan het EKO keurmerk, FSC hard hout keurmerk, fairtrade keurmerken, of het milieukeur. Alle keurmerken die u de klant laat zien zijn als een klein visitekaartje die hen ervan bewust maakt dat u aan het milieu denkt!

Laat het weten!

Vertel uw verhaal! Vertel wat er precies in uw bedrijf gebeurt is! Heeft u een brochure? Vermeld hierin dan dat u bijvoorbeeld gebruik maakt van groene stroom door middel van de nieuwe zonnepanelen op bedrijfspand. Laat u ook weten dat u zaken doet met groene onderneming! Het mooie van het groene imago is dat u niets heeft te verliezen, niemand zal zich er aan ergeren!

Laatste woorden

Ik wil nogmaals benadrukken dat veranderingen helemaal niet veel geld hoeven te kosten. Daarnaast is het, vanuit een ethisch oogpunt, toch prettig om uw bijdrage te leveren? De wereld waarin wij leven is immers ook de wereld van onze kinderen en kleinkinderen. Veel succes met ondernemen, maar hopelijk hoeft u niet te zeggen: “het gras bij de buren is altijd groener!”
© 2011 - 2019 Griffioen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overstappen op groene stroomOverstappen op groene stroomStroom is belangrijk voor ons dagelijks leven. Helaas is de manier waarop stroom wordt opgewekt vaak niet goed voor het…
Is beleggen in klimaatfondsen verstandig?Is beleggen in klimaatfondsen verstandig?Beleggen in klimaatfondsen is duidelijk in opkomst. Dat is natuurlijk ook niet raar, de poolkappen smelten en de aarde w…
Imago van McDonald’sMcDonald’s heeft al sinds het oprichten van het bedrijf een negatief hamburger-imago. Maar daar wil het bestuur van McDo…
Groen beleggen: Fiscale voordelen van duurzaam beleggenMensen gaan bewuster om met hun leefklimaat. Inmiddels zijn er niet meer alleen biologische en groene voedingsmiddelen m…
Bronnen en referenties
  • http://www.dbcnews.nl/index.php/world/mkb/550-nederlandse-bedrijven-willen-groen-imago.html
  • http://www.letsmakeitgreen.nl/
  • http://www.fairclimatefund.nl/klimaatneutraal-voor-organisaties/

Reageer op het artikel "Hoe krijgt mijn bedrijf een groen imago?"

Infoteur: Griffioen
Gepubliceerd: 10-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!