Taak van de AFM, Autoriteit Financiële Markten

De AFM houdt in Nederland toezicht op de financiële markten. De laatste jaren is deze toezichthouder prominent in het nieuws geweest door het omvallen van de IJslandse Icesave bank en de DSB Bank. Ondanks het toezicht zijn er toch veel rekeninghouders gedupeerd. In hoeverre had de AFM dit kunnen voorkomen? Er mag niet van de burgers verwacht worden dat ze de financiële instellingen (in het artikel zal de benaming banken aangehouden worden) eerst screenen voordat ze zaken gaan doen. Hier ontbreekt het aan inzicht en over het algemeen ook aan kennis voor. Om een vinger aan de pols te kunnen houden bij de banken en verzekeraars, voert de Autoriteit Financiële Markten controle uit.

Wat is de taak van de AFM

De AFM moet toezien op naleving van de regels door de banken en de werkwijze die ze hierin hanteren. De banken moeten transparant zijn en een eerlijk advies gegeven en niet uitsluitend gericht zijn op hun eigen inkomsten. Daarnaast hebben ze als taak om het ministerie van Financiën te adviseren.

Wat is de toegevoegde waarde van de AFM voor de consument?

De AFM neemt de zorg van betrouwbaarheid van de bank uit handen van de consument. Dit wil overigens nog niet zeggen dat zij kunnen zorgen voor een degelijk advies. De AFM heeft als doel om het vertrouwen dat de consument heeft in ons financieel stelsel te verbeteren of de goede naam en faam in stand te houden. De gemiddelde consument beschikt niet over de kennis om de producten te screenen en moet hierin vertrouwen op de adviseur van de bank. De AFM zal controleren of de banken de juiste manier hanteren om hun producten aan de man te brengen.

Ondanks het toezicht van de AFM heeft de DSB Bank woekerproducten aan kunnen bieden

Na het omvallen van de DSB Bank heeft de AFM kritiek gekregen over het gebrekkige toezicht op de werkwijze van de banken. De DSB Bank adviseerde echter over het algemeen binnen het toelaatbare volgens de AFM. In de jaren voorafgaand aan het faillissement van de bank, heeft de AFM de bank wel beboet in verband met oneerlijke verkooppraktijken. De AFM had vooraf niet kunnen inschatten dat de bank uiteindelijk in een faillissement terecht zou komen. Dit is namelijk veroorzaakt door een opeenstapeling van redenen. In aanloop naar het faillissement heeft de berichtgeving in de media veel schade aangericht aan de financiële positie van de bank.

Waarop houdt de AFM toezicht?

Zij houden toezicht op alle financiële dienstverleners, op de kapitaalmarkten, maar ook op particuliere beleggers. De AFM gaat ingrijpen in het geval de gecontroleerden zich niet aan de regels houden, of als ze de markt belemmeren. De AFM gaat er vanuit dat iedereen op de hoogte is van de regeling waar men zich aan moet houden.

Kan ik informatie inwinnen bij de AFM?

Ja, u kunt ze benaderen met vragen en opmerkingen. Bij vragen over een financiële instelling of een product kunnen ze u verwijzen naar de instantie waar u met uw vragen terecht kunt, of zij kunnen uw vragen zelf beantwoorden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • AFM.nl

Reageer op het artikel "Taak van de AFM, Autoriteit Financiële Markten"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: Juni 2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!