InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Onroerendgoedmarkten

Onroerendgoedmarkten

Onroerendgoedmarkten In het dagelijks leven wordt vaak gesproken in termen als ‘de onroerendgoedmarkt’, ‘de vastgoedmarkt’, ‘het onroerend goed’, ‘de belegger’. Allen zijn vage begrippen die verschillende subcategorieën omvatten. Met ‘de onroerendgoedmarkt’ het geheel van vraag en aanbod van vastgoed bedoeld. Ook dit is nog een vage omschrijving die geoperationaliseerd kan worden. Vraag en aanbod worden op macroniveau bepaald door economische factoren, politiek beleid en technologische ontwikkelingen. Op microniveau worden vraag en aanbod beïnvloed door locatiekenmerken en door bestemmingsplannen die voor het gebied gelden.

De onroerendgoedmarkt uiteengelegd

De onroerendgoedmarkt kan gesplitst worden in drie hoofdcategorieën:

De vastgoedmarkt

Binnen de vastgoedmarkt kan onderscheid gemaakt worden tussen commercieel vastgoed als kantoren, winkels, hotels of parkeergarages etc. en niet-commercieel vastgoed als woningen, ziekenhuizen, scholen etc.

De grondmarkt

De grondmarkt kan worden ingedeeld in de agrarische grondmarkt en de bouwgrondmarkt. Het verschil tussen de beide markten is dat in het tweede geval de grond bouwrijp is gemaakt. Dit bouwrijp maken houdt in dat er juridische en technische maatregelen zijn genomen om de grond geschikt te maken voor bebouwing. Een bepaald gebruik van de grond beïnvloedt de waarde van de omliggende gronden. Vanwege dit gegeven heeft de gemeente een belangrijke rol op de grondmarkt. Het is ten slotte de gemeente die bestemmingsplannen vaststelt en daarmee een bepaalde functie verbind met een stuk grond.

De markt voor infrastructuur

Ruimtemarkten

De vastgoedmarkt kan ingedeeld worden naar gebruik.
Er zijn vier categorieën te herkennen binnen de ruimtemarkt:

Woonruimten

Binnen de markt voor woonruimten kunnen we onderscheid maken tussen huur- en koopwoningen. Daarbij kunnen we ook één- en meergezinswoningen onderscheiden. De vraag naar woningen wordt onder andere bepaald door de bevolkingsgroei, de inkomensontwikkeling, de gezinssamenstelling, het consumentenvertrouwen, financieringsmogelijkheden, huurprijzen en koopprijsniveaus. De aanbodzijde wordt onder andere bepaald door het ruimtelijke ordeningsbeleid, de economische ontwikkelingen en renteontwikkelingen, grond- en bouwkosten.

Kantoorruimten

De vraag naar kantoorruimten wordt onder andere bepaald door de groei van kantoorgebonden werkgelegenheid, ondernemersvertrouwen, regionale politiek, huur- en prijsniveaus. Het aanbod wordt bepaald door de marktvraag, verwachte verhuur- en verkoopmogelijkheden, de beschikbaarheid van bouwlocaties, grond- en bouwkosten en financieringsmogelijkheden.

Bedrijfsruimten

Met bedrijfsruimten bedoelen we vastgoed dat is ontwikkeld voor een specifieke vorm van bedrijfsuitvoering. Het gaat hierbij niet om kantoren of winkels. De markt voor bedrijfsruimten is groeiende. Dit komt door de gunstige ligging van Nederland binnen Europa. Bovendien beschikt Nederland over de mainports Schiphol en de haven van Rotterdam. De vraag naar bedrijfsruimten (logistieke centra) neemt ook toe doordat de consument steeds vaker producten via het internet bestelt. In vergelijking met de kantorenmarkt is de markt voor bedrijfsruimten klein. Bovendien worden er minder risico’s genomen. Bedrijfsruimten kennen zo’n specifieke functie dat het moeilijk is om een nieuwe huurder te vinden.

Winkelruimten

De vraag naar winkelruimten is onder andere afhankelijk van het consumentengedrag, de lokale koopkracht, de grootte van het verzorgingsgebied en concurrentie van andere winkelgebieden. Het aanbod van winkelruimten hangt af van de vraag naar winkelruimten, grond- en bouwkosten, de verwachte verhuurmogelijkheden.

Partijen op de onroerendgoedmarkt

Er zijn zeer diverse partijen actief op de onroerendgoedmarkt. Iedere partij kent haar eigen taken en zijn op andere momenten in het ontwikkelingsproces actief.

Overheid en grondbedrijven

De gemeente en grondbedrijven bereiden de grond juridisch en technisch voor zodat er vastgoed ontwikkeld kan worden.

Projectontwikkelaars en bouwers

Deze partijen brengen het vastgoed tot stand, hierbij dragen zij het ontwikkelingsrisico.

Corporaties

Beleggers en vastgoedmanagers

Financiers

Deze partij verstrekt leningen om het vastgoed te kunnen ontwikkelen.

Adviseurs

Onder andere makelaars, adviesbureaus en vastgoedconsultants.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vastgoed: beleggen in Nederlandse vastgoed-CVVastgoed: beleggen in Nederlandse vastgoed-CVHet is niet eenvoudig om de ontstaansgeschiedenis van de vastgoed-CV te achterhalen. Er wordt wel aangenomen dat de wink…
Vastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvVastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvSuccesvol beleggen in vastgoed en in de vastgoedmarkt van 2019, dat kan zeker. Ook met een vastgoed cv. Het is wel oplet…
Tips om een huis te kopen via een makelaar in vastgoedTips om een huis te kopen via een makelaar in vastgoedWie op zoek is naar een woning om te kopen kan in de eerste plaats terecht op het internet. Als het aanbod wat onoverzic…
Bronnen en referenties
  • Vastgoed als belegging - van Gool e.a.

Reageer op het artikel "Onroerendgoedmarkten"

Infoteur: M_ichje
Laatste update: 25-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!