Het onrecht dat wachtgeld heet?

Het onrecht dat wachtgeld heet?Politici uit de tweede kamer, maar bijvoorbeeld ook wethouders en raadsleden hebben recht op wachtgeld op het moment dat hun positie komt te vervallen. De reguliere werknemers hebben onder voorwaarden recht op een WW uitkering, maar die krijgen ze niet op het moment dat zij hun baan zelf opzeggen.
Politici hebben een goed salaris. Kamerleden ontvangen ongeveer €7.000 bruto per maand. Ministers zitten nog iets beter en ontvangen op jaarbasis ongeveer €140.000. Het is een groot bedrag, maar in het bedrijfsleven blijken ze naar eigen zeggen nog beter te kunnen verdienen. Naast een goed salaris is een positie als minister ook een nuttige aanvulling op hun cv.

Op het moment dat wethouders, burgermeesters of bijvoorbeeld kamerleden, hun baan verliezen kunnen ze een beroep doen op de wachtgeldregeling. Hierbij maakt het niet uit hoe lang ze gewerkt hebben en hoe hun arbeidsverleden eruit zien (zoals bij de ww uitkering wel een rol speelt). De regeling is de afgelopen jaren wel iets versoberd. Indien ze aftreden binnen drie maanden na aanstelling, krijgen ze maximaal zes maanden wachtgeld.

Hoeveel wachtgeld krijgen politici

Het eerste jaar ontvangen ze 80 procent van het salaris, en de resterende jaren 70 procent. De politici die een andere baan aanvaarden hebben recht op aanvulling uit de wachtgeldregeling. De werknemers in het bedrijfsleven hebben ook recht op 70 procent van het laatstverdiende loon, maar werknemers met hogere inkomens ontvangen niet meer dan het maximale dagloon. Bij het verstrekken van wachtgeld maakt het niet uit of ze zelf ontslag hebben genomen of dat hun de wacht is aangezegd.

Onredelijke situaties

De regeling op zich is al onredelijk, maar er kunnen zich ook nog situaties voordoen waardoor de regeling dermate krom is, dat het eigenlijk strafbaar zou moeten zijn. Politici hebben recht op maximaal zes jaar wachtgeld. In het verleden zijn er gevallen bekend van politici die zeer kort (enkele dagen) als kamerlid waren aangesteld, en recht hadden op jaren wachtgeld. Dit is niet meer het geval, maar onredelijkheden komen nog steeds voor.

Een wethouder van Den Haag wordt Burgermeester in Delft. Deze overstap hield wel in dat hij minder zou gaan verdienen. Hij ontvangt nu wachtgeld om het verschil aan te vullen. Een “normale” werknemer heeft geen recht op compensatie bij het overstappen naar een baan met minder inkomen. De man heeft er zelf voor gekozen om een andere baan te aanvaarden.

Een Nederlandse gemeente heeft onlangs besloten om te besparen op de kosten. De huidige wethouders zouden deeltijd gaan werken en er werd een parttime wethouder extra aangenomen. Echter, de wethouders die minder zijn gaan werken worden de komende jaren nog wel aangevuld door de wachttijdregeling. Dit is dus een besparing die de eerste jaren meerdere tonnen kost.

Onnodige kosten voor de samenleving of een noodzakelijk recht

In de media ontstaat er steeds meer aandacht voor het wachtgeld. Normale werknemers krijgen te maken met een versobering van de regelingen, en de verschillen met de politici worden steeds groter. De politici zullen wel eerder in een de positie komen dat hun baan is komen te vervallen. Ze kunnen bijvoorbeeld niet herkozen worden. Ze hebben over het algemeen niet de mogelijkheid om in hun huidige baan te blijven tot hun pensioen. Een verdere versobering van de wachtgeldregeling lijkt echter onvermijdelijk.

Zie ook:
Hoeveel wachtgeld krijgen politici?
© 2010 - 2025 Esmee, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Reacties
E. van Rijn, 29-04-2014
Dat wethouders een wachtgeldregeling hebben omdat de kiezer anders besloten heeft is een goede regeling. Ook een wethouder die zelf ontslag neemt om politieke redenen is nog aanvaardbaar maar een wethouder die ontslag neemt ten gunste van zijn zoon lijkt mij onjuist. Wethouder Beemsterboer uit Schagen zegt zijn wethouderschap op omdat dan zijn zoon deze plaats kan innemen. Zelf wordt hij deeltijd wethouder in Wormerland waar hij dan een aanvulling krijgt met wachtgeld van de Schager gemeenschap. Hier lijkt mij dat de wachtgeld regeling gebruikt wordt voor persoonlijke doeleinden wat volgens mij niet de intensie van de regel is. Als niet zijn zoon als eerste voor de post als wethouder in aanmerking zou komen was de heer Beemsterboer sr gewoon wethouder van Schagen gebleven volgens zijn eigen verklaring. De politieke partijen in Wormerland verschuilen zich achter: het is een zaak van het CDA en/of het is wettelijk toegestaan. Over het moreel willen ze het niet hebben maar het lijkt mij geen goed signaal naar de kiezer toe!Reactie infoteur, 30-04-2014
Schandalig! Dit is duidelijk een vorm van misbruik van gemeenschapsgeld.