Fraaie bureaulampen

Fraaie bureaulampen Het lijkt wel of de bureaulamp even in het verdomhoekje gezeten heeft, want er is de afgelopen periode weinig nieuws op de markt gekomen. Maar de creativiteit heeft weer toegeslagen en plotseling zie je in uiteenlopende winkels weer nieuwe fraaie exemplaren.

Functioneel

Buiten het feit dat je een fraaie bureaulamp wilt hebben, moet deze vooral functioneel zijn. De lamp moet goed licht geven, zoals gewenst, en mag daarnaast ook fraai zijn om naar te kijken. Toch kopen veel mensen een bureaulamp die er “een beetje bijpast”, maar kijken niet altijd even goed naar de functionaliteit.

Waar moet je op letten (behalve het uiterlijk en het budget):
  • lichtbundel, wil je een strakke lichtbundel die gericht staat op het schrijf/type gedeelte of wil je licht voor het hele bureau.
  • Armatuur, moet de arm wendbaar zijn en in hoeverre moet deze wendbaar zijn. Denk hierbij aan de aan het bureau te monteren armaturen.
  • Andere functionaliteiten, wil je een multifunctionele lamp waar ook ruimte op is voor andere zaken. Zoals het opbergen van paperclips of pennen.

Voordat je een nieuwe bureaulamp gaat kopen, moet je goed naar je bureau kijken. Bijvoorbeeld op niet ieder bureau kan een armatuur met een zwenkarm gemonteerd worden.

Licht

Niet onbelangrijk is het type lamp wat je nodig hebt. Dit is deels afhankelijk van de functionaliteit (bundel licht of een ruim gebied verlichten) en het te geven licht op zich. Naast de gewone gloeilamp (zolang deze er nog is) en de spaarlamp zijn er ook lampen met LED verlichting.

Modellen

Wat je fraai vindt is heel persoonlijk, maar de standaard kleuren armaturen zie je inmiddels ook in zeer afwijkende kleuren voorbij komen. RVS in de meest fraaie kleuren gespoten kan een relatief saai bureau plots opfleuren. Maar ook de traditionele klassieke notarisbureaulamp is er in een gepimpte versie, met nog steeds de sierlijke aspecten. Maar de lamp ziet er wat meer 21ste eeuw uit.

De zeer strak vormgegeven lampen die bijvoorbeeld uit 1 gedeelte bestaan (van de voet tot en met de lamp) zijn en functioneel en het design is fraai. Dit RVS is ook in diverse kleuren te verkrijgen.

De bureaulamp die veel weg heeft van gewoon sfeerlicht voor in de woonkamer ziet er op het bureau wel erg gezellig uit. Van heel strak vormgegeven RVC gecombineerd met een kunststof kap, tot vrolijke houten varianten met een stoffen kap. Deze lampen zijn uiteraard niet geschikt voor gerichte lichtbundel verlichting.

De bureaulamp die op de grond staat en met een fraaie boog over het bureau hangt, geeft een grote lichtbundel maar moet goed gericht worden. De lamp heeft weliswaar een fraai design maar idealiter hangt de lamp midden boven het bureau. Echter, als je gaat schrijven zit je in je eigen licht. Verder is de lamp in kunststof en RVS varianten te koop en past hij het klassieke als het nieuwe (bijvoorbeeld glazen) bureau.

Kosten

Een eenvoudige “volwassen” bureaulamp begint bij zo’n 30 euro en kan met de staande lamp of de oude notarislamp in nieuwe stijl oplopen tot zo’n 900 euro. En alles wat daar tussen zit, wat inmiddels weer een ruime collectie is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gubi – Design uit Denemarken van Gubi OlsenGubi – Design uit Denemarken van Gubi OlsenDenemarken heeft naam gemaakt met een aantal ontwerpers en bedrijven die de ontwerpers aan zich hebben weten te binden.…
Bedrijfspand beveiligen op verschillende manierenEen bedrijfspand beveiligen is een eenmalige investering. Wanneer je deze investering goed doet kan hier jarenlang van g…
Daglichtlampen; Ook op donkere dagen de zon in huisDaglichtlampen; Ook op donkere dagen de zon in huisMensen die werken in een ruimte waar een lamp brandt en geen daglicht kan toetreden, voelen zich aan het einde van de da…
Meubelen en hun vormgevingDe tijd dat meubelen alleen met de hand gemaakt werden ligt achter ons. Weliswaar is het vak meubelmaker niet geheel uit…

Ed Hardy kleding kopen, waar is het goedkoop?Ed Hardy kleding kopen, waar is het goedkoop?Ed Hardy is een razend populair kledingmerk van de Franse ontwerper Christian Audigier (Avignon Frankrijk). Audigier ont…
Zelfstandig en Zwanger: de ZEZ-uitkeringZelfstandig en Zwanger: de ZEZ-uitkeringAls vrouwelijke zelfstandige heb je sinds juni 2008 recht op een zwangerschapsuitkering. Dit betaalde verlof wordt onder…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fraaie bureaulampen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: Augustus 2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Woning
Schrijf mee!