InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Onderhandelen over de prijs

Onderhandelen over de prijs

Onderhandelen over de prijs Onderhandelen over de prijs kunt u doen bij het kopen van een huis, maar ook bij het aankopen van elektronica en andere dure goederen. Ook bij het leveren van diensten kunt u over de prijs en aanvullende voorwaarden onderhandelen. Op de markt kunt u tegenwoordig onderhandelen over alles, van een stuk kaas tot een paar sokken. U hoeft echter niet te verwachten dat u op redelijk goedkope producten korting gaat krijgen, maar u kunt altijd een poging wagen. De winstmarges zijn vaak klein op producten als een paar sokken en kleding op de markt. Zodra u meerdere in één keer afneemt is het redelijk om een korting te bedingen. Bij het aankopen van duurdere elektronica kunt u vaak wel korting krijgen. In ieder geval doet u er verstandig aan om van meerdere winkels de prijzen te vergelijken van het product. Op deze manier kunt u eerst de goedkoopste zaak uitzoeken en vervolgens proberen om de prijs nog iets omlaag te krijgen.

Wanneer heeft onderhandelen zin?

Bij de meeste winkels die een onderdeel zijn van een keten, heeft onderhandelen geen zin. U hoeft niet te proberen om bij de kassa van de V&D te onderhandelen over de prijs. Ten eerste is de caissière zelf niet bevoegd om korting te geven. Ten tweede zullen zij dit niet doen, uit angst dat andere klanten ook gaan vragen om lagere prijzen. Het meeste succes zult u hebben bij de zelfstandige winkelier en op de markt. Voor duurdere producten kunt u het in principe vrijwel overal proberen.

Onderhandelen bij het kopen van een huis

Eén van de belangrijkste onderhandelingen waar u ooit in terecht komt is die over huizenprijzen. De verkoper wil graag het huis verkopen, en de bieder wil het huis kopen tegen een veel lager bedrag dan de vraagprijs. Zodra het slecht gaat met de huizenmarkt krijgen de kopers de macht. De verkopers moeten veel moeite doen om het huis te verkopen en zullen vaak akkoord gaan met een lagere koopsom. Als bieder moet u in eerste instantie ver onder de prijs gaan zitten, maar niet zover dat u niet serieus overkomt. Bij het eerste tegenbod van de verkopers moet u nooit accepteren, zelfs niet als zij zelf zeggen dat het hun laagste bod is. Eventueel doet u nog een tegenbod, maar laat daar wel de nodige tijd over heen gaan. Bij dit bod doet u er verstandig aan om aan te geven dat dit u hoogste bod zal zijn. Gaat het echt niet lukken, dan kunt u het huis toch nog eventueel voor het hogere bedrag kopen.

Algemene tips om uw onderhandelingspositie te verbeteren

Bij het onderhandelen is het belangrijk om een duidelijke strategie in uw hoofd te hebben. U moet zich voorbereiden op de mogelijke situaties, zodat u de verkoper altijd een stapje vóór bent. Een tweede belangrijke tip is om de sfeer wel positief te houden. Gaat u er negatief in zitten, dan voelt de verkoper zich beledigd en zal het onderhandelen worden afgebroken. Zoek voor beide partijen naar positieve feiten om de transactie toch doorgang te laten vinden. Val niet meteen voor mooie praatjes van de verkoper en houdt u doel voor ogen. Zodra de autoverkoper zegt dat de auto zo goedkoop is dat hij er verlies op maakt, moet u dit met een korreltje zout nemen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Onderhandelen over de prijs"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-07-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!