Effectiever leren met blended learning
Leren doe je van en met elkaar, dat was altijd de basis van opleiding en onderwijs. Dat is nog steeds zo, maar in deze tijd van files, leren op de werkplek en nadruk op efficiency is dagen samen zitten op een afgesloten locatie haast niet meer rendabel. Een genuanceerder visie is dan ook, dat je sommige dingen het best oefent in klassikaal verband, terwijl je andere dingen prima op je eigen manier en moment kunt leren. Deze mengeling van leermethoden is: Blended Learning!
Wat is Blended Learning?
Blended Learning betekent niets anders dan een ‘mix van leermethoden’. Meestal wordt hiermee bedoeld, een combinatie van verschillende methodieken waaronder in ieder geval de klassieke groepsbijeenkomst en een vorm van technologisch (afstands)onderwijs. Zo’n mix kan heel effectief zijn, effectiever dan de som der delen – mits de verschillende methoden op de juiste manier worden ingezet.
Wat leer je op welke wijze – computerleren of e-learning
Leren achter de computer bestaat al heel lang maar wordt nu pas echt populair mede omdat de cursussen steeds aantrekkelijker en interactiever worden.
Het voordeel ervan is dat je op iedere locatie, op ieder moment aan de slag kunt. Je doseert zelf hoeveel je wilt leren en oefenen, je bepaalt je eigen tempo. Helemaal afgestemd op het individu dus.
Goede toepassingen van computerleren, ook wel e-learning genoemd:
- Kennisoverdracht met mogelijkheden om te toetsen
- Technieken oefenen in spel- of simulatievorm
- Contact houden met groepsgenoten of docent/coach via chat/forum of virtuele klas
- Dingen uitproberen in een veilige omgeving
- Snel nieuwe informatie aangereikt krijgen
Wat leer je op welke wijze – groepsleren
In de begintijd van e-learning (toen nog CBT) zagen veel opleiders het als een bedreiging, een vervanging van de klassikale training. Dat was en is het natuurlijk niet; de groepsinteractie bereikt resultaten die op geen enkele andere manier te behalen zijn. Maar niet alles hoeft in groepsverband. Kennis verwerven kan prima individueel gebeuren, bijvoorbeeld in de vorm van huiswerk vooraf. Het voordeel hiervan is, dat iedereen met hetzelfde kennisniveau de groep binnenkomt.
Goede toepassingen van leren in groepsverband:
- Interactie en discussie, leren van elkaar
- Rollenspel, het oefenen van interpersoonlijke vaardigheden
- Netwerken, relaties opbouwen
Niet alleen kun je groepstijd besparen door mensen dingen in hun eigen tijd te laten doen; je verhoogt er ook de effectiviteit mee omdat je leermethoden afwisselt en elke methode inzet waar hij het meest geschikt voor is.
Andere methoden en tussenvormen
Het oefenen van intermenselijke vaardigheden leer je nog steeds het beste met andere mensen, face to face. Maar met de opmars van social media, online games en communities zijn we gewend om ‘virtueel’ met elkaar om te gaan en gaan we het gebrek aan menselijke interactie minder als een gemis ervaren. Zeker als je elkaar eenmaal kent, kun je prima contact houden via internet.
Een andere manier om de effectiviteit van blended learning te vergroten is via praktijkbegeleiding. Mensen leren van hun computer, ze ontmoeten elkaar online en in groepen, en ze hebben een coach of begeleider op wie ze een beroep kunnen doen in de dagelijkse praktijk.
Optimale inzet van blended learning
Blended learning kan met de juiste mix dus een hele aantrekkelijke en effectieve manier van leren opleveren. Hoe ziet zo’n traject er dan uit?
- Start van het leertraject: bouw een community. Laat de groep inloggen op een website (LMS of leerportaal) waar al een opdracht voor ze klaarstaat, zodat ze vast met de inhoud van de cursus aan de slag kunnen.
- E-learning: de cursisten verwerven de kennis die ze nodig hebben via een (online) cursus. Dit mag zeker niet vrijblijvend zijn, deelname aan de e-learning is een voorwaarde om mee te mogen doen met de klassikale onderdelen!
- Een groepsbijeenkomst: de cursisten ontmoeten elkaar en gaan aan de slag met het aanleren van vaardigheden. De nadruk ligt op praten, uitwisselen, oefenen: alle dingen die je alleen samen met andere mensen kunt doen.
- Tussenfase: een huiswerkopdracht of e-learning module voor de volgende kennisstap. Betrek de cursisten bij de community door regelmatig discussies en chats te organiseren op de website en prikkelende stellingen en opdrachten voor ze klaar te zetten. Een online coach die regelmatig beschikbaar is, is ook een goede manier om mensen naar de site te trekken.
- Eventuele vervolggroepsbijeenkomst: de cursisten hebben tijd gehad om in de praktijk te oefenen en komen weer samen om hun ervaringen en vorderingen te bespreken.
- Afronding van het leertraject: zorg dat een community in stand blijft, zodat de deelnemers ook na de cursus contact houden en van elkaar blijven leren.
Blended learning: mix uw leermethoden. Effectiever en efficiënter, en vooral ook leuker voor de cursisten!