Informatie bij het presenteren
Informatie overload gebeurt regelmatig. In veel presentaties komt veel irrelevante informatie naar voren. Dit veroorzaakt snel een informatie overload bij de personen die de presentatie volgen.
Welke informatie is belangrijk bij het presenteren:
Een informatie overload wil zeggen dat de doelgroep te grote hoeveelheid aan informatie krijgt om op te kunnen slaan.
ontstaan van informatie overload:
- De doelgroep de verkregen informatie niet begrijpt
- De doelgroep de verkregen hoeveelheid informatie niet meet kan verwerken
- De doelgroep niet van het bestaan van de verschafte informatie af weet
- De doelgroep niet weet waar ze de informatie kan terugvinden
- Als de doelgroep wel weet waar de informatie terug te vinden is, maar daar geen toegang op heeft
- De doelgroep onbekend is met de accuraatheid van de informatie (is de verschafte informatie wel juist?)
Hoe kan een informatie overload worden verkomen:
- Allen informatie gebruiken die echt noodzakelijk is hou het kort, bondig en zakelijk
- Duidelijk vertellen waar de gegeven informatie weer terug te vinden is
- Het besef hebben dat er een selectie van informatie gemaakt moet worden
- Het checken van de juistheid van de informatie
- Porberen om het zo aantrekkelijk mogelijk bij de doelgroep te brengen
- Aansluiten bij het cognitieve vermogen van de doelgroep (kennis van de doelgroep)
Wat zijn de gevolgen van een informatie overload:
- Het kan spanningen veroorzaken tussen collega’s
- Het kan leiden tot minder job-satisfaction (minder plezier in je werk)
- Het kan gezondheidsproblemen veroorzaken
- Stress veroorzaken
- Het kan invloed hebben op persoonlijke relaties
Waar loop je gevaar op een informatie overload
Het is natuurlijk persoonsafhankelijk, de een kan meer informatie verwerken dan de ander, het is natuurlijk ook afhankelijk van waar je interesses liggen. Als iemand zeer geïnteresseerd is in een bepaald onderwerp is het voor die persoon makkelijker om veel over dat betreffende onderwerp te onthouden, dan een persoon die er totaal niet in geïnteresseerd is.
Veel mensen krijgen te maken met een informatie overload als ze aan het surfen zijn op het internet. Bijvoorbeeld via zoekmachines, als je het woord auto intypt krijg je alles van auto dealers tot de nieuwe speelgoed truck bij Bart Smit.
Conclusie
Tijdens een presentatie zijn er veel mensen die niet ter zake doende informatie gebruiken om de tijd mee te vullen, maar hierdoor verliezen zij de aandacht van de doelgroep en onthoud de doelgroep vaak de wel ter zake doende informatie niet.