Wat houd e-hrm in?
Dit artikel gaat over e-HRM. Wat zijn de belangrijkste kenmerken ervan en de ontwikkelingen op bepaalde gebieden. Ook zullen de voordelen en nadelen benoemd worden.
Wat is e-HRM?
Er zijn veel verschillende definities van Electronic Human Resources Management (e-HRM). De meest gangbare definitie van e-HRM is alle op internettechnologie gebaseerde hulpmiddelen die het Human Resources Management en personeel&organisatie (P&O) in algemene zin ondersteunen. Het begrip internettechnologie omvat de interactieve mogelijkheden van internet, extranet en internet. De activiteiten van P & O kunnen onderverdeeld worden in drie verschillende hoofdactiviteiten: Instroom, Doorstroom en Uitstroom. Denkbare activiteiten bij Instroom zijn: werving & selectie, contract opstellen, competentie en loopbaanontwikkeling van het personeel en bedrijfsmiddelen koppelen aan nieuwe medewerker. Bij Doorstroom moeten we denken aan ontwikkelplannen, beoordelingen/evaluaties en belonen. Uitstroom is het personeelsbeleid dat zich bezighoudt met de uitstroom van personeelskrachten.
De belangrijkste kenmerken van e-HRM zijn:
- Technologische instrumenten die gericht zijn op (zelf)bediening door management, medewerkers en in bepaalde externen. (Wat)
- Via alle moderne technologische kanalen als Internet, Intranet en Extranet. (Hoe)
- Het faciliteren van HR-activiteiten en het ondersteunen van de HRM-strategie in het algemeen. (Waartoe)
Voordelen van e-HRM
- Efficiëntie van de werk- en alle ondersteunende processen
- Digitale toetsing en controle (bvb controle op de rechtmatigheid van de verlofdagen)
- Managementinformatie digitaal genereren (bvb digitale analyse trekken van personeel)
- Competentieontwikkeling (Kennismanagement en e-Learning)
- Minder administratieve taken voor de HR-afdeling en dus de kans op meer gerichtheid op de strategische doelen
- Sneller kunnen inspelen op veranderingen
- Versterkt de betrokkenheid en tevredenheid van de werknemer
Nadelen van e-HRM
- Ongewenst surfgedrag (middelen om dit te voorkomen kost tijd en inspanning)
- Vervreemding’ van contacten als gevolg van directe face to face contacten
- Gestandaardiseerde computer- en werk processen
Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van e-HRM
In de beginjaren van e-HRM had men nog het idee dat deze van voorbijgaande aard was. De nadruk werd te veel gelegd op de ‘e’ van Electronic. Pas na de verdere ontwikkelingen van de verschillende toepassingen komt het besef dat e-HRM een beleidsinstrument is en dat het gebruik ervan deels gaat om een cultuurverandering in de organisatie. Steeds meer nieuwe ontwikkelingen verklaren de grote belangstelling voor e-HRM.
Flexibiliteit
De snel veranderende externe omgeving vereist veel flexibiliteit voor organisaties om overeind te kunnen staan. Het accuraat aanpassen aan de ontwikkelingen is essentieel van belang om te kunnen concurreren. De ontwikkelingen van verschillende e-HRM toepassingen hebben bijgedragen aan het flexibiliteitvermogen van de organisaties.
Efficiency en Effectiviteit
De hoge eisen aan snelheid en kwaliteit binnen de organisaties hebben ertoe geleidt dat de efficiency en effectiviteit groter werden in de activiteiten. Steeds meer kritisch wordende consumenten hebben de organisaties ervoor gedwongen om extra aandacht te vestigen aan de kwaliteit van de producten of diensten. De kostenbesparingen van organisaties werd zowel in alle afdelingen doorgevoerd. Ook in de HRM afdelingen. De noodzaak van efficiency en effectiviteit in het personeelsbeheer werd een van de basisontwikkelingen voor het gebruik van e-HRM.
Technologische ontwikkelingen
Technologische mogelijkheden volgen elkaar op. De ene technologische ontwikkeling vormt een basis voor een nieuwe technologische ontwikkeling. Bovendien verwachten medewerkers en managers ook op het werk te kunnen beschikken over verschillende computermogelijkheden. De Ontwikkelingen van de mogelijkheden van e-HRM bracht verschillende e-HRM applicaties op de markt. De ontwikkelingen van toepassingen van e-HRM volgt elkaar nog steeds snel op.
Verschillende e-HRM applicaties
Het gebruik van e-HRM blijft tegenwoordig niet alleen bij werving en selectie. Steeds meer bedrijven investeren in nieuwe applicaties van e-HRM. Hieronder leest u welke HRM processen worden ondersteund door e-HRM.
- Personeels- en salarisadministratie
- Arbeidsvoorwaarden en -overeenkomsten
- Persoonlijke ontwikkeling (self assessments en elektronische feedback mogelijkheden etc.)
- Leren, (e-Learning)
- Communiceren en informeren, het publiceren van relevante documentatie
- Personeelsplanning (bvb beschikbaar stellen van roosters en aanwezigheidsoverzichten)