Het gebruik van human resource systemen bij bedrijven

Human Resources
Human Resources kunnen benoemd worden als de praktijken die zich bezig houden met het managen van het menselijk kapitaal. Hieronder valt dus bijvoorbeeld het aannemen van nieuw personeel, het belonen van personeel, trainen en opleiden van personeel en nog vele andere zaken. Binnen ieder bedrijf wordt gedaan aan human resource management, hoewel dit bij kleinere bedrijven niet altijd expliciet gedaan wordt.Zijn er best practices bij Human Resources?
Best practices zijn een set van in de praktijk bewezen activiteiten en processen die de best mogelijke oplossing bieden voor bepaalde problemen en processen. Het antwoord op de vraag of er best practices zijn voor human resources is niet eenduidig te geven. Wel kan er gesteld worden dat er géén set is van best HR practices die bij ieder bedrijf ingevoerd kunnen worden; dit hangt sterk af van het soort bedrijf, de cultuur in het bedrijf, de cultuur van het land, het soort werknemers, enz. Zijn er dan algemene principes die in ieder geval een minimale voldoende geven bij HR? Die zijn er wel, maar wederom zijn deze "best practices" gebonden aan diverse factoren, waaronder cultuur. Een dergelijke best practices set kan bijvoorbeeld gevonden worden in de standaard ERP pakketten, waarin enkele bewezen HR processen verwerkt zijn in het softwarepakket. Hoewel deze onder best practices geschaard kunnen worden, verdient het wel de aanbeveling om de set aan te passen aan de specifieke eisen van het bedrijf en de omgeving van het bedrijf.Eén of meerdere HR systemen?
Een bedrijf heeft meestal meer dan één HR systeem, waarbij bijvoorbeeld verschil gemaakt wordt tussen het soort werknemers waarop het van toepassing is. Zo zal er op de fabrieksarbeiders van een bepaald bedrijf een ander HR systeem van toepassing zijn, dan op de managementlaag van het bedrijf. Deze verschillen in HR systemen hebben onder andere te maken met de beschikbaarheid van de werknemers op de arbeidsmarkt en de eventuele consequenties van het gemis van een dergelijke werknemer binnen het bedrijf. Daarnaast zullen verschillende groepen arbeiders op verschillende manieren gemotiveerd moeten worden.Elementen van HR systemen
Een HR systeem bestaat minimaal uit twee verschillende elementen.- De organisatie van het werk binnen betreffende doelgroep van het HR systeem
- De employment practices die gebruikt worden om mensen in te huren en te managen
De organisatie van het werk betreft hierbij de inrichting van de processen binnen het werk, bijvoorbeeld of deze uitdagend zijn of juist repetitief zijn ingericht. Employement practices zijn de praktijken die gebruikt worden om de personen in te huren en te managen.