InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Tips voor het verkopen van je huis zonder makelaar

Tips voor het verkopen van je huis zonder makelaar

Tips voor het verkopen van je huis zonder makelaar Makelaars zijn duur. Daar is iedereen bekend mee die weleens een huis via een makelaar heeft gekocht of verkocht. Nog maar niet te spreken over alle overige wettelijk verplichte zaken die dan geregeld moeten worden. Te denken valt aan notaris, aankomend energielabel en de kosten koper. Maar het kan anders. Met meer inzet van jezelf kun je de kosten van de makelaar overboord gooien en zelf je huis verkopen. Veel mensen weten dat het mogelijk is om zonder tussenkomst van een makelaar je huis te verkopen. Daarom krijg ik regelmatig de vraag hoe ze dat dan moeten doen. Het is allemaal niet zo moeilijk als dat het lijkt, maar je moet er wel tijd insteken. En geduld is ook in deze een schone zaak.

Tip 1: Bepaal de verkoopprijs (incl.K.K)

Alvorens te gaan beginnen met verkopen moet je eerst de verkoopprijs bepalen. Dit kun je zelf doen door naar gelijksoortige woningen in jouw buurt te kijken. Soms is het beter om een taxateur te laten komen. Die kan dan ook eventuele verbouwingen beter inschatten. Vergeet niet bij de verkoopprijs ongeveer 10% op te tellen voor de kosten koper. Tevens is het verstandig om onderhandelingsruimte te hebben, dus gooi er nog eens 4.000 euro bovenop. Zo denkt de koper dat hij toch maar 4.000 euro eraf heeft weten te praten.

Tip 2: Bepaal je verkoopkanalen

Hoe ga je de wereld vertellen dat jouw huis te koop staat? Hiervoor zijn meerdere manieren.
  • Internet bevat vele sites waar je, je huis te koop kunt aanbieden;
  • Een advertentie in de regionale of landelijke dagbladen doet ook wonderen;
  • Mond tot mond reclame via vrienden;
  • Advertentie ophangen in de buurtsuper;
  • En alles wat je maar kan bedenken om het publiek te vertellen dat het huis te koop is.

Tevens moet je gaan kijken welke dingen er nodig zijn om via deze kanalen je huis te koop te zetten.

Tip 3: Maak duidelijke foto's en verkooptekst

Voordat je via de door jou zelf bedachte kanalen je huis op de markt brengt is het noodzakelijk om duidelijke foto's te hebben. Dit van zowel de buiten- als binnenkant van het huis. Zorg dan wel dat het er opgeruimd uitziet. Probeer vanuit een hoek van de kamer te fotograferen. Hierdoor krijgt de bekijker een beter beeld van de diepte van de kamer. Indien er een tuin bij het huis is moet die zeker niet vergeten worden.

Ook moet er een smeuïge verkooptest gemaakt worden met alle feiten van het huis. Zoals tuinligging, oppervlakte, locatie, badkamer status, aantal kamers etc. Schrijf in een duidelijke uitnodigende en geordende stijl. Zorg dat het verhaal volledig is waardoor potentiële kopers ook echt de moeite waard zijn om zaken mee te doen. En er dus niet veel tijd verloren gaat met mensen die komen kijken omdat de tekst niet volledig was.

Tip 4: Zelf begeleiden van bezichtigingen

Als je dan alles op orde hebt en je hebt de gekozen verkoopkanalen ingericht zullen er mensen komen kijken. Zorg dat je goed op de hoogte bent van de technische zaken van het huis. Natuurlijk is het fijner bezichtigen in een huis dat fris ruikt en opgeruimd is. Teveel spullen in een kamer zorgen voor teveel afleiding. Begeleid de bezichtiger door elke kamer en vertel de grootte en het doel dat het geëigend heeft.

Tip 5: Onderhandelingen voeren

Als er dan eindelijk een koper is gevonden zal er onderhandeld moeten worden. Dit is een vak apart maar niet onmogelijk om te leren. Let bij het onderhandelen op hoe graag je het huis wilt verkopen en als het bod goed aanvoelt kun je het verkopen. Heb je nog geen vrede met de bieding van de koper, dan geef je het bedrag aan hem door wat jij er voor wilt hebben. Dit zal dan iets onder jouw vraagprijs maar boven zijn bod liggen.

Tip 6: Regel een notaris

Regel tijdig een notaris. Deze is echt nodig bij het verkopen van je huis. De notaris draagt zorg voor de juridische overdracht van het huis. Zorg dat je van tevoren prijsafspraken maakt zodat je weet waar je aan toe bent.

Tip 7: Koopcontract en akte van levering

het koopcontract kun je laten opstellen door een notaris maar je kunt het ook zelf doen. Op internet zijn vele templates te vinden die het voor jou makkelijker maken. Zorg wel dat de juiste informatie erin staat zodat je achteraf geen problemen krijgt. Als koper en jijzelf het contract hebben ondertekent stuur je het op naar je notaris.

De akte van levering dient ook opgesteld te worden. Dit moet een notaris doen (zie tip 6). De notaris zorgt dat het eigendom van het huis juridisch kan worden overgedragen. Het huis wordt daarna op naam van de koper in het kadaster ingeschreven.

Tip 8: Huur een huisverkoop-begeleidings bureau in

Wat ook mogelijk is als bovenstaande toch boven je pet gaat is een huizenverkoop begeleidingsbureau in huren (of hoe die dan officieel mogen heten). Deze kunnen jou voorzien van de nodige hulp maar zijn goedkoper dan het inhuren van een makelaar.

Tip 9: Huur toch maar een makelaar in

Als je niet veel vertrouwen hebt in je eigen kunnen of weinig tijd hebt dan is het verstandig toch een makelaar in te huren. Die zorgt dan voor de algehele verkoop. Enige minpuntje: de kosten van de makelaar moet je zelf betalen.
© 2008 - 2019 Booijen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huis verkopen aan makelaar: Wat zijn voordelen en nadelen?Je huis verkopen gaat in de huidige markt dikwijls niet snel genoeg. En dat is vervelend om meer dan één reden. Je kunt…
Verkopen zonder makelaar: Zelf je huis verkopen!Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om hun huis zonder makelaar te verkopen. Je betaalt toch al snel een paar duizen…
Succesvol je huis verkopenSuccesvol je huis verkopenJe huis verkopen is niet makkelijk, zeker niet in deze tijden. Welke manieren kun je gebruiken om je huis zo snel mogeli…
Huis verkopen kosten: Wat kost het verkopen van je woning?Wanneer je je huis wilt gaan verkopen, zijn daar aanzienlijke kosten mee gemoeid. Denk bijvoorbeeld aan het courtage voo…
Redenen om wel een makelaar in te schakelenRedenen om wel een makelaar in te schakelenEen makelaar is een grote kostenpost bij het verkopen van uw huis. Een alternatief is om uw huis zelf te verkopen, maar…

Reageer op het artikel "Tips voor het verkopen van je huis zonder makelaar"

Reacties

Annelou, 24-01-2017 00:52 #3
Zelf verkopen kan prima maar je huis moet wel op Funda staan, anders wordt het niet gevonden. Dat kun je als particulier niet zelf doen. Er zijn (online) makelaars die dit voor je kunnen regelen, soms al voor nog geen 200 euro voor een eenvoudige vermelding voor onbepaalde tijd. Er zijn grote prijsverschillen, dus goed zoeken en vergelijken is nodig. Verder moet je je inlezen over je rechten en plichten, opruimen, goede foto's maken en tijd uittrekken voor de bezichtigingen. Een koopcontract kun je gewoon downloaden.

William, 16-09-2013 11:43 #2
Het is "mond tot mond reclame" en niet "mond op mond reclame" :)

S., 09-09-2011 19:27 #1
In de intro over het zelf verkopen van eens huis heeft u het overige kosten. Hierbij heeft u ook kosten koper staan en de notariskosten. Ten eerste vallen notaris kosten onder kosten koper. Ten tweede heeft een verkoper niks hiermee te maken, alleen de koper. Wat u schrijft bij tip 1 is niet slim om te doen in deze periode. Als er teveel gevraagt word voor een woning is deze onverkoopbaar, dan kan je blijven zakken in de prijs maar dan verkoop je de woning niet meer. Mensen gaan zich dan af vragen waarom de woning zoveel in prijs zakt, en denk dan dat er iets mis mee is. Bent u zelf makelaar of deskundig?

Infoteur: Booijen
Laatste update: 03-10-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!