Ruzie op de werkvloer
Het zal eenieder weleens overkomen zijn: je krijgt om wat voor reden dan ook ruzie met een collega. De een zal denken ‘laat maar gaan, het waait wel over’, de ander piekert hoe tot een oplossing te komen en weer iemand anders zal de situatie c.q. de persoon in kwestie proberen te vermijden. Soms lossen zaken zich vanzelf op, maar meestal niet. Het is dan ook goed om te bedenken hoe je de ruzie op kunt lossen. Immers, met ruzie op de werkvloer werken is meestal geen pretje. Hoe ga je ermee om?
Wat is ruzie?
Feitelijk is ruzie niet meer of minder dan een situatie waarbij twee of meer mensen onenigheid met elkaar hebben. Dit kan in de vorm van non-verbale communicatie, maar ook middels een stevige woordenwisseling of zelfs schelden. Je kunt je ruzie via iemand anders uitvechten of zelfs fysiek geweld toepassen.
Bron: Johnhain, Pixabay Oorzaak
De oorzaak voor het hebben van ruzie kan uiteenlopend zijn en varieert van een kleinigheidje over het minder vaak halen van een kopje koffie door een collega dan jij doet, tot zwartmakerij bij andere collega’s of zelfs richting een leidinggevende.
Als een ruzie hoog oploopt en al langere tijd duurt, dan kan het zelfs zo ver komen dat mensen op enig moment niet eens de oorspronkelijke aanleiding meer weten. In de loop der tijd kan er dan zoveel bijgehaald zijn, dat het totaalbeeld vertroebeld is. Een dergelijk proces is vermoeiend en maakt beduidend minder productief.
Hoe kom je tot een oplossing?
Een ruzie voort te laten duren is voor niemand goed, het ontneemt je mogelijk een stuk arbeidsvreugde en kan de sfeer op de werkvloer aardig onderuithalen (ook of met name voor andere directe collega’s). Afhankelijk van de situatie kan een fikse ruzie zelfs invloed hebben op het product of de dienst voor de eindconsument. Als de betrokken collega’s al niet gaan handelen, dan toch minimaal de leidinggevende.
Hoe dan ook, het is goed om, als je een ruzie uit wilt spreken, de basis - die soms vertroebeld is - weer te achterhalen. Dat is als het ware je vertrekpunt, want als dat punt is opgelost, ben je vaak al een heel eind. Het spreekt voor zich dat het beter is het zover niet te laten komen, maar eerder aan de bel te trekken en tot actie te komen.
Lichte irritatie is niet altijd verkeerd
Overigens kan een lichte irritatie over en weer tussen collega’s in bepaalde beroepsgroepen ook stimulerend werken. Ze beconcurreren elkaar en willen allebei de beste zijn. Dat kan soms de meest creatieve oplossingen bovenhalen. Echter, in veruit de meeste gevallen willen mensen op een prettige, niet gespannen, wijze aan de slag kunnen.
Bron: Geralt, Pixabay Aanpakken
Als je ruzie op de werkvloer wilt aanpakken, dan is het goed hier vooraf even goed over na te denken. Vanuit de ‘rustsituatie’ denk je beter na. De volgende zaken kunnen je helpen bij het proces om tot een oplossing te komen:
- Hoewel het logisch is dat er emotie bij komt kijken, is het toch belangrijk om het ruzieproces zo rationeel als mogelijk aan te pakken. Dat wil ook vaak zeggen dat je even pas op de plaats maakt en wat afstand neemt, alvorens een gesprek aan te gaan.
- Bedenk voor jezelf goed wat je graag over het voetlicht wil brengen en probeer details en uitweiden te voorkomen. In het verlengde daarvan is het ook goed te bedenken wat je de uitkomst van het gesprek wilt laten zijn. Stel je doel in deze dus helder.
- Probeer tijdens het gesprek het ‘jij-bakken’ zoveel als mogelijk te voorkomen. Ga uit van je eigen argumenten en licht deze kort en bondig toe. Dat mag uiteraard kritisch, maar wel opbouwend.
- Ga tijdens het gesprek niet uit van wat anderen mogelijk ook vinden, maar hoe jij iets ervaart. Dat is zuiver en steekhoudend, want hoe jij iets ervaart kan een ander niet ontkrachten. Naast zeggen hoe jij iets ervaart, kan je natuurlijk ook altijd eventuele feiten omtrent de situatie weergeven.
- Zoals je wilt dat een ander naar jouw argumenten luistert, zal die ander dat dit van jou ook verwachten. Neem hetgeen de ander aangeeft dus serieus en misschien kan je je proberen te verplaatsen in de gedachtegang van die ander.
- Ook al voel je jezelf uitgedaagd, voorkom ondoordachte uitspraken. Je maakt dan immers mogelijk meer kapot dan je aan het goedmaken was.
- Sluit tijdens een gesprek de deur nooit helemaal. Probeer altijd een kier open te houden, dit kan je over en weer helpen om tot een oplossing te komen.
- Rond je gesprek af, nadat iedereen zijn zegje gedaan heeft, met concrete afspraken. Bij voorkeur op papier en los een evaluatiemoment in (dit is afhankelijk van hoe hoog de ruzie opgelopen is).
Bron: Ashish Choudhary, Pixabay Persoonlijke evaluatie
Na een gesprek, dat in principe de basis moet zijn om normaal verder met elkaar te kunnen, is het ook goed een persoonlijk evaluatiemoment in te bouwen. Immers, een dergelijk proces doe ook iets met je als persoon. Stel jezelf vragen zoals:
- Wat heb ik uit deze situatie geleerd?
- Wat had ik anders kunnen/moeten doen?
- Hoe kan ik dergelijke ruzies in de toekomst voorkomen?
Natuurlijk heb je meestal geen pasklare oplossingen, maar neem het mee in persoonlijke leerdoelstellingen en laat het zo nu en dan de revue passeren. Heb je op je werk een soort mentor-achtig iemand, kijk dan of je het met hem of haar eens kunt bespreken. Deze mensen zijn altijd goed in je de spiegel voorhouden.
Is er geen mentor, dan kan een goed gesprek met je zelf voor een spiegel ook nog weleens iets voor je doen. Hoe vreemd het mogelijk ook klinkt, het confronterende van jezelf, kan je inzicht geven.
Tot slot
Voor de meeste mensen is ruzie niet prettig, het brengt stress met zich mee en je voelt je er meestal niet senang bij. Dat wil dus zeggen dat het altijd goed is om het ruzieproces aan te pakken, maar daarnaast ook te bekijken hoe je in de toekomst een dergelijke situatie zou kunnen voorkomen. Dat is immers nog beter.