InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Het nieuwe werken, versie 2.0

Het nieuwe werken, versie 2.0

Het nieuwe werken, versie 2.0 Het nieuwe werken is al vaker geïntroduceerd (bijv. medio jaren 90) met als resultaat dat het redelijk halfbakken opgepikt wordt. Omdat het niet echt omarmd is, geven mensen er een eigen invulling aan en sterft het vervolgens bij een grote groep een stille dood. Echter, het nieuwe werken is opnieuw leven ingeblazen en nuancering zorgt dat er mogelijk nu meer invulling aan gegeven kan worden. Vraag is wat het nieuwe werken 2.0 anders maakt dan de eerdere versie én waarom het nu meer kans van slagen heeft?

Het nieuwe werken

Het nieuwe werken is een vorm van werken, welke kan bewerkstelligen dat we loskomen van de traditionele “9 – 5” banen, zichtbaarheid op kantoor en dus ook zichtbaar hardwerkend. Nu is dat hardwerkend niet losgelaten, maar er wordt met versie 2.0 (actueel vanaf pakweg 2014/2015) meer naar de mens gekeken dan tijdens de eerste pogingen (medio jaren 90 vorige eeuw). Het is niet zoals voorheen "slechts" een thuiswerkplek creëren omdat het gemakkelijk is en files te ontlopen. Er wordt bijvoorbeeld nadrukkelijk gekeken naar waar je hoogtepunten in je productiviteit liggen en of en zo ja hoe, je de combinatie met je privé het beste kunt maken (is het te blenden?). Immers, privé alles op rit hebben, zorgt voor minder stress en een productievere medewerker. Maar daar moet wel op het werk en thuis voldoende voor ingericht worden/zijn. Deze twee partijen-overeenkomst heeft pas dan kans van slagen als de voorwaarden goed ingevuld kunnen worden.

Ben je er aan toe?

Nu moet je er als organisatie wel aan toe zijn, want als je personeel “werken” nog steeds ziet als iemand die fysiek zichtbaar is, dan gaat het niet werken. Het is vaak een top-down proces, waarbij de leiding het “nieuwe werken” omarmt en het toepast als de gewoonste zaak van de wereld. Geen procedures die zeggen hoe het moet werken, maar handelen. Dat wil dan nog niet zeggen dat je personeel het ook direct zo ziet, zeker als men het niet gewend is. Het is vaak een traject dat langer duurt, voordat het in alle lagen zal beklijven.

Verder spreekt het voor zich dat alle voorbeeldfunctionarissen het ook als vanzelfsprekend moeten zien. Er wordt tijdens verandering altijd extra gelet op de voorbeeldfunctionarissen zoals leidinggevenden en seniorfunctionarissen. Dit heeft met name met de onzekere situatie die een verandering voor velen met zich meebrengt, te maken. Zo’n 80% tot 85% van de mensen houdt niet van veranderingen en dus is het volhouden en één lijn trekken erg belangrijk. Langzaam daalt de verandering vervolgens in en kan je weer gaan bouwen.

Waarom het nieuwe werken 2.0?

De mens is, zeker sinds de nieuwe eeuw, nadrukkelijker gaan kijken naar de kwaliteit van leven. Een stressvol leven met misschien een goed verdienende baan, maar weinig tijd of grote vermoeidheid tijdens de vrije tijd, is feitelijk weinig kwaliteit. Je veel financieel kunnen veroorloven maar weinig inhoud, is voor velen niet meer de gewenste vorm van leven.

Een stapje financieel terugdoen is één, maar je competenties niet ten volle benutten is ook vaak niet prettig. Het kan zelfs frustrerend worden. Dus is men in de nieuwe versie nadrukkelijk gaan kijken hoe de kwaliteiten van de mens optimaal benut kunnen worden en dit in combinatie met een kwalitatief rijk privéleven. Zo “kweek” je gelukkige mensen die optimaal functioneren.

Negatief?

Negatief aspect aan het nieuwe werken 2.0 is dat wanneer je jezelf niet in acht neemt, je grote kans hebt dat je altijd met je werk bezig bent. Wat uiteindelijk dus ook niet een erg prettig proces is en je niet productiever maakt … het werkt eerder averechts. Je zult bij jezelf te rade moeten gaan om te beoordelen of dit goed vorm kunt geven.

Hoe invulling geven?

Nu is het gemakkelijker gezegd dan gedaan, want ieder mens is anders en je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Daarnaast zijn er ook mensen die er niet aan toe zijn, om wat voor reden dan ook. Het is geen waardeoordeel, maar slechts een constatering. Als je thuis werkt en je laat je leiden door je wasmachine die klaar is, de boodschappen die nog gedaan moeten worden, de zon die zo lekker schijnt en té verleidelijk is of dat bed is zo lekker warm, dan ben je er mogelijk (nog) niet aan toe.
Het nieuwe werken 2.0 is namelijk ook een grote mate van discipline, zelfkennis en je moet een zelfstarter zijn. Met grote mate die zelfkennis, zeker in het kader van je productiviteitsniveau in beeld hebben, is absoluut nieuw binnen het nieuwe werken 2.0.

Begin bij het begin en loop een aantal aspecten van jezelf en je organisatie na, zoals:

Willen én kunnen we?
Als het bedrijf er voor open staat of het zelfs propageert én infrastructureel gereed is, bekijk dan (eventueel samen met een leidinggevende) in hoeverre het in te passen is in je functie. Sommige functies lenen zich er nu eenmaal moeilijker voor.

Als het passend is, kijk dan wat bijvoorbeeld qua werktijden haalbaar c.q. gewenst is. Zowel vanuit oogpunt van de werkgever als van de werknemer. Immers, kan je je werk enkele uren verleggen dan is dit voor de man of vrouw die niet echt goed op gang komt in de ochtenduren, natuurlijk een prima oplossing. Moet het natuurlijk ook aansluiten bij de wensen/eisen van de werkgever.

Invulling geven
Let op jezelf als het om structuur gaat. Op het werk kan iets heel overzichtelijk ingedeeld zijn, maar vaak is dat thuis niet het geval. Heb je daar behoefte aan, bekijk dan (samen met je leidinggevende) hoe je hier invulling aan kunt geven en óf je er invulling aan kunt geven. Zo niet, misschien moet je dan nog eens goed nadenken of je dit wel wilt.

De werkplek op zich is belangrijk, zowel op het werk als thuis. Kan je op beide plekken een werkplek creëren die productief is en waar je je prettig voelt? Denk bijvoorbeeld aan de kantoortuinen die voor de een verschrikkelijk is en voor de ander ideaal. Maar ook thuis, heb je een aparte kamer in huis of werk je aan tafel. Kan je je afsluiten of wordt je opgesoupeerd door je omgeving? In dat laatste geval is de huiskamer vaak geen ideale plek.

Overleg hoe je feeling met het werk houdt als je veel thuis werkt. Het gevoel moet over en weer goed blijven en daar is contact essentieel voor. Regelmatig bellen, conference calls voor vergaderingen en/of regelmatig op de zaak zijn … er kan vaak van alles geregeld worden.

Tot slot

Maar wat je ook doet om een succesvol nieuw werken 2.0 in gang te zetten, experimenteer. Dat is de beste manier om te achterhalen of dit voor je werkt, of dit voor je werkgever werkt … kortom, worden beide partijen hier vrolijk van. Geef het ook niet te snel op, want het is voor velen een heel andere manier van werken en inbedden kost nu eenmaal tijd.
© 2015 - 2019 Annastaal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Software: 32 bit of 64 bitSoftware: 32 bit of 64 bitProgramma's werken onder 32 bit of 64 bit. Veel mensen weten niet precies wat dit betekent. Daarom nader uitgelegd wat 3…
Fedora, een Linux-besturingssysteemFedora 11 is in juni 2009 beschikbaar gekomen. Fedora is een Linux besturingssysteem dat onder de gebruikers natuurlijk…
Microsoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstMicrosoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstEr bestaat ook een zeer krachtige virtuele omgeving voor Windows en het heet Microsoft Virtual PC 2007. Microsoft Virtua…
Het schrijfproces - De eerste versieHet schrijfproces - De eerste versieDit is de eerste stap waarbij je de pen of het toetsenbord ter hand neemt om echt aan het product te werken. Na alle voo…
IPv6; De nieuwe Internet Protocol (versie 6)IPv6; De nieuwe Internet Protocol (versie 6)Geschat wordt dat over een kleine twee jaar alle internetadressen in gebruik zijn. En dan...? Dan kunnen er geen nieuwe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tookapic, Pixabay
  • Psychologie Magazine, dec. 2014 “Zo haal je meer uit het nieuwe werken”

Reageer op het artikel "Het nieuwe werken, versie 2.0"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!