InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Parfum: bestanddelen, opbouw en kiezen uit soorten

Parfum: bestanddelen, opbouw en kiezen uit soorten

Bij de uitspraak: “Wat ruik jij lekker”, zal menigeen denken dat iemand een lekker geurende parfum heeft gebruikt. Maar er zijn ook talrijke andere producten die ook een heerlijke geur verspreiden. En ook al wordt aan parfum gedacht kan het ook een van de vele soorten geurwater zijn. Het verschil tussen echte parfum en geurwater is niet altijd even duidelijk. Wel duidelijk is dat iemand die een goede parfum heeft gebruikt in een gezelschap zal opvallen om welke reden bij het gebruik moet worden opgelet of dat wel de bedoeling is. Lang niet alle situaties lenen zich daar immers voor.

Geurstoffen, alcohol, kleurstoffen en fixatiemiddel

Parfum bestaat uit een aantal verschillende geurstoffen die meestal zijn opgelost in alcohol. In plaats van alcohol als oplosmiddel zijn er ook parfums waarbij de geurstoffen zijn vermengd met vettige stoffen als oplosmiddel. Naast de geurstoffen en een oplosmiddel bevatten parfums dikwijls een of meer kleurstoffen en een fixatiemiddel.

Parfum of geurwater

Of er sprake is van parfum of van geurwater is afhankelijk van het percentage geurbestanddelen. Het overzicht van die percentages en bijbehorende namen is:

NaamPercentage geurbestanddelen
Parfum20 - 40 %
Eau de parfum10 - 15 %
Eau de toilette 5 - 10 %
Eau de cologne2 - 5 %
Eau de solide1 %

Functie van alcohol

De alcohol die als oplosmiddel wordt gebruikt is geen honderd procent alcohol maar bestaat uit tachtig tot vijfennegentig procent alcohol en de rest is water. Bij het aanbrengen van de parfum verdampt de alcohol zeer snel en blijven de geurbestanddelen hun werk doen. Bij het kiezen van een bepaalde parfum is het goed om de alcohol even te laten verdampen en dan pas de geur op te snuiven. Zo niet dan zal de damp van de alcohol het opnemen van de geur in de weg staan. De geurbestanddelen van een parfum werken langer of korter waardoor een pas opgebrachte geur iets anders kan ruiken dan diezelfde guur na enkele uren.

Opbouw van parfum in drie groepen geuren

Parfum is opgebouwd uit drie groepen geuren die ingedeeld worden naargelang de duur dat de geur merkbaar is. Die geurgroepen worden noten genoemd en zijn: topnoten (ook tête, bovennoten en hoofdnoten genoemd), hartnoten (ook cœur en middennoten genoemd) en basisnoten (ook fond en grondnoten genoemd).

Topnoten

Tot deze groep behoren de geuren die na het aanbrengen enkele minuten overheersen. Deze geuren worden daarom vooral waargenomen bij de keuzebepaling bij de aankoop van de parfum en worden door de samenstellers van parfum daarop afgestemd. Tot deze geuren behoren de citrusgeuren.

Hartnoten

Het hart van de parfum is wellicht het belangrijkste deel. Geuren die tot de groep hartnoten behoren komen pas op nadat de topnoten voor het grootste deel zijn verdwenen wat na ongeveer tien minuten is. Nagenoeg alle bloemengeuren zijn hartnoten.

Basisnoten

Na het vervluchtigen van de hartnoten blijven de geuren van de basisnoten nog over. Dit kan na ongeveer een of twee uur na het opbrengen van de parfum zijn en gaat nog enkele uren door. Tot de basisnoten horen de geuren van bijvoorbeeld harsen zoals olibanum en de geur van sandelhout.

Classificatie door Société Française des Parfumeurs

Onderscheid maken tussen de vele duizenden parfums gebeurt meestal door de Franse classificatie opgesteld door de vereniging van parfumeurs genaamd Société Française des Parfumeurs. Deze vereniging hanteert zeven hoofdclassificaties die onderverdeeld zijn in verschillende subclassificaties. De hoofdclassificaties zijn:
  • Ambrée (oriental)
  • Boisée (houtachtig)
  • Chypre (fantasiegeur)
  • Cuir (leer)
  • Florale (bloemachtig)
  • Fougère (fantasiegeur)
  • Hesperidée (citrusachtig)

Enkele topmerken parfums zijn:
  • Armani
  • Bruno Banani
  • Cacharel, Chanel, Chloé, Christina Aguilera
  • Dior, Dolce & Gabbana
  • Gaultier, Gucci
  • Hugo Boss
  • Jil Sander
  • Lancôme
  • Mexx
  • Paco Rabanne
  • Thierry Mugler

De manier van parfum kiezen

Om een nieuwe parfum te kiezen is tijd nodig. Meestal worden er eerst tientallen geroken voordat de juiste keuze kan worden bepaald. Het testen van parfums kan het best op de hals of pols. Testen moet ook op het eigen lichaam gebeuren omdat parfum op verschillende huidsoorten een iets andere geur kan opleveren. Een vette huid absorbeert geurige bestanddelen namelijk beter dan een droge huid. Parfum kiezen door middel van een geurstrookje is daarom geen goede manier. Wat ook van belang is dat er bij het testen vooraf geen andere parfum is gebruikt of sterk ruikende zeep of deodorant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Parfum: geurfamilies & notenParfum: geurfamilies & notenEr zijn duizenden parfums en weet in die enorme hoeveelheid de juiste geur maar te vinden! Om de diverse geuren uit elka…
De samenstelling van een goed parfumDe samenstelling van een goed parfumWat zit er precies in een lekker parfum? Heerlijke geuren, een goed parfum heeft bijna magische krachten. Een goed parfu…
Een parfum kopen dat bij je pastEen parfum kopen dat bij je pastParfums zijn in te delen in verschillende groepen. Geuren kunnen bloemig zijn, fris en fruitig, of juist wat zwaarder. W…
Beauty: Geuren zijn persoonlijkBeauty: Geuren zijn persoonlijkGeuren zijn persoonlijk, iets wat meer persoonlijk is, is haast niet te vinden. Maar dat maakt ook dat favoriete geuren…
Parfum: van toen tot nuWist je dat vroeger, parfum werd gebruikt om onaangename geuren uit de riolen te maskeren? En later werd parfum zelfs ge…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Parfum

Reageer op het artikel "Parfum: bestanddelen, opbouw en kiezen uit soorten"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 15-05-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Cosmetische producten
Schrijf mee!