Smartflower zonnepanelen als een zonnebloem

Smartflower  zonnepanelen als een zonnebloem Smartflowers zijn zonnepanelen die de vorm hebben van een bloem. De bloembladen ontvouwen zich als een reusachtige bloem, die ook nog eens net als een zonnebloem meedraait met de zon. Op die manier hebben de zonnepanelen altijd de meest gunstige positie ten opzichte van de zon. De Smartflower is een solarzonnebloem die zonneenergie omzet in stroom.

Smartflower - bloem met zonnepanelen

De zonnepanelen in de vorm van een zonnebloem is een Oostenrijkse uitvinding die in 2014 voor het eerst op de Nederlandse markt komt. De bloem heeft twaalf bloembladen. Het is een apparaat dat meedraait met de zon en daardoor 40 procent hogere opbrengst geeft dan de zonnepanelen die vast op de grond of op gebouwen staan. Een Smartflower is een mobiel zonne-energie station, een plug and play systeem.

Zonnebloem van zes meter

De zonnebloem is uitgeklapt bijna zes meter hoog. Het solaroppervlak is 18 m². De bloem zit opgevouwen in de behuizing en ontvouwt zich met één druk op de knop. De bloem komt dan uit de slaapstand en komt omhoog. Met een ingebouwd GPS-systeem draaien de bladeren in de richting van de zon. De bladeren blijven de zon volgen. Zodra de zon onder is gegaan kan de Smartflower met een druk op de knop terug in zijn compacte behuizing. De zonnebloem zet zonne-energie om in stroom en is nog mooi bovendien. Door het ontwerp wordt energie maximaal in elektriciteit omgezet. De Smartflower levert 3200 KW per jaar, genoeg om een gemiddeld huishouden van stroom te voorzien. In de Smartflower gaan moderne techniek samen met een eigentijds ontwerp. De Smartflower kost ongeveer 13.750 euro exclusief btw (prijs 2017).

Duurzaam gezicht van organisatie

De Smartflower kan worden ingezet om een duurzaam gezicht te geven aan een organisatie. In oktober 2014 maakt het Waddeneiland Schiermonnikoog bekend dat er een Smartflower op het eiland wordt geplaatst. De Smartflower op Schier komt in de achtertuin van het gemeentehuis te staan en de gemeente wil daarmee ook duurzame energieopwekking in het zonnetje zetten. De zonnebloem met zonnepanelen wordt zelfs opgenomen in een wandelroute. Op Texel staat er sinds juli 2014 ook een. Organisaties die groen voor de dag willen komen maken een goede beurt met de Smartflower. Het is ook een prima oplossing voor diegenen die weinig ruimte hebben en toch een duurzaam statement willen maken. De Smarflowers van Schier en Texel passen in de duurzame plannen van de Waddeneilanden.

Duurzaam festival

Smartflower zelf adviseert om de zonnebloem op een strategische plaats op het terrein te plaatsen, bijvoorbeeld voorzien van het logo van het bedrijf. De Smartflower zal het duurzame imago van het bedrijf goed doen. De Smartflower is mobiel, zodat hij ook is in te zetten op bijvoorbeeld beurzen en open dagen. Ook kan de Smartflower worden ingezet op festivals.

Verankering

De Smartflower is mobiel maar kan ook in de ondergrond worden verankerd. De zonnepanelen zitten opgevouwen in de behuizing, komen er met een eenvoudige druk op de knop uit en vouwen na zonsondergang de bloembladen in een veiligheidspositie samen. Met nog een druk op de knop verdwijnt alles in de sterke behuizing en is de zonnebloem met zonnepanelen veilig opgeborgen. Het systeem heeft een schermpje waar het menu op af te lezen is en waarmee het apparaat is te bedienen. De verankeringschroeven kunnen makkelijk worden losgeschroefd en dan is de Smartflower te verplaatsen.

Schoon

Het apparaat is niet alleen gemakkelijk in en uit te pakken, het is ook makkelijk schoon te houden. De Smartflower heeft een innovatief zelfreinigingsmechanisme, hij maakt zichzelf schoon. Doordat de zonnepanelen schoon blijven wordt het stroomproductieverlies geminimaliseerd.

Wind

In de Smartflower zit een sensor die permanent de windsnelheid bewaakt. Bij te krachtige wind gaat apparaat in veiligheidsstand, zodat het niet beschadigd raakt door harde windkracht. Die windgevoeligheid is een nadeeltje van het apparaat. Voordelig is dan weer dat het apparaat snel van het stroomnet kan worden afgekoppeld bij bijvoorbeeld een brand. Het vormt dan bij bluswerkzaamheden geen gevaar.

Installeren

Het apparaat is eenvoudig te installeren. De installateur hoeft alleen de elektronische connectie met de meterkast aan te leggen, wat een besparing op dure arbeidsuren betekent. Hele vlaktes zouden in een recordtempo vol geplant kunnen worden met solarzonnebloemen.

18 november 2014

De Smartflower werd op Schiermonnikoog op 18 november 2014 feestelijk in gebruik genomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Handelswebsite met rubriekadvertenties  KooppleinHandelswebsite met rubriekadvertenties KooppleinWie spulletjes op internet wil verkopen of wie een oproep wil doen voor het een en ander, kan een rubriekadvertentie pla…
Zonnepanelen voor een plat dakZonnepanelen voor een plat dakZonnepanelen kunnen net zo gemakkelijk op een plat dak als op een schuin dak worden geïnstalleerd. Er zijn verschillende…
Zonnepanelen, maar niet op je eigen dakZonnepanelen, maar niet op je eigen dakLagere woonlasten door zonnepanelen. Dat lijkt voor niet iedereen weggelegd, want niet iedereen heeft een dak waar hij z…
Duurzaam ondernemen als verdienmodelDuurzaam ondernemen als verdienmodelTen onrechte denken veel ondernemers dat duurzaam ondernemen per definitie gepaard gaat met hogere kosten en lasten. Vre…

Tweedehands websites: win-win situatie voor koper & verkoperTweedehands websites: win-win situatie voor koper & verkoperDe tweedehands markt (2dehands markt) is ondertussen al sterk ingeburgerd in België en Nederland. Waar er vroeger wat sc…
Zo maak je een geweldige elevator pitch!Vind je het wel eens lastig om uit te leggen wat je voor de kost doet? Of kijken mensen je soms glazig aan als je over j…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: www.solarsunroofs.nl
  • http://zonitt.nl/smartflower/ geraadpleegd op 14 oktober 2014
  • http://www.wattisduurzaam.nl/smartflower-gigantisch-plug-play-zonnepaneel-geinspireerd-op-de-zonnebloem/ geraadpleegd op 14 oktober 2014
  • http://www.zonnepaneelprijzen.nl/nieuws/smart-flower-zonnepanelen/ geraadpleegd op 14 oktober 2014
  • http://houhetwarm.nl/smartflower-zonnepanelen-die-meedraaien-met-de-zon/ geraadpleegd op 14 oktober 2014
  • http://www.elektrotechniek365.nl/nieuws/lees-verder geraadpleegd op 14 oktober 2014
  • http://www.texelsecourant.nl/lees/18638/roterende-zonnebloem-langs-bosrandweg-trekt-veel-bekijks- geraadpleegd op 15 oktober 2014

Reageer op het artikel "Smartflower zonnepanelen als een zonnebloem"

Infoteur: Piejet
Laatste update: Mei 2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Duurzaam
Schrijf mee!