InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Voor- en nadelen van samenwerking op de werkvloer

Voor- en nadelen van samenwerking op de werkvloer

Een samenwerking is een succesvolle constructie waarbij individuen samen werken aan een gemeenschappelijk doel om zo een zakelijk voordeel te kunnen bereiken. We kunnen deze samenwerkingen opsplitsen in drie soorten waaronder de team, gemeenschap en netwerk samenwerking. Naast de vele voordelen voor het individu, het team en de organisatie zijn er echter ook enkele nadelen aan verbonden. De grootste uitdaging in de hedendaagse zakenwereld is ongetwijfeld het creëren van nieuwe ideeën met creatieve oplossingen voor problemen om zo tot een beter product te komen en op deze manier een sterke positie behouden tegenover concurrerende bedrijven en organisaties in het land en over de rest van de wereld. De meest uitdagende in de zakelijke wereld van vandaag is het vinden van nieuwe ideeën met creatieve oplossing voor het probleem en een nieuw beter product concurrerend met de andere bedrijven en organisatie in het hele land en de hele wereld te zijn.

Samenwerken betekent het samen brengen van kennis, vaardigheden en ideeën inclusief de ervaring van andere teamleden om zo een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van nieuwe producten en het bereiken van een gemeenschappelijk doel wat lucratief is voor de onderneming. Samenwerking op conceptueel niveau omvat volgende vereisten:
  • Bewustzijn: coördineren van activiteiten en implementeren van vergelijkbare werkzaamheden
  • Motivatie: Gezamenlijk komen tot een oplossing voor problemen en de neiging hebben om tot de best mogelijke oplossing te komen
  • Zelfsynchronisatie: Zelf initiatief nemen als er bepaalde zaken dienen ondernomen worden
  • Participatie: Deelnemen aan een samenwerking en andere aanzetten om eveneens deel te nemen
  • Bemiddeling: Overleggen en onderhandelen om zo tot een gulden middenweg te komen
  • Wederkerigheid: Informatie delen en verwachten dat informatie met jou gedeeld zal worden
  • Reflectie: Denken aan en overwegen van alternatieven
  • Betrokkenheid: Beter betrokken zijn in een samenwerking dan toekijken en afwachten

Samenwerking soorten

Een samenwerking beïnvloedt het hele organisatorische systeem waardoor iedereen in het bedrijf verantwoordelijkheid draagt en leiderschap hoort te delen. Het is ook een proces waarin mensen verschillende aspecten zien van het probleem en vervolgens mogelijke oplossingen vinden die verder gaat dan hun beperkte visie waardoor er nieuwe ideeën en oplossingen worden genereert. We kunnen drie vormen van samenwerking onderscheiden:

Team samenwerking

Bij team samenwerking zijn de andere leden van de groep gekend. De opgelegde opdracht is helder en er wordt wederkerigheid van de leden verwacht met exacte tijdschema’s en doelen. Om de opgelegde doelen te bereiken moeten de leden hun onafhankelijke taak vervullen binnen de opgelegde tijdspanne.

Gemeenschap samenwerking

Bij gemeenschap samenwerking is er een gemeenschappelijk interessegebied en het doel is eerder gericht op leren dan op de effectieve opdracht. In deze vorm van samenwerking gaan mensen meer bouwen aan en delen van hun kennis in plaats van het afronden van projecten.

Netwerk samenwerking

Netwerk samenwerking begint bij het individu en de eigen interesses welk nadien zullen vermengen met deze van de personen uit het netwerk. Deze vorm van samenwerking gaat verder dan gemeenschap samenwerking.

Vandaag de dag worden we geconfronteerd met een nieuwe omgeving voor innovatie. Er heerst een trend van luisteren naar en vragen aan de consument om innovaties beter te positioneren en dat vraagt om een degelijke samenwerking. Hulpmiddelen zoals trainingen en workshops zullen de samenwerking op de werkvloer verbeteren en zo bijdragen tot de ontwikkeling van het individu, het team en de organisatie.

Voordelen van samenwerking

  • Om te kunnen concurreren op de internationale markt is het essentieel voor een organisatie om een strategische focus te handhaven en een bedrijfscultuur te hanteren die werkt voor het team, de gemeenschap en het netwerk. Een organisatie kan genieten van vele voordelen als het een samenwerking toestaat en opneemt naar medewerkers en andere organisaties toe. Bijvoorbeeld, als een bepaalde opdracht te omslachtig is voor een bepaalde divisie kan het perfect opgesplitst en verdeeld worden met andere teams. Hier is de sleutel tot de oprichting van een ondersteunende samenwerking, leiderschap dat gebaseerd is het geloof en de waarden van de organisatie. Een leider moet ook de voorwaarden creëren en begrijpen van een goede team, gemeenschap of netwerk samenwerking.
  • Een ander voordeel van samenwerking is de daling van de productietijd als gevolg van distributie of uitbesteden van middelen. Elk project heeft zijn eigen deadline en natuurlijk speelt technologie ook een belangrijke rol binnen dit tijdschema denk maar aan softwaretoepassingen die de samenwerking eenvoudiger en efficiënter maakt. Ook de competitie binnen een team heeft hier een positieve impact op.
  • Nog een ander voordeel van samenwerkingen tussen verschillende mensen binnen een groep is de collaboratieve intelligentie die wordt toegepast. In tegenstelling tot individueel werk is er bij een samenwerking een grotere input van uiteenlopende ideeën, vaardigheden en kennis door de verschillende achtergrond en ervaring van de teamleden. De samenwerking verbetert bovendien ook de communicatie binnen een team.

Nadelen van samenwerking

  • Een organisatie moet ook voorzichtig omgaan met samenwerkingen omdat er altijd wel medewerkers zijn die de waarde van het team niet opmerken en hierdoor vlug gestresseerd geraken wat kan leiden tot interpersoonlijke conflicten binnen de groep. Daarom is het belangrijk om alert te blijven en teamleden wijzen op de waarde van communicatie zoals luisteren naar elkaar, iedereen gelijke spreekkansen geven en het voorkomen van persoonlijke beledigingen.
  • Een ander nadeel van een samenwerking is het gevaar voor onsamenhangende documenten en het gevaar dat medewerkers de motivatie zouden verliezen om aan deze documenten te werken. Het is belangrijk om de richtlijnen vanaf het begin duidelijk te maken aan de groep.
  • Nog een ander nadeel van samenwerking is het risico op ongelijke werklast. Om dit aan te pakken en te vermijden moet het evaluatieproces serieus worden genomen. Evalueer je eigen taken en de inspanningen van de andere leden van de groep.

Conclusie

De meest succesvolle organisaties bestaan uit een sterk samenwerkend team. Het bouwen van zo’n team vraagt karakter, leiderschap, passie en invloedrijke vaardigheden.
© 2014 - 2019 Robin990, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leiderschap zonder kadaverdiscipline is motiverendLeiderschap zonder kadaverdiscipline is motiverendLandmacht, Luchtmacht, Marine en Marechaussee zijn geen doorsnee bedrijfstakken. Maar een militaire leider lijkt wat lei…
Beter samenwerken: tips voor teambuildingSamenwerken klinkt soms eenvoudiger dan het is. Bij intensief samen werken, komen onder stress irritaties al snel aan de…
Werken in een teamRegelmatig komt het voor dat je in teamverband aan het werk bent. Niet alleen tijdens je werk, maar ook bij bijvoorbeeld…
De verschillende leiderschapsstijlenDe verschillende leiderschapsstijlenDoor de eeuwen heen is effectief leiderschap altijd al een belangrijk onderwerp geweest in de literatuur en de praktijk.…
Vormen van netwerkanalyseVormen van netwerkanalyseEen belangrijk onderdeel van onderzoek kan de netwerkanalyse zijn. Een analyse van het netwerk van spelers waar de betre…
Bronnen en referenties
  • http://www.aiim.org/What-is-Collaboration
  • Samenwerkingen en coalities Door M. H. Van Ijzendoorn,

Reageer op het artikel "Voor- en nadelen van samenwerking op de werkvloer"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Robin990
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!