InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Dag van de Zelfstandige

Dag van de Zelfstandige

Dag van de Zelfstandige De Dag van de Zelfstandige, jaarlijks op de tweede woensdag in maart, is een evenement dat sinds 2008 wordt georganiseerd door het PZO, het Platform Zelfstandige Ondernemers. De dag is speciaal voor de zzp’ers, de zelfstandige ondernemers zonder personeel. Zij kunnen zich op divers gebied laten informeren en adviseren, zodat hun bedrijf een grotere kans van slagen heeft. Naast het geven van ondernemersinformatie is het een dag bedoeld om de leuke kanten van het ondernemen te onderstrepen.

Dag van de Zelfstandige

Het programma van de Dag voor de Zelfstandige bestaat uit verschillende onderdelen. De zelfstandigen kunnen op die dag de kans te baat nemen door zich van diverse kanten te laten informeren en adviseren. Er is informatie voor de zelfstandigen, er zijn meerdere interessante themacafés, adviseurs te raadplegen, lezingen, debatten, luistersessies en workshops. De dag eindigt met een netwerkborrel. De dag vindt plaats op de tweede woensdag van maart.
Voorbeelden van workshops zijn:
  • Marketing;
  • nieuws maken;
  • juridische zaken rond ondernemen;
  • belastingen;
  • social media;
  • talentontwikkeling;
  • acquisitie;
  • samenwerking;
  • crowdfunding;
  • binnenslepen van opdrachten.

Platform

De Dag van de Zelfstandige wordt georganiseerd door de PZO, het Platform Zelfstandige Ondernemers, een belangenorganisatie voor zelfstandige ondernemers zonder personeel.

Ludiek

Het begin in 2008, startte als een ludieke actie. In de Tweede Kamer werd toen voor het eerst in de parlementaire geschiedenis over zzp’ers gesproken. Sindsdien is de dag over zzp’ers geworden tot de jaarlijkse Dag van de Zelfstandige. Het is voor zelfstandigen in verschillende branches. De gemene deler is het zelfstandig ondernemer zijn zonder dat er personeel meewerkt.

Opdrachtenplein

De ondernemer kan in een workshop leren hoe hij opdrachten kan binnenslepen. Er is ook een Opdrachtenplein, waar zzp’ers tijdens de Dag van de Zelfstandige opdrachten kan bemachtigen. Zo levert de dag niet alleen informatie maar ook daadwerkelijk werk op. Op het opdrachtenplein zijn verschillende opdrachtgevers en intermediairs aanwezig die opdrachten aanbieden. De zzp’er kan kennismaken met de potentiële opdrachtgevers, zijn cv laten zien en een motiverend gesprek voeren om de opdracht binnen te slepen.

Klus

Diverse zzp’ers gaan daarna met een klus naar huis, waarmee het voor die zzp’ers wel een bijzonder succesvolle en waardevolle dag is geworden.

Leuke kanten

De Dag voor de Zelfstandige wordt ook feestelijk georganiseerd, om de leuke kanten van het ondernemer zijn te benadrukken.

Over PZO

De PZO, Vereniging Platform Zelfstandige Ondernemers, bestaat sinds 2002. Het is één van de grootste onafhankelijke belangenbehartiger voor ondernemende zzp'ers. De PZO is een koepelorganisatie voor branche- en beroepsorganisaties en netwerkorganisaties van zzp'ers.
De vereniging wil belangen behartigen van haar leden. Voor de PZO is de zzp’er een professional die als ondernemer zijn vakmanschap en vakkennis aanbiedt op de markt. De zzp’er is ondernemer die zijn werkzaamheden voor eigen rekening en risico verricht.

Politieke lobby

De belangbehartiger maakt er werk van om te zorgen dat de zzp’er optimaal kan ondernemen. Dit doet de PZO door het voeren van politieke lobby, het stimuleren van onderzoek en het aanbieden van ledendiensten.

De Dag van de Zelfstandige is op de tweede woensdag in maart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrekposten ZZPAftrekposten ZZPZZP'ers moeten belastingaangifte van hun inkomen doen. Ze kunnen in aanmerking komen voor verschillende aftrekposten, zo…
Hypotheek voor een zelfstandigeHypotheek voor een zelfstandigeZelfstandige ondernemers hebben meer moeite een hypotheek te verkrijgen dan iemand in loondienst. De banken hebben ander…
Het statuut van zelfstandige: Hoofdberoep of bijberoep? (BE)Het statuut van zelfstandige: Hoofdberoep of bijberoep? (BE)Een zelfstandige is een persoon die een winstgevende beroepsactiviteit uitoefent, zonder daarbij gebonden te zijn door e…
De pensioenopbouw van een zelfstandige ondernemerDe pensioenopbouw van een zelfstandige ondernemerDe pensioenopbouw is voor een zelfstandige ondernemer geen eenvoudige zaak. Wel zijn er voor een zelfstandige ondernemer…
Arbeidsongeschiktheid en inkomen als zelfstandig ondernemerArbeidsongeschiktheid en inkomen als zelfstandig ondernemerWerknemers zijn in de regel goed verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Het loon wordt door de werkgever betaald. Bij bl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dag van de Zelfstandige
  • www.mkb.nl
  • www.dagvandezelfstandige.nl
  • www.dag-van-de.nl
  • www.ondernemeneninternet.nl
  • www.pzo-zzp.nl

Reageer op het artikel "Dag van de Zelfstandige"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 16-08-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: De Dag van ...
Schrijf mee!