Werken met extreme hitte of koude

Werken met extreme hitte of koude Het weer in Nederland is zeer veranderlijk. Het ene moment schijnt de zon en enkele ogenblikken later valt de regen met bakken uit de lucht. Ook extreme warmte en koude komen voor in Nederland. Vooral tijdens het werken kunnen deze weersomstandigheden hinderlijk zijn en zelfs gevaarlijk. Gevaren als onderkoeling, bevriezingsverschijnselen en oververhitting liggen op de loer. Onderstaand volgen diverse tips voor werken tijdens lastige weersomstandigheden.

Extreme warmte

Je kunt van extreem warm weer spreken wanneer de temperatuur hoger is dan 30 graden Celsius. Tijdens deze weersomstandigheden is het het beste om jezelf rustig te houden en jezelf niet teveel in te spannen. Helaas is dit niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld vanwege het werk. Vooral werknemers met fysieke werkzaamheden moeten goed letten op de gevaren van dergelijk warm weer.

Symptomen oververhitting

Let goed op de symptomen van oververhitting zoals hevig transpireren, rode of witte huid, suf gevoel, misselijkheid en pijn of kramp in de benen of armen. Wanneer iemand oververhit is kan je hem of haar het beste naar een wat koelere ruimte brengen. Wanneer iemand het bewustzijn verliest of dreigt te verliezen moet het alarmnummer worden gebeld.

Tips tegen oververhitting

Met behulp van onderstaande tips kan je jezelf wapenen tegen de risico's van hitte:
  • Door de warmte verlies je snel veel vocht. Drink daarom voldoende. Neem voldoende drinken met je mee wanneer je van huis gaat
  • Draag een petje of hoed zodat je hoofd koeler blijft in de volle zon
  • Bescherm jezelf tegen de straling van de zon met behulp van zonnebrandcrème (voorkom verbranding)
  • Maak gebruik van ventilatie of airco wanneer je in bijvoorbeeld een auto of vrachtwagen zit

Let op: in situaties waar je verplicht persoonlijke beschermingsmiddelen moet dragen geldt dit ook tijdens warm weer! Je eigen en andermans veiligheid mag niet uit het oog worden verloren.

Extreme koude

Ook koud weer brengt risico's met zich mee, bijvoorbeeld uitglijden, problemen op de weg, enzovoorts. Maar ook ernstige risico's als onderkoeling of bevriezing van lichaamsdelen behoren tot de mogelijkheden. De combinatie lage temperaturen en harde wind is een extra risicofactor vanwege de lage gevoelstemperaturen.

Symptomen onderkoeling en bevriezing

Onderkoeling herken je aan wanneer iemand rilt, een lage lichaamstemperatuur heeft, een droge huid heeft, een trage hartslag en ademhaling heeft, een bleke huid heeft en sloom is. Bij bevriezingsverschijnselen is de huid bleek, koud, hard en gevoelloos. Wanneer iemand dergelijke symptomen vertoond, moet je waken voor verder afkoeling. Ga echter niet iemand kunstmatig opwarmen maar bel het alarmnummer.

Tips tegen extreme koude

Wapenen tegen koude en de gevolgen er van kan op de volgende manieren:
  • Verlaag je snelheid op de weg en verhoog je afstand op je voorligger
  • Draag schoenen met een goed profiel tegen uitglijden (vaak veiligheidsschoenen)
  • Warme kleding heeft een isolerende werking. Vooral het dragen van meerdere lagen over elkaar geeft de beste resultaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Moet ik met vorst of bij extreme warmte werken?Bij extreme weersomstandigheden valt het vaak niet mee om de gebruikelijke werkzaamheden te verrichten. Indien de weerso…
Werken op zondag: plicht of rechtWerken op zondag: plicht of rechtWerken op zondag, zondagsarbeid: meer dan de heft van de werkende bevolking moet een of meerdere keren per maand op zond…
Hoeveel uren mag ik maximaal werken?De werknemers worden beschermd door de arbeidstijdenwet. De werkgever en de werknemers moeten zich houden aan deze wet,…
Weigeren te werken bij te hoge temperatuur: mag dat?Weigeren te werken bij te hoge temperatuur: mag dat?Zinderende hitte op kantoor of op de werkplaats tijdens een hittegolf: iedereen heeft het in zijn werkende bestaan welee…

Wat hebben succesvolle mensen gemeen?We willen allemaal succesvol zijn. Wat blijkt na jaren van het bestuderen van succesvolle mensen, dat succesvolle mensen…
Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's): wanneer verplichtPersoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's): wanneer verplichtPersoonlijke beschermingsmiddelen beschermen je tegen risico's op het werk. Persoonlijke beschermingsmiddelen worden ook…

Reageer op het artikel "Werken met extreme hitte of koude"

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: Januari 2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Werken
Schrijf mee!