InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Werken met extreme hitte of koude

Werken met extreme hitte of koude

Werken met extreme hitte of koude Het weer in Nederland is zeer veranderlijk. Het ene moment schijnt de zon en enkele ogenblikken later valt de regen met bakken uit de lucht. Ook extreme warmte en koude komen voor in Nederland. Vooral tijdens het werken kunnen deze weersomstandigheden hinderlijk zijn en zelfs gevaarlijk. Gevaren als onderkoeling, bevriezingsverschijnselen en oververhitting liggen op de loer. Onderstaand volgen diverse tips voor werken tijdens lastige weersomstandigheden.

Extreme warmte

Je kunt van extreem warm weer spreken wanneer de temperatuur hoger is dan 30 graden Celsius. Tijdens deze weersomstandigheden is het het beste om jezelf rustig te houden en jezelf niet teveel in te spannen. Helaas is dit niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld vanwege het werk. Vooral werknemers met fysieke werkzaamheden moeten goed letten op de gevaren van dergelijk warm weer.

Symptomen oververhitting

Let goed op de symptomen van oververhitting zoals hevig transpireren, rode of witte huid, suf gevoel, misselijkheid en pijn of kramp in de benen of armen. Wanneer iemand oververhit is kan je hem of haar het beste naar een wat koelere ruimte brengen. Wanneer iemand het bewustzijn verliest of dreigt te verliezen moet het alarmnummer worden gebeld.

Tips tegen oververhitting

Met behulp van onderstaande tips kan je jezelf wapenen tegen de risico's van hitte:
  • Door de warmte verlies je snel veel vocht. Drink daarom voldoende. Neem voldoende drinken met je mee wanneer je van huis gaat
  • Draag een petje of hoed zodat je hoofd koeler blijft in de volle zon
  • Bescherm jezelf tegen de straling van de zon met behulp van zonnebrandcrème (voorkom verbranding)
  • Maak gebruik van ventilatie of airco wanneer je in bijvoorbeeld een auto of vrachtwagen zit

Let op: in situaties waar je verplicht persoonlijke beschermingsmiddelen moet dragen geldt dit ook tijdens warm weer! Je eigen en andermans veiligheid mag niet uit het oog worden verloren.

Extreme koude

Ook koud weer brengt risico's met zich mee, bijvoorbeeld uitglijden, problemen op de weg, enzovoorts. Maar ook ernstige risico's als onderkoeling of bevriezing van lichaamsdelen behoren tot de mogelijkheden. De combinatie lage temperaturen en harde wind is een extra risicofactor vanwege de lage gevoelstemperaturen.

Symptomen onderkoeling en bevriezing

Onderkoeling herken je aan wanneer iemand rilt, een lage lichaamstemperatuur heeft, een droge huid heeft, een trage hartslag en ademhaling heeft, een bleke huid heeft en sloom is. Bij bevriezingsverschijnselen is de huid bleek, koud, hard en gevoelloos. Wanneer iemand dergelijke symptomen vertoond, moet je waken voor verder afkoeling. Ga echter niet iemand kunstmatig opwarmen maar bel het alarmnummer.

Tips tegen extreme koude

Wapenen tegen koude en de gevolgen er van kan op de volgende manieren:
  • Verlaag je snelheid op de weg en verhoog je afstand op je voorligger
  • Draag schoenen met een goed profiel tegen uitglijden (vaak veiligheidsschoenen)
  • Warme kleding heeft een isolerende werking. Vooral het dragen van meerdere lagen over elkaar geeft de beste resultaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe voorkom en ga ik om met onderkoeling?Hoe voorkom en ga ik om met onderkoeling?Bij hevige kou loopt men het risico om onderkoeld te raken. Dit kan in hoog in de bergen voorkomen, maar ook gewoon 's w…
Windchill, de gevoelstemperatuur in de winter. Hoe te meten?Windchill, de gevoelstemperatuur in de winter. Hoe te meten?Door de wind kan de gevoelstemperatuur nogal verschillen van de daadwerkelijke temperatuur. Dit wordt ook wel windchill…
Eerste hulp bij bevriezingsverschijnselenEerste hulp bij bevriezingsverschijnselenDe mate van bevriezing van bijvoorbeeld tenen, vingers, oorschelpen en neus is onder te verdelen in een aantal stadia of…
Wat te doen bij een zonnesteek of zonneslag?Wat te doen bij een zonnesteek of zonneslag?Warme zomerse dagen waar de temperaturen stijgen en de zon krachtig aan een onbewolkte hemel schijnt kan iedereen die on…
Moet ik met vorst of bij extreme warmte werken?Bij extreme weersomstandigheden valt het vaak niet mee om de gebruikelijke werkzaamheden te verrichten. Indien de weerso…

Reageer op het artikel "Werken met extreme hitte of koude"

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 10-01-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Werken
Schrijf mee!