InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Een ongeval op het werk: risico, gevolgen en maatregelen

Een ongeval op het werk: risico, gevolgen en maatregelen

Een ongeval op het werk: risico, gevolgen en maatregelen Je moet het aantal bijna twee keer lezen om het te geloven: de Monitor Arbeidsongevallen van TNO meldt op basis van de meest recente gegevens dat in een jaar ongeveer 224.000 werknemers een ongeval op het werk krijgen. Dit leidt tot lichamelijke schade, maar, aldus innovatiedirecteur Arbeid Paulien Bongers van TNO: "We moeten de gevolgen van geestelijke schade door een arbeidsongeval ook niet onderschatten." Je moet het aantal bijna twee keer lezen om het te geloven. Maar alleen al in Nederland waren er volgens cijfers van het TNO in 2010 zo'n 224.000 werknemers die een ongeval op het werk kregen, waarna letsel en verzuim volgden. Dat is een erg hoog cijfer. Maar de consequenties zijn ook niet mis. In een derde van de (on)gevallen leidde het ongeluk op het werk tot verzuim van langer dan één maand. Bij één op de tien werknemers ging het zelfs om een verzuim van meer dan een half jaar. Dat alles betekent dat ongevallen op het werk voor alles veel persoonlijke narigheid meebrengen. Maar daaarnaast vormen ongelukken op het werk oop een flink risico voor het bedrijfsleven en de maatschappij. Het betrekkelijk goede nieuws is dan weer, dat het aantal arbeidsongevallen in Nederland sinds 2005 niet gestegen is.

Dit artikel is gebaseerd op de Monitor Arbeidsongevallen in Nederland 2010 die TNO in 2012 publiceerde, en waarin de meest recente cijfers zijn verwerkt die beschikbaar zijn.

3.800 ziekenhuisopnames

De Monitor Arbeidsongevallen van TNO wijst uit dat in 2010 ongeveer 3,2% van de werknemers slachtoffer werd van een ongeluk op het werk waar lichamelijke of geestelijke schade op volgde, of een combinatie daarvan. Hierna was er sprake van verzuim van tenminste één dag. Er werden zo'n 3.800 arbeidsongevallen geteld die behandeling op de Spoedeisende Eerste Hulp vereisten, en daarna tot een ziekenhuisopname. In ditzelfde jaar liepen 75 arbeidsongevallen dodelijk af.

Maatregelen voor werkgevers

Besef dat u in hoge mate verantwoordelijk bent voor het voorkomen van ongevallen bij werknemers. Dit valt onder uw zogenaamde zorgplicht. Uit recente jurisprudentie blijkt een tendens om zelfs zzp'ers die bij u aan het werk zijn, te laten vallen onder de bescherming van uw zorgplicht. Het is dus verstandig te zorgen dat de risico's in uw bedrijf goed in kaart zijn gebracht en vooral waar mogelijk zijn teruggedrongen voor wie zich ook op uw werkvloer bevindt. En hoe staat het met uw verzekeringen? Heeft u een goede collectieve ongevallenverzekering, en wat keert die precies uit?

"Geestelijk letsel niet onderschatten"

Van de werknemers die slachtoffer werden van een ongeval met letsel en verzuim, gaf 67% aan lichamelijk letsel te hebben opgelopen. Een op de vijf ofwel 22% rapporteerde geestelijk letsel. Een op de tien (10%) werknemers meldde lichamelijk én geestelijk letsel. Paulien Bongers, Innovatiedirecteur Arbeid bij TNO: “Veel mensen zullen niet direct aan geestelijke schade denken, wanneer we het hebben over de gevolgen van een arbeidsongeval. Geestelijke schade kan bijvoorbeeld ontstaan wanneer een werknemer door iemand is bedreigd. Door ook naar geestelijke schade te kijken, lopen we in de pas met de Europese definitie van een arbeidsongeval: een ongewild, afzonderlijk voorval tijdens het werk dat onmiddellijk leidt tot lichamelijke of geestelijke schade. Uit onze cijfers blijkt dat de gevolgen van geestelijk letsel door arbeidsongevallen niet moeten worden onderschat: 64% van de werknemers die geestelijk letsel rapporteert als gevolg van een arbeidsongeval, verzuimt langer dan een maand.”

TNO: wat en hoe?

TNO is een onafhankelijke innovatie-organisatie. De doelstelling van TNO is om mensen en kennis te verbinden in het streven om innovaties te creëren die de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam versterkt.Met circa 3.500 professionals werkt TNO aan toepasbare kennis en oplossingen voor wereldwijde schaarsteproblemen. TNO focust haar inspanningen op 7 thema’s waaronder Gezond leven: het initiëren van technologische en sociale innovatie voor een gezonde inrichting van ons leven en onze samenleving.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht TNO

Reageer op het artikel "Een ongeval op het werk: risico, gevolgen en maatregelen"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 26-07-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!