Verkeerd geprijsd artikel kopen
Tijdens het winkelen komt men een artikel tegen dat een veel lagere prijs heeft dan normaal, terwijl het geen aanbieding is. De verkoper vermeldt echter dat deze prijs niet klopt en de klant de normale prijs moet betalen. Dit kan in een winkel of in een webshop zijn, de wet kent hier een aantal regels over. Wat zijn de rechten van de klant in dit geval?
Een hogere of lagere prijs op een artikel
In de meeste gevallen zal een klant geen artikel kopen dat beduidend duurder is dan normaal. Echter, wanneer een artikel veel lager geprijsd is, zijn de meeste mensen geneigd het artikel te kopen. Iedereen is immers uit op voordeel.
In sommige gevallen heeft de klant geluk en krijgt hij of zij het artikel voor de veel lagere prijs. Dat is mooi meegenomen. In andere gevallen zal de verkoper de klant duidelijk maken dat de prijs die op het artikel staat, niet juist is. In dat geval ontstaat er vaak een discussie tussen klant en verkoper: wie heeft er nou gelijk?
Aannemelijke prijs
De wet is hier duidelijk over: een artikel dat dermate laag geprijsd is zodat de klant hier zelf twijfels bij kan hebben, mag gezien worden als een fout. Fouten zijn er om gemaakt te worden, zo ook bij winkeliers. Een komma kan verkeerd staan, of een cijfertje ontbreekt. Een luxe bungalowtent die normaal gesproken 999 euro kost, en nu geprijsd is voor 99 euro, is natuurlijk foutief geprijsd. De klant had in dit geval zelf kunnen bedenken dat een artikel nooit zo laag afgeprijsd wordt.
Deze fouten worden vooral op webshops gezien: grote of dure artikelen waarbij één cijfertje niet wordt gedrukt. Een televisie die normaal 1299 euro kost maar nu voor 129 euro te koop staat, is natuurlijk een aannemelijke fout. Ook in dit geval had de klant zelf kunnen weten dat dit een foutief geprijsd artikel is.
Een artikel dat dermate afgeprijsd is zodat de klant er twijfels bij zou kunnen hebben, hoeft dan ook niet voor de foutieve prijs verkocht te worden. Anders wordt het wanneer het hier daadwerkelijk om een aanbieding gaat. In het geval dat er duidelijk bij staat dat het artikel zo laag geprijsd is, bijvoorbeeld door een korting van 90 procent te geven of door aan te geven dat het hier om een grote opruiming gaat, dan is de verkoper verplicht het artikel ook voor deze prijs te verkopen.
Artikel kopen of niet?
Wanneer de klant aan de kassa te horen krijgt dat de prijs niet klopt, kan de klant zelf beslissen of hij het artikel toch voor de normale prijs wil kopen, of van de koop wil afzien. Op het moment dat de klant heeft betaald, is er een koopovereenkomst tussen klant en verkoper aangegaan. De klant kan later niet meer gaan klagen over de prijs van het artikel. Er wordt dan ook geen geld terug gegeven.
Het is daarom van belang dat de klant zichzelf afvraagt of hij het artikel voor de normale prijs wil kopen. Wanneer het te lage bedrag op het artikel kan worden aangemerkt als een fout van de verkoper, dan heeft de klant geen recht op de lagere prijs. Echter, wanneer het hier ome en aanbieding gaat of wanneer de klant kan aantonen dat hetzelfde artikel elders ook voor de lager prijs wordt aangeboden, dan kan de klant hier beroep op doen. Wanneer de verkoper niet mee wil werken, kan de klant besluiten het artikel niet te kopen. Door de verkoper een brief te sturen, kan de klant proberen of het artikel toch voor de lager prijs gekocht mag worden. in sommige gevallen zal de verkoper alsnog toegeven. Echter, bij zeer grote prijsverschillen, is de kans groot dat de verkoper hier niet op ingaat.
Een artikel kwaadwillend afprijzen
Soms verwisseld de klant kwaadwillend het prijskaartje op een artikel, om zo voor een lagere prijs het artikel te kunnen kopen. Wanneer de verkoper dit opmerkt, kan deze aangifte bij de politie doen wegens diefstal. De klant zal het artikel dan niet mogen kopen voor de lagere prijs en krijgt een fikse boete. De verkoper moet echter wel kunnen aantonen dat de klant zelf het prijskaartje heeft verwisseld, en dat dit niet al eerder door een andere klant of door een winkelmedewerker is gebeurt.
Sommige winkeliers beschermen zichzelf tegen deze manier van diefstal, door aan te geven dat alleen de gescande prijs aan de kassa de juiste prijs is. De klant kan op deze manier geen prijskaartjes verwisselen. Een nadeel van deze manier van werken is, dat sommige aanbiedingen of afprijzingen nog niet in de kassa verwerkt zijn. Let daarom heel goed op de gescande prijzen. Klopt dit niet, meldt het dan aan de verkoper. Wanneer de verkoper de prijs niet wil aanpassen, kan het besluit genomen worden het artikel te kopen of het artikel in de winkel te laten liggen.