Kapsalon inrichten of veranderen: hoe doe je dat?

Kapsalon inrichten of veranderen: hoe doe je dat? Wie een kapsalon heeft, boekt succes vanwege de geleverde kwaliteit. Maar uitstraling is steeds belangrijker voor de vraag of iemand juist jouw salon binnen stapt. Ook is saloninterieur aan trends onderhevig. Lees alles over het vernieuwen of - zelfs met kleine middelen - verfrissen van je kapsalon. Laten we bij het begin beginnen. Stel, je wilt een kersverse kapsalon inrichten. Waar begin je? Loes Hoogers van Hoogers Ontwerp & Interieurs voor Kapsalons: “Meestal komt een klant telefonisch in contact, of via de website. Belangrijk is dat mensen zich eerst komen oriënteren in de showroom. Welke stijl wil je, en hoe veel wil en kun je laten doen? Dat is niet alleen een kwestie van smaak, maar ook van budget. Er zijn salons van enkele duizenden euro's, maar ook salons die een veelvoud ervan kosten. Belangrijk is ook dat mensen een schets meenemen van de ruimte. Liefst een professionele tekening van bijvoorbeeld de gemeente of de verhuurder, maar desnoods kan een eigen schets ook. Dan kunnen we beter samen bespreken wat we kunnen realiseren.” Niet elke inrichter is ervan gediend, maar bij Hoogers is het bespreekbaar om het één wel te laten uitvoeren, en het ander zelf ter hand te nemen. Loes Hoogers: “Misschien heeft de salon toevallig wel een klant die in de bouw zit, of zit een schilder in de familie. Zeker bij beperkt budget is dat handig, en dan gaan wij geen nee zeggen.” Die zelfredzaamheid werkt uiteraard twee kanten op. Ook aanbieders van interieurproducten kunnen ervoor kiezen ofwel een complete verbouwing uit te voeren, of alleen de nodige interieurartikelen aan te bieden.

Complete verbouwing of snelle opfrisser?

Volgens saloninrichter Inline zou een kapsalon anno nu elke pakweg zeven jaar het interieur van een nieuw jasje moeten voorzien. Gebeurt dat ook echt? Interieurontwerper Marieke van Leeuwen van Inline: “Wel bij de salons uit het hogere segment. Maar gemiddeld doen salons toch zo’n twaalf jaar met het interieur. Het grootste knelpunt is vaak geld.” Juist omdat een nieuw interieur kostbaar is, is het slim om het ‘kameleon-kwaliteiten’ te geven. Dan valt met een minimum aan rompslomp en middelen steeds een nieuwe look te creëren. Marieke van Leeuwen: “Kies voor een rustige, neutrale basis, dus niet voor hele gekke kleuren. Vloer, stoelen en meubelen zijn het moeilijkst en duurst om te vervangen. Breng sfeer in het geheel met bijvoorbeeld een kleurige wand, die je zelf in een weekend een nieuwe kleur kunt geven. Verlichting is een heel goede sfeermaker. Wat bijvoorbeeld ook kan is de dure pomp en onderstel van een stoel laten staan, en een bovenstuk kiezen in een nieuwe kleur.”

Trends in kapsalon-interieurs volgens Inline BV

Hot in de salon is een opgeruimde uitstraling, met grote meubels waarin spullen zo veel mogeijk zijn opgeborgen en weggewerkt. Dit natuurlijk altijd afgezien van mooie blikvangers zoals trendy producten, én onmisbare spullen die nu eenmaal voor het grijpen moeten zijn. Loop dus regelmatig de salon langs op verdwaalde spullen, opgehoopte rommel en andere blikverstoorders. Hip is een indeling in zones zoals voor knippen of wassen, en 'uit' is om alles op één plek te doen. Een naturel en authentiek interieur met natuurlijke materialen doet het goed als trend, maar verveelt ook minder snel dan de barok die een tijdje helemaal in was. Doe dat allegaartje aan posters ook maar radicaal de deur uit, en investeer in één wandbrede visual.

Omzetverlies voorkomen: slimme oplossingen

Het scheelt uiteraard omzet wanneer de salon open kan blijven tijdens het werk. Een idee is om de salon in delen aan te pakken, en in overleg met de inrichter werkzaamheden tijdelijk naar andere plekken te verplaatsen. Maar het kan ook radicaler. Loes Hoogers’ vader stond eigenhandig aan de wieg van de zogenaamde noodsalon. Deze huurunit staat met een halve dag volledig operationeel klaar vóór de salon waarin de werkzaamheden plaatsvinden. Loes Hoogers: “Het leuke is dat dit niet alleen omzet behoudt, maar soms zelfs oplevert. Mensen zijn nieuwsgierig, vragen zich af ‘wat gebeurt hierbinnen?”

Saloninrichting vanuit je luie stoel

Steeds meer inrichters werken online. Op de website van de Belgische saloninrichter J.J. Maes, is onder het kopje ‘Total concept’ via een virtuele weergave te zien hoe een ruimte vanaf het begin tot het eind wordt ingericht. Op de website van PAC Projects is online een driedimensionale weergave te bekijken van de indeling van een nieuw interieurconcept. Het wachten is natuurlijk op een inrichter bij wie je online je eigen ontwerp vorm kunt geven!

Van kwastje tot kapsaloninterieur

Aan de overlap tussen beauty- en kapsalon is geen ontkomen meer. Namen als Dancohr Corporation, Hoogers én Inline bieden dan ook interieurs voor beide. Opmerkelijk is, dat Dancohr zowel alle spullen in huis heeft van ‘kwastje tot volledig saloninterieur’, als een aantal zelf beheerde beautymerken. Alle saloninrichting komt ook nog eens uit een eigen Nederlandse fabriek. Ook het Duitse Comair (in Nederland via de groothandel) biedt niet alleen kapsalonmeubilair maar bijvoorbeeld ook benodigheden voor nagelverzorging, waxbehandelingen en wimper- en wenkbrauwkleuring. En, over trends gesproken: Dancohr sluit aan bij de trend richting individualisering met Bentlon salonmeubilair dat naar eigen wens met een eigen print bedrukt kan worden!

Een saloninrichter naar jouw smaak

Saloninrichters kunnen net modezaken zijn: de een gericht op klassiek, de ander op trends. Bij de één een cleane, versimpelde look, bij de andere voert kleurige gezelligheid de boventoon. Wie al in trefwoorden kan verpakken welke uitstraling en sfeer de salon moet hebben kan zich online gemakkelijker oriënteren. Een paar voorbeelden ter inspiratie. Chique salon gewenst, wellicht zelfs ietwat avantgardistisch? Het Belgische J.J. Maes biedt Italiaans design met merken als Maletti, en importeert ook het Japanse Takara Belmont. PAC Projects & Concepts valt op door fris, eigentijds kleurgebruik en materialen met een natuurlijke uitstraling, die prima in de wellness- en ‘groene’ trend passen. Hoogers specialiseert zich in het tonen van diverse toegankelijke gezichten, naar gelang de smaak van de klant. Enzovoort. Ook met een mogelijk beperkt budget wordt door diverse inrichters rekening gehouden. Op sites die met name gericht zijn op kleinere salons, worden onder andere starterssets kappersmeubilair met korting aangeboden.
© 2011 - 2020 Mariawrites, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf een kapsalon (gerecht) maken?De kapsalon wordt een steeds bekender gerecht. Toch weten veel mensen nog niet wat een kapsalon is. In dit artikel wordt…
Kapsalon (gerecht)Als je aan oudere mensen buiten de randstad zou vragen wat kapsalon is, dan zou je te horen krijgen dat kapsalon een pla…
Recensie: Mijn haar is lang - Herman BrusselmansrecensieRecensie: Mijn haar is lang - Herman Brusselmans‘Mijn haar is lang’ was al het vijftigste boek dat Herman Brusselmans publiceerde. Deze roman verscheen in 2009 bij uitg…
Geld besparen op de kapperGeld besparen op de kapperJe zoekt mogelijkheden om te besparen. Je wil gewoon wat meer sparen. De gemiddelde Nederlander van achttien jaar en oud…

Waaggebouwen bestemmingen vroeger en nuEen waag is een gebouw waar in vroeger tijden goederen werden gewogen. Handelaren waren verplicht om hun producten eerst…
VoorraadwaarderingVoorraadwaarderingVoorraden zijn belangrijk voor bedrijven als ze geen voorraden hebben kunnen ze niets verkopen of niets produceren. De v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbericht PAC Communications
  • Dit is een bewerking van een artikel dat ik eerder schreef voor Top Hair, vakblad voor de kappersbranche
  • Beeldmateriaal: PAC Projects

Reageer op het artikel "Kapsalon inrichten of veranderen: hoe doe je dat?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 25-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!