Documenten bij internationale handel: derde landen
Elk bedrijf wil economisch groeien en zijn grens verleggen. Om hun doelen te bereiken hebben de bedrijven meer en meer middelen nodig. Deze middelen kunnen ze niet meer enkel in hun regio of land halen. Ze gaan dus aan internationale handel doen. Deze handel wordt niet op 3 tellen afgehandeld. Er komt veel bij kijken. Zo hebben de bedrijven verschillende documenten nodig om aan internationale handel te doen, zeker met derde landen. Bijvoorbeeld India, China, ...
Documenten bij handel met derde landen
Handel voeren met derde landen betekent verrichtingen doen met landen die niet behoren bij de EU en niet bij de EVA. Derde landen zijn bijvoorbeeld Congo, China, Pakistan, ... Om handel te voeren met deze landen zijn meer documenten vereist dan intercommunautaire handel en handel met de EVA-landen.
De transport van goederen bij de handel met derde landen, is meestal het zeetransport. We zetten de verplichte documenten bij zeetransport op een rijtje en bespreken deze kort.
Bill of Lading (B/L)
De Bill of Lading is één van de belangrijkste documenten bij zeetransport. Deze benaming (B/L) staat voor 2 verschillende documenten, namelijk het B/L geïntegreerd document en het B/L original.
Het B/L geïntegreerd document is een set documenten (6): de master, de laadbrief, de mate's receipt, de maatbrief, de kaaidienstbrief, en een gelijkvormig afschrift van de mate's receipt.
De master
De Bill of Lading Original is het 'Original' document van de master. De tekst op de master wordt doorgeschreven op de andere documenten van het B/L. Deze worden dan later door de verschillende partijen verder aangevuld, gedateerd en ondertekend. Dit document is overdraagbaar!
Volgende gegevens bevinden zich op de master:
- aard en hoeveelheid van de goederen
- identiteit van de verscheper
- identiteit van de rederij
- identiteit van de geadresseerde
- haven van vertrek en bestemming
- specificaties van het schip
De laadbrief
Met dit document wordt er toestemming gevraagd om de geëxporteerde goederen aan boord van het schip te laden. Dit wordt goedgekeurd door de rederij. De rederij stempelt het vak 'goed voor lading' af en ondertekent het.
De mate's receipt
De mate's receipt of ook wel het scheepsontvangstbewijs genoemd, is het ontvangstbewijs waarop de kapitein bevestigt de geëxporteerde goederen aan boord genomen te hebben. Als de goederen in de gewenste staat aan boord zijn genomen, komt op het mate's receipt 'M/R clean'. Indien de gewenste goederen niet voldoen (=schade), komt op het mate's receipt 'M/R foul'.
De maatbrief
Zoals de naam het al zegt, wordt op de maatbrief het gewicht en de grootte van de vracht bepaalt. Dit document wordt ingevuld door de markeur. De markeur telt, weegt, en meet de vracht.
De kaaidienstbrief
Deze brief is een contract tussen het stouwersbedrijf en de rederij. De stouwer zorgt voor het laden en lossen van het schip. Hij/zij moet zorgen dat het gewicht verdeeld is, dat er op het schip zo weinig mogelijk onbenutte ruimte is en dat de goederen niet beschadigd raken tijdens de trip.
Gelijkvormig afschrift M/R
Het gelijkvormig afschrift van het mate's receipt wordt bewaard door de rederij.