Documenten bij internationale handel: derde landen

Elk bedrijf wil economisch groeien en zijn grens verleggen. Om hun doelen te bereiken hebben de bedrijven meer en meer middelen nodig. Deze middelen kunnen ze niet meer enkel in hun regio of land halen. Ze gaan dus aan internationale handel doen. Deze handel wordt niet op 3 tellen afgehandeld. Er komt veel bij kijken. Zo hebben de bedrijven verschillende documenten nodig om aan internationale handel te doen, zeker met derde landen. Bijvoorbeeld India, China, ...

Documenten bij handel met derde landen

Handel voeren met derde landen betekent verrichtingen doen met landen die niet behoren bij de EU en niet bij de EVA. Derde landen zijn bijvoorbeeld Congo, China, Pakistan, ... Om handel te voeren met deze landen zijn meer documenten vereist dan intercommunautaire handel en handel met de EVA-landen.

De transport van goederen bij de handel met derde landen, is meestal het zeetransport. We zetten de verplichte documenten bij zeetransport op een rijtje en bespreken deze kort.

Bill of Lading (B/L)

De Bill of Lading is één van de belangrijkste documenten bij zeetransport. Deze benaming (B/L) staat voor 2 verschillende documenten, namelijk het B/L geïntegreerd document en het B/L original.

Het B/L geïntegreerd document is een set documenten (6): de master, de laadbrief, de mate's receipt, de maatbrief, de kaaidienstbrief, en een gelijkvormig afschrift van de mate's receipt.

De master

De Bill of Lading Original is het 'Original' document van de master. De tekst op de master wordt doorgeschreven op de andere documenten van het B/L. Deze worden dan later door de verschillende partijen verder aangevuld, gedateerd en ondertekend. Dit document is overdraagbaar!

Volgende gegevens bevinden zich op de master:
  • aard en hoeveelheid van de goederen
  • identiteit van de verscheper
  • identiteit van de rederij
  • identiteit van de geadresseerde
  • haven van vertrek en bestemming
  • specificaties van het schip

De laadbrief

Met dit document wordt er toestemming gevraagd om de geëxporteerde goederen aan boord van het schip te laden. Dit wordt goedgekeurd door de rederij. De rederij stempelt het vak 'goed voor lading' af en ondertekent het.

De mate's receipt

De mate's receipt of ook wel het scheepsontvangstbewijs genoemd, is het ontvangstbewijs waarop de kapitein bevestigt de geëxporteerde goederen aan boord genomen te hebben. Als de goederen in de gewenste staat aan boord zijn genomen, komt op het mate's receipt 'M/R clean'. Indien de gewenste goederen niet voldoen (=schade), komt op het mate's receipt 'M/R foul'.

De maatbrief

Zoals de naam het al zegt, wordt op de maatbrief het gewicht en de grootte van de vracht bepaalt. Dit document wordt ingevuld door de markeur. De markeur telt, weegt, en meet de vracht.

De kaaidienstbrief

Deze brief is een contract tussen het stouwersbedrijf en de rederij. De stouwer zorgt voor het laden en lossen van het schip. Hij/zij moet zorgen dat het gewicht verdeeld is, dat er op het schip zo weinig mogelijk onbenutte ruimte is en dat de goederen niet beschadigd raken tijdens de trip.

Gelijkvormig afschrift M/R

Het gelijkvormig afschrift van het mate's receipt wordt bewaard door de rederij.
© 2011 - 2020 Karlvanosselaer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Documenten bij internationale handel: EU-landenDe internationale handel is een grote stroom van goederen en geld. Het is dus belangrijk dat alle landen een controle ku…
Documentair betalingsverkeerDocumentair betalingsverkeerEen groot probleem bij internationale handel is een gebrek aan vertrouwen, dat vaak langs beide zijden te voelen is. De…
Vanguard van Dockwise - verslepen van Costa ConcordiaVanguard van Dockwise - verslepen van Costa ConcordiaHet Nederlandse schip Vanguard van het Bredase bedrijf Dockwise is het schip dat de Costa Concordia heeft versleept. De…
Transport van stoffen in/uit cellenHet doorlaten van stoffen de cel in/uit gebeurt op verschillende manieren. Sommige moleculen worden door diffusie verpla…
Supermarkten in NederlandSupermarkten in NederlandDagelijks doen miljoenen mensen in Nederland hun boodschappen in 'de supermarkt'. Nederland kent meer dan 25 verschillen…
Bronnen en referenties
  • Google: transport buitenland

Reageer op het artikel "Documenten bij internationale handel: derde landen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Karlvanosselaer
Gepubliceerd: 19-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!