InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > 50 jaar of ouder en zonder werk, wat nu?

50 jaar of ouder en zonder werk, wat nu?

50 jaar of ouder en zonder werk, wat nu? De meeste werkgevers staan niet open voor oudere werknemers, als ze ook jongere werknemers kunnen aannemen. In tijden van grote werkloosheid, hebben vooral de oudere werknemers moeite om een nieuwe baan te vinden. Ze nemen vaak veel werkervaring en levenservaring mee, maar toch ligt de voorkeur vaak bij jongeren zonder ervaring. In economische tijden waarin werkgevers staan te springen om werknemers, hebben ook oudere werknemers een kans.

Oudere werknemers blijven bij de werkgever
Oudere werknemers zullen uit zichzelf vaak niet meer zelf overstappen naar een andere werkgever. Over het algemeen worden er namelijk slechts tijdelijke contracten aangeboden. Daarnaast hebben ze een inkomen opgebouwd bij de huidige werkgever, die andere werkgevers niet zullen aanbieden. In de loop der jaren is het salaris in stapjes steeds verhoogd.

Vakgerichte opleidingen volgen

U kunt ook in de positie terecht komen dat u op zoek moet naar een andere baan. Werkloze oudere werknemers worden vaak gestimuleerd om vakgerichte opleidingen te volgen. Indien de huidige werkervaring geen uitkomst biedt, is een carrièreswitch vaak een uitweg. Hiervoor is het wel noodzakelijk om opleidingen te volgen gericht op werk waar de kansen liggen. Na voltooiing van de opleiding is het probleem dat de werkervaring ontbreekt. Hierdoor is het lastig om de concurrentiestrijd te winnen van jongeren die dezelfde opleiding hebben afgerond, maar die nog veel jonger zijn.

Teruggang in salaris onvermijdelijk na carrièreswitch

Een groot nadeel van een carrièreswitch is de onvermijdelijke teruggang in inkomen. De omgeschoolde werknemer kan niet verwachten dat hij of zij een vergelijkbaar salaris gaat ontvangen. Daarnaast zal het überhaupt al niet meevallen om een baan te vinden in de juiste richting. Om ervaring op te doen kan het eerst noodzakelijk zijn om stage te lopen bij bedrijven.

Waar vind je nog een baan op oudere leeftijd?

Er zijn nog steeds mogelijkheden, maar het zal wel de nodige moeite gaan kosten. Er zijn bijvoorbeeld speciale uitzendbureaus die zich volledig richten op de oudere werkzoekenden. Een andere goede tip is om uw zakelijke en persoonlijk netwerk in te schakelen. In de praktijk blijkt namelijk dat meer dan 70 procent van de banen worden vergeven binnen netwerken. Mogelijk kan iemand binnen een vereniging waar u lid van bent, of een oud collega van uw vorige werkgever u tippen als een goede werkkracht die een baan zoekt.

Een nieuwe baan zoeken kan een fulltime baan zijn

Het zoeken naar een nieuwe baan kost veel tijd en energie. Daarnaast moet u ook veel energie steken in het maken van sollicitatiebrieven en het bijspijkeren van de sollicitatievaardigheden. Voor veel oudere werkzoekenden kan het zelfs verstandig zijn om een sollicitatietraining te gaan volgen. In de loop der jaren is er veel veranderd in de manier van solliciteren en presenteren. Mensen die lang niet gesolliciteerd hebben, moeten hier eerst weer ervaring in opdoen.

Zelfstandige ondernemer worden

Oudere werknemers die geen nieuwe baan kunnen vinden, stappen vaak in het avontuur om zelfstandig iets op te zetten. Veel werknemers lopen met ideeën in hun hoofd rond om zelf iets op te zetten, maar ze willen hun zekerheden niet opzeggen. Indien blijkt dat een nieuwe baan niet gaat lukken, moet u mogelijk toch uw droom achterna gaan en zelfstandig ondernemer worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "50 jaar of ouder en zonder werk, wat nu?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 09-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!