InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een woonbegeleider?

Wat doet een woonbegeleider?

Wat doet een woonbegeleider? Als woonbegeleider begeleid je cliënten bij financiële, administratieve en sociaal-emotionele aspecten, zodat zij (weer) zelfstandig kunnen leren wonen.

Opleiding

Om woonbegeleider te worden, moet je een van de volgende opleidingen volgen.

Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH)

Deze hbo-opleiding duurt 4 jaar. Na de studie kan je mensen van alle leeftijden helpen om (weer) zelfstandig te leven.

Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD)

Tijdens deze hbo-opleiding leer je onder anderen mensen ondersteunen in het dagelijks leven. Voltijd duurt de studie 4 jaar.

Medewerker Maatschappelijke Zorg (MMZ)

Deze mbo-opleiding is te volgen op niveau 3 en 4. Om je kans op een baan te verhogen, is het aan te raden om niveau 4 te kiezen, als dit een mogelijkheid is. Je leer ouderen of mensen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking begeleiden. De studie op niveau 3 duurt 3 jaar en op niveau 4 4 jaar.

Werk

Als woonbegeleider werk je meestal in instellingen voor de primaire woon- en leefsituatie, zoals een (crisis)opvangcentrum, dak- en thuislozenzorg en sociale pensions. Je kan daar cliënten begeleiden in thuissituaties, maar ook in vervangende woonomgevingen.

Voor je een cliënt goed kan helpen, moet je eerst weten wat voor hulp hij nodig heeft. Daarom breng je eerst de situatie, de hulpvraag, de behoeften en de mogelijkheden van de cliënt in beeld. Met deze gegevens stel je een woonbegeleidingsplan op. In dit plan staat het doel, hoe dit bereikt kan worden en op welke momenten een evaluatie plaats vindt. Alles wordt zo geschreven, dat iemand die het niet geschreven heeft, het plan ook goed kan uitvoeren. Hierna voer je het woonbegeleidingsplan uit.

Je begeleidt en adviseert de cliënt en geeft hem inzicht in zijn financiële situatie. Ook kan je hem andere concrete hulp bieden, zoals bij het invullen van formulieren en het schrijven van brieven. Als je erachter komt dat de cliënt hulp nodig heeft die jij niet kan bieden, dan kan je hem doorverwijzen.

Naast de directe hulp die je de cliënten geeft, werk je ook mee om de dienstverlening te verbeteren. Je overlegt met collega's, je begeleidt vrijwilligers en stagiaires en je helpt bij het ontwikkelen van het beleid van de instelling.

Salaris

Het salaris dat je krijgt als woonbegeleider ligt ongeveer tussen 2.347,- en 3.288,- bruto per maand.

Wil jij woonbegeleider worden? Dan komen goede sociale vaardigheden goed van pas bij het onderhouden van contacten, het begeleiden van mensen met problemen, het kunnen omgaan met agressie en het kunnen motiveren, stimuleren en instrueren van cliënten. Je moet je mondeling en schriftelijk duidelijk kunnen maken en het is nodig dat je stressbestendig en flexibel bent. Ook moet je goed kunnen improviseren in crisissituaties en analyseren bij het vertalen van de hulpvraag naar een woonbegeleidingsplan. Zie jij dit zitten? Dan kan jij woonbegeleider worden.
Gerelateerde artikelen
Werken als logopedistWerken als logopedistWerken als logopedist is een aantrekkelijk beroep. Er is voldoende werkgelegenheid en mensen die voor het beroep kiezen…
Wat verdient een starter?Wat verdient een starter?Het inkomen van starters op de arbeidsmarkt verschilt sterk. Afhankelijk van de opleiding kunt u al ongeveer nagaan hoev…
Wat doet een ouderenadviseur?Wat doet een ouderenadviseur?Als ouderenadviseur ondersteun je voornamelijk ouderen die steeds meer problemen hebben of steeds meer moeite hebben om…
Wat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatWat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatEen nieuwe baan 2018 of 2019, maar wat verdient uw buurman of buurvrouw? Of wat verdient een piloot, de huisarts, de pos…
Wat of hoeveel verdient een...?Wat of hoeveel verdient een...?Wat verdient een bepaald beroep? Hoeveel inkomen krijgen bepaalde functies? We willen bijna allemaal wel weten wat de bu…
Bronnen en referenties
  • Functieboek CAO Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening

Reageer op het artikel "Wat doet een woonbegeleider?"

Infoteur: Judogirl
Laatste update: 19-03-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!