InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Hoge werkdruk, lage inkomsten

Hoge werkdruk, lage inkomsten

De banen met een hoge werkdruk staan vaak slechte verdiensten tegenover. Dit wordt vaak veroorzaakt door bezuinigingen waardoor hetzelfde werk door minder mensen moet worden uitgevoerd. Een baan kan op verschillende manieren een hoge werkdruk met zich mee brengen. Een hoge werkdruk kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door zware verantwoordelijkheden, maar werkdruk kan ook veroorzaakt worden doordat het werk verricht moet worden in een te korte periode. Een manager met veel mensen onder zich kan een zware werkdruk voelen, maar hetzelfde geldt ook voor een schoonmaker die maar een paar minuten heeft om een hotelkamer schoon te maken.

In dit artikel treft u een aantal banen aan die een hoge werkdruk met zich meebrengen, en het inkomen dat ze hier ongeveer mee verdienen. Bij het bepalen van het gemiddelde inkomen, ben ik uitgegaan van een dertiger met tien jaar ervaring.

Beroep: Politieman

Inkomsten per jaar: 32.000 - 36.000

Voor een politieman maakt de regio waar hij werkt een groot verschil. Een agent in de grote steden zal waarschijnlijk meer werkdruk en stress ervaren in vergelijking met een agent op het platteland.

Beroep: Leraar

Inkomsten per jaar: 35.000 - 37.000

Er is nog steeds een tekort aan vakmensen in het voortgezette onderwijs. De afgestudeerden kiezen liever voor een functie in het bedrijfsleven. De inkomsten liggen daar vaak hoger en het werken als leraar is een vak op zich met veel stress en hoge werkdruk.

Beroep: Accountmanager

Inkomsten per jaar: 40.000 - 60.000

De meeste accountmanagers kunnen hun tijden zelf indelen, maar ze moeten wel hun targets halen. Ze staan onder grote druk om constant te presteren. Dit kan ervaren worden als een grote werkdruk.

Beroep: Verpleegkundige

Inkomsten per jaar: 30.000 - 36.000

In de zorg moet er zeer hard gewerkt worden tegen lage salarissen. Ze hebben als taak om zorg te verstrekken aan de patiënten, maar door tijdsdruk kunnen ze weinig tijd besteden aan de patiënten. Tijd voor een praatje met de mensen hebben ze niet, doordat er te veel patiënten moeten worden verzorgd met te weinig personeelsleden.

Beroep: Postbesteller

Inkomsten per jaar: gerelateerd aan het minimumloon

De vroegere postbodes konden het bezorgen van post en aanverwante werkzaamheden, uitoefenen als een volwaardig beroep. TNT heeft moeten besparen en de te dure postbodes hebben ze afscheid van moeten nemen. Voor hen in de plaats zijn de goedkopere postbestellers gekomen. Zij worden verondersteld om de post te bezorgen in een zeer krappe tijd, tegen lage inkomsten.

Beroep: Piloot

Inkomsten per jaar: 75.000 - 85.000

Het beroep piloot brengt zeer veel werkdruk met zich mee. In bepaalde situaties moeten er in een zeer korte tijd wegoverwogen beslissingen worden genomen. Ze hebben een grote verantwoordelijkheid. Eén fout kan grote gevolgen hebben. De werkdruk ligt hoog, maar hetzelfde geldt voor het inkomen.

Beroep: Zelfstandig ondernemer

Inkomsten per jaar: verschilt zeer sterk

Een zelfstandig ondernemer moet zelf zorgen voor zijn maandelijkse inkomsten. Veel mensen hebben de ambitie om iets voor zichzelf te beginnen, maar vooral het begin is zwaar. Ook zelfstandige ondernemers die al succesvol zijn, kunnen eenvoudig alles weer verliezen. De succesvolle jaren kunnen opgevolgd worden door jaren met teruglopende inkomsten. Iemand in loondienst heeft minder stress wat betreft het inkomen. Indien zij toch hun baan verliezen kunnen zij nog terugvallen op een WW-uitkering. Deze zekerheid hebben zelfstandigen niet.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoge werkdruk, lage inkomsten"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 09-12-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!